Netspanning monitoren

Moderne tijden moderne problemen. Mijn moeder heeft de laatste tijd het probleem dat één omvormer van de zonnepanelen uitschakelt. Nu is dat een beveiliging voor als de netspanning boven de 253 volt komt. Dus nu wil ik even een log bijhouden wat de spanning doet. Helaas geeft de slimme meter of een Fibaro stekker geen netspanning door. Dus bij deze de vraag, is er iets in de handel waarbij je met de Homey de netspanning in de gaten kan houden?

De Sonoff POW R2 kan dat, als ik me goed kan herinneren ook zonder dat er een load aan hangt (kan ik vanmiddag even checken voor je). Alleen durf ik niet te zeggen of die niet zelf ook een voltagelimiet aanhoudt.

EDIT: ik zie net dat de R2 niet meer verkrijgbaar is, maar ik verwacht dat z’n opvolger (de R3) hetzelfde kan.

EDIT 2: de Shelly EM kan ook voltage meten.

Zelf gebruik ik Ztatz P1 monitor, deze geeft netjes de spanning, amperage en wattage door voor een 1 fase systeem of een 3 fase systeem. Homey app is hier alleen beperkt in, maar in de software van P1 monitor is dit wel te zien

Sommige slimme meters (vooral de oudere) geven helaas voltage/stroom niet door :frowning:

Ik heb een Youless aan een ISKRA meter hangen. Als ik direct inlog op de Youless of op het display van de slimme meter zelf kijk komt er geen voltage voorbij. Ik heb wel een ABB Kilowattuur meter in de meterkast voor de zonnepanelen (die weer aan de Youless gekoppeld is) waar ik het voltage op kan aflezen. Maar die data komt niet naar buiten. Dus het zelfde als een multimeter in de wandcontactdoos steken.

Maar dit is ook bij mij thuis. Wat @robertklep noemde zijn leuke modules. Maar wat ik eigenlijk zoek is iets wat ik eenvoudig in de wandcontactdoos kan steken. En liefst ook via Homey (online versie) te benaderen is. Want wat het net bij mij doet hoeft niet zo bij mijn moeder zo te zijn.(of houd de online versie van Homey helemaal geen log bij? want dan ben ik snel klaar)

Ja hoor

.

Deze van Aeotec moet dat kunnen volgens de flowkaartjes. En Homey beta (de online versie) geschikt. Je hebt wel de Homey bridge er bij nodig (want z-wave).
Max. 11 Ampere!

.
Maar dit is dan wel een voordeligere keus, want geen bridge à €69 benodigd. Wel ff knutselen met de draadjes:

Als je een stuk snoer met stekker aan de Sonoff POW koppelt heb je dat in feite al. Alls ik begrijp nu dat je dit wil laten werken met Homey Cloud, dat gaan helaas niet werken met de Sonoff.

Stekkertje er aan en dan ben je er inderdaad ook wel. Voor mijn installatie gaat dat prima werken. (Homey pro) Wij zijn er ondertussen achter dat de netspanning bij ons nagenoeg gelijk is. (ander dorp, maar zelfde onderstation) Dus voor de monitoring van het spanningsverloop kom ik dan een eind. (250V op het moment)

Nu zag ik ook een appje voor het uitlezen van de omvormers van de zonnepanelen. (Growatt, en Solis) weet iemand toevallig of je via die app ook de netspanning kan uitlezen? (websites van de omvormer fabrikanten tonen die informatie niet)

Ik gebruik een Growatt met de zonnepanelen app, en deze geeft enkel de huidige opbrengst (W) en de dagopbrengst (kWh).

Bedankt, die weg hebben wij dus niks aan.

Ik heb de Aeotec besteld. Extra z-wave in huis kan geen kwaad. :smiley: Daar eerst eens tuis wat mee opzetten. Als dat naar het zin werkt kan ik dat eventueel bij mijn moeder inzetten met een Homey bridge.

Ondertussen zijn wij er ook achter dat de Growatt 3 volt te veel meet. Met een netspanning van 250 volt die wij vandaag voorbij zagen komen schakelt deze zich zelf dus uit. (Growatt meet dus 253 volt wat de maximale toegestane spanning is) De meting van de Growatt zal dus gekalibreerd moeten worden. (installateur maar eens een mailtje gestuurd)

Een netspanning van 250 volt vind ik persoonlijk wel erg tegen het randje. Dus daar zal Liander wat aan moeten doen. Is er een mogelijkheid om gemeten data naar buiten te exporteren? Excel werkblad of zo iets.

Da’s lekker hoog… Het mag plus of min 10% zijn (uit mijn hoofd), dus 253V max. inderdaad.

Da’s vrij eenvoudig te vinden in de app store, Johan. Bij deze even gedaan:

Screenshot from 2022-03-16 21-45-33

Screenshot from 2022-03-16 21-46-05

Doe de export dan wel dagelijks, daar Homey de Insights data comprimeert. Hoe langer geleden - hoe meer gecomprimeerd .

Tja, wij wonen in het grootste windpark op land van Nederland. (99 turbines 1,3TWh op jaarbasis) Staat er 1 hele grote turbine van 7,5 MW (in 2011 de grootste van Europa, de grootste op land staat nu bij Rotterdam) Liggen er bij bijna alle boeren de schuren wel vol met panelen en sommige hebben ook een windturbine. Daarnaast hebben steeds meer mensen zelf panelen op het dak. (niet wat nodig is voor eigen gebruik, maar maximaal de ruimte benutten) Dus hier knettert groenstroom uit je wandcontactdoos of je nu wil of niet. :laughing: Maar als het dus lekker zonnig is zoals vandaag dan heeft het net een beetje moeite om dat te verwerken. 2023 schijnt er een aanpassing te komen in het substation. In de tussentijd kan je het melden en dan kijkt Liander of ze er wat mee kunnen. Dus data verzamelen waar men wat mee kan ga ik zeker doen. Want 3 volt marge op een zonnige dag is wel erg krap.

1 Like

Aeotec in huis, maar krijg dat ding helaas niet aangemeld. :unamused: Iemand die de truc weet?

edit

Zal je altijd zien. Gooi je een hulplijntje uit, probeert het nog eens een keer, ja hoor pakt hij 'm. (met horten en stoten) aanmelden niet zo soepel als met Fibaro, maar het kreng draait.

Wij kunnen zonder problemen de netspanning loggen vanuit de website / app van Huawei (vanaf onze zonnepanelen aan het net hangen). Ook stroom etc … hebben een 3 fase, hebben geen gas !

Ook die van de vorige dagen / maanden zien.

In onze wijk heeft ongeveer de helft van de huizen (en de meeste zijn allemaal overpowered, ons huisje is 16 op 16 en hebben in de zomer 3x zoveel stroom dan we verbruiken). Een half zonnige dag als vandaag, komen we net toe om ons verbruik en onze batterij op te laden.

PS : We hebben meer mensen nodig die niet alleen rekenen op saldering (want dat gaat eruit) maar ook in een goede batterij investeren. Die van ons, 15 kVA, is op 6 jaar terugverdient en heeft een gegarandeerde garantie van 15 jaar.

Ondertussen heeft de YouLess app ook een update gehad. En daarmee kan ik heel mooi de spanning via de P1 poort uitlezen. Vooralsnog is de spanning niet te hoog geweest. (Zit er soms wel gegaan te schuren) Mooie van P1 uitlezen is dat je ook je actuele stroomverbruik kan uitlezen. En daarmee dus even je IR panelen uit zetten als het stroomverbruik te hoog wordt omdat de wasmachine en wasdroger ook aan staan.

Accu zeker interessante techniek. Heb daarvoor ook een log lopen zodat ik kan zien wat mijn verbruik per dag is om daarmee accu capaciteit te bepalen. Echter het salderen loopt nog even door. En daarmee is een accu nog niet interessant. (Voor mij althans) In de tussentijd kunnen ze mooi wat goedkoper worden. :smiley: