Niet gevraagde notification Weeralarm

Ik heb mijn post nog een keer aangepast, die heb jij zo te zien nog niet gezien.

1. we hebben dezelfde app. Met de app maak je eerst een apparaat aan. Dat apparaat heet bij jou “Weer”, bij mij “KNMI official”
  2. ja, klik maar eens op de gegevens in je apparaat “Weer” om te zien of je gegevens recent genoeg zijn. En waarom zou er anders het THEN kaartje “Haal nieuwe gegevens op” bestaan. Of gebruik de tag “Laatste KNMI data”.
  3. het gaat niet om de aanmaakdatum, maar wanneer de flow voor het laatst is uitgevoerd.
  4. verschil in jouw en mijn weer alarmen zou wel eens de locatie kunnen zijn. Welke lokatie gebruik jij?

Overigens:

1. kan jou flow NOOIT de melding “Code groen” in de tijdslijn zetten. Omdat dan geen van de 3 voorwaarden waar is, en het kaartje “Maak een notificatie” niet uitgevoerd wordt.
  2. hoe start je de flow die begint met “WANNEER weer alarm is verandert”? Als je deze met de hand start, moet je namelijk zelf waarden invoeren.

@Dijker
Deze discussie kan naar [APP][Pro][Cloud] KNMI - #181 by LRvdLinden

Ik zit In Berkel en Roderijs, dus niet zo heel ver bij je weg.

met punt 5 bedoelde ik overigens dat ‘het weer alarm is oranje’ schijnbaar waar kan zijn terwijl ‘huidige weeralarm’ geel kan zijn. zie mijn laatste test… dat kan dan met geel en groen in principe ook.

na aanmaken van deze flow heb ik er niets meer mee gedaan, dus ook geen experiment. pas enkele dage later kwam ineens de tijdslijn melding ‘het weeralarm is groen’…

Maar dat ik echt om de zoveel tijd nieuwe weergegevens op moet halen met een flow schiet z’n doel imho voorbij, hoe vaak moet ik dat dan doen om het scherm te ‘bewaken’ ? En belast dat dan de CPU van de Homey niet enorm ? Laatste data is nu van 11: 18 overigens… Zonder dat ik nieuwe data op heb laten halen…

Volgens maker van de App : Kenmerken

• :rotating_light: Ontvang meldingen in realtime over weersomstandigheden.

Ik kon de flow gewoon testen zonder dat ik een waarde in moest voeren…

Het kan zijn dat ‘het weeralarm is …" geen tekst bevatte of alleen 'n “-”.
Wanneer dat dan ineens op “groen” wordt gezet krijg je het als melding.

Hoe start je de flow dan? Kom je onderstaan niet tegen?

Maar die voldoet dan toch nog niet aan de criteria dat ik alleen melding van geel/oranje/rood wil hebben ?

1 Like

Ik klik op de ‘play’ knop van de kaart “Weeralarm is veranderd”…
't is een deel van een Advanced Flow…

Maar ik ga op zoek naar een andere oplossing, waarschijnlijk iets met een windsensor denk ik…

Dat zou inderdaad niet mogen.

Die waarschuwingen heb ik zelf helemaal verwijderd.
Mede door onlogische meldingsteksten van het KNMI.
Zijn soms zelfs te lang voor de JSON file van Weerlive.
Die gebruik ik zelf om de data binnen te halen.

Toen het nog prima werkte kon ik zelfs 3 kleuren in een melding op de tijdlijn zetten.
Nu kijk ik wel op mijn dashboard met de KNMI plaatjes.

Als ik onderstaande flow start, moet ik wel begin voorwaarden invullen, zoals je hieronder ziet.

Het probleem is echter dat je de verkeerde tag op de tijdslijn zet. Je toont namelijk niet de waarde zoals die in het AND kaartje is (“new value” of “old value”). Die kan verschillend zijn van de tag “huidig weeralarm”.

Na het aanmaken van de flow is enkele dagen later het weeralarm verandert naar geel. Dus start de flow, maar laat nog een niet geüpdate waarde “huidig weeralarm” zien, dus code groen.

Ik hoef dus geen waarde in te voeren… Geen idee waar dat verschil dan inzit.

“Dus start de flow, maar laat nog een niet geüpdate waarde “huidig weeralarm” zien, dus code groen.”

dan nog komt dat niet overeen met de voorwaarden die ik gesteld heb : als geel/oranje/rood, dus het klopt gewoon niet…

Maar ik laat het hierbij en ga op zoek naar een andere oplossing.

Jammer dat je het opgeeft. Ik heb het idee dat we toch verschillende dingen doen. Maar als je die verschillen niet wilt uitzoeken, jammer, maar maak je de volgende keer dezelfde fouten en loop je weer vast.

De app is real-time, dus hoef je niet elke 5 minuten de gegevens op te vragen.

1 Like

Pardon ? ik zei 2 uur geleden al:
“met punt 5 bedoelde ik overigens dat ‘het weer alarm is oranje’ schijnbaar waar kan zijn terwijl ‘huidige weeralarm’ geel kan zijn. zie mijn laatste test… dat kan dan met geel en groen in principe ook.”

en ook dat zei ik 2 uur gelden al :

"Volgens maker van de App : Kenmerken

:rotating_light: Ontvang meldingen in realtime over weersomstandigheden."

Terwijl je een uur gelden nog beweerde dat ik met oude data werkte:

[quote]
Ik heb het idee dat we toch verschillende dingen doen.[/quote]

Dat zou best kunnen en ik krijg blijkbaar mijn situatie niet duidelijk, maakt niet uit.

Overigens is je opmerking

“kan jou flow NOOIT de melding “Code groen” in de tijdslijn zetten. Omdat dan geen van de 3 voorwaarden waar is, en het kaartje “Maak een notificatie” niet uitgevoerd wordt.”
exact waar ik dit hele draadje mee begon… En zijn we er inmiddels wel uit dat dat komt doordat
de tag ‘weeralarm’ en ‘huidige weeralarm’ niet dezelfde inhoud hebben… En nogmaals, dat is verwarrend…

Nee, doordat je de verkeerde tag doorgeeft aan het kaartje voor de tijdslijn. En dat is een principiële fout.

Er is geen andere tag die ik kan selecteren, ipv mij te ‘beschuldigen’ een principiele fout te maken, je wordt op het verkeerde been gezet :

Er is geen tag die reflecteert waar ik de voorwaarde mee gesteld heb…

en dat weet je want je post zelf :

en dat is exact waar het verkeerd gaat…

Ik krijg echter inmiddels het gevoel dat het er jou vooral om gaat mij te wijzen wat ik fout doe, wellicht wél met alle goede bedoelingen maar zo komt het niet op mij over.
Dus om te voorkomen dat er dingen gezegd worden die de sfeer verder bederven laat ik het hier verder bij, ok ?

Het is enorm moeilijk om via een tekst chat elkaar te begrijpen. Dat vergt enorm veel opschrijven, uitproberen etc om het eens te worden. En afwisselen tussen eenvoudige en basic flows, engels en nederlands, en niet altijd compleet, maakt het niet eenvoudiger. En het gaat om het complete plaatje, in dit geval letterlijk. Omdat zoals je ziet de tags afhankelijk zijn van de WHEN kaart. Ook in advanced flow.
Jouw code komt er op neer dat je zegt: als de waarde van variabele A gelijk is aan rood, geef dan de waarde van variabele B weer. Terwijl je natuurlijk de waarde van variabele A wilt weergeven.

[quote=“Rmb, post:35, topic:119759”]
Het is enorm moeilijk om via een tekst chat elkaar te begrijpen. Dat vergt enorm veel opschrijven, uitproberen etc om het eens te worden. En afwisselen tussen eenvoudige en basic flows, engels en nederlands, en niet altijd compleet, maakt het niet eenvoudiger.
[/qoute]

Mee eens, zand erover…

Klopt, alleen was het hier ‘a’ en ‘A’ en dan bij gebrek aan een keuze ‘a’ op het verkeerde been gezet.
Vooral ook omdat ‘Huidige weeralarm’ dus niet echt het ‘Huidige’ was… Effin, wat ik al zei, verwarrend…

Erger nog is dat de notificatie slechts ter test was, ipv een notificatie moet daar een actie ‘zonnewering omhoog’ komen, dus uiteindelijk is ‘Huidige weeralarm’ niet eens relevant want die ga ik niet eens gebruiken…

Vervelender is dat ik nu pas mer dat er geen ‘het gaat regenen’ in de KNMI app zit :frowning:
Dus ik moet er ook nog buienradar naast installeren, het zonnescherm moet immers omhoog bij harde wind, slecht weer en bij regen. Weeralarm Geel/Oranje/Rood hoeft niet perse regen te betekenen…

Ok,

Een laatste verzoek: maak nu eens een advanced flow zoals hieronder. Dan worden een aantal dingen duidelijk zonder woorden :grin:.

Ik denk dat een windsensor en een zonnecel veel accurater is dan de weersvoorspelling. Een lokale windvlaag, die nooit gezien wordt in de weersvoorspelling, en je scherm is weg.

Wat ik daar ook invoer : ‘Code geel’ groen of rood, of alleen geel, groen of rood, ze komen allemaal niet door de voorwaarden heen…

Da’s waar, otoh bij een lokale windvlaag gedetecteerd door een sensor gaat ik het scherm ook nooit zo snel dicht krijgen…