NoM icm baterrij opladen laagste prijs flow

Hallo Iedereen,

Ik wou mijn flow die ik met dank aan @Gruijter zijn topic heb ontwikkeld. Nog niet alles wat ik wil is erin verwerkt, maar om mee te beginnen is deze NoM flow die ook rekening houdt met een lage prijs om je thuisbatterij(en) op te laden voor een beginner (wat ik ook ben) een goede start. De reden dat ik dit deel is om stap voor stap uitleg te geven hoe je deze flow kan maken. Ikzelf heb ook nog maar sinds twee weken een Homey en loop ook tegen veel zaken nog aan en dan is een stap voor stap uitleg wel heel erg fijn. Ik ga dan ook mijn best doen en onthoud dat ik dit met de beste intentie doe.

Hoe je de Homey klaar maakt voor ingebruikname die stap sla ik over. Al was dit ook wel lastig en heb ik heel vaak de Homey een reset gegeven.

Ik wou graag een manier om mijn twee thuisbatterijen van Sessy niet langer handmatig op te laden om het later als de energieprijs duur is weer op NoM strategie te zetten. Dit weekend de ontworpen flow kunnen testen. Daarnaast deel ik hem ook om feedback te krijgen hoe ik het kan verbeteren mbt de zomermaanden als de prijzen laag zijn maar er voldoende zonne-energie is om de batterijen te vullen voor alleen de avond. Dus input/feedback gewenst.


Als eerste dien je de Power by the hour app van @Gruijter te downloaden op de Homey. Tevens dien je ook de Sessy app en je dynamische energieprovider app (mijn geval Tibber) geïnstalleerd te zijn.

Power by the hour APP
Sessy APP
Tibber APP

Heb je toevallig meerdere P1-meters, dan adviseer ik je om slechts één P1-meter mee te nemen in het totaal. Het uitzetten kan je doen door op de andere P1-meter te klikken, vervolgens gaan naar de instellingen (tandwiel) en uitvinken = Meenemen in totaal.

Nu kan je onderstaande flow namaken en vergeet daarbij niet de #power te selecteren van je batterij. Bij meerdere batterijen maak je dus een aparte regel aan en verwijs je naar de #power van de desbetreffende batterij.

Sla deze flow op onder een naam. In mijn geval heb ik gekozen voor New - NOM flow, omdat ik opdat moment behoorlijk veel test flows had staan.

Vervolgens wou ik ook graag dat de batterij ging opladen wanneer de prijs laag is, daarvoor heb ik volgende flow gemaakt met dank van de tip die ik meekreeg:

Elke minuut wordt de prijs bij Tibber nagekeken en wanneer deze onder de 12 cent is dan wordt de New — NOM flow uitgeschakeld en mijn beide batterijen gezet op opladen. Zodra de prijs weer boven de 12 cent is, dan wordt New — NOM flow weer ingeschakeld.

Vandaag de flow mogen testen en het werkt fantastisch. Echter in de zomermaanden verwacht ik dat door de teveel aan zon de prijzen laag zullen zijn. Nu kan ik dat natuurlijk aanpassen, maar uiteraard is het leuker om dat ook te verwerken in een flow. Dus ideeën zijn welkom.

3 Likes

Top dat je dit deelt!

1 tip: omdat de prijs maar 1x per uur veranderd hoef je niet iedere minuut te triggeren. Het volstaat om dat (een paar seconden) na ieder heel uur te doen.

Als tip voor de zomermaanden heb ik dit voor je: maak in Power By The Hour (PBTH) een DAP (day ahead price) device aan. Stel de waarden in voor Tibber. Op dit moment is dat 21% variabele opslag, en 0.15343 vaste opslag per kWh.

Nu kun je de geavanceerde PBTH triggers in je flow gebruiken in plaats van de Tibber app. Bijvoorbeeld kun je triggeren op ieder uur dat de prijs 1 van de 3 laagste is van de dag.

1 Like

Mooi dat je dit zo hebt uitgelegd.
Misschien even een link naar de app opnemen in je verhaal.
Al moet dat natuurlijk te vinden zijn, maar het maakt het wel af.

1 Like

@Mike1233 inderdaad beter en daarom de links naar de gebruikte APP’s toegvoegd.

@Gruijter Dank je wederom voor het meedenken. Ik ga daarmee eens aan de slag. Het zal wel even duren, want kwartjes vallen bij niet zo snel. :rofl:

2 Likes