Nanoleaf Matter GU10 Smart Bulbs toevoegen (Matter over Thread)

Goedemiddag,

Deze week heb ik 3 van deze Nanoleaf GU10 Bulbs geïnstalleerd maar ik kan ze niet toevoegen aan mijn Homey Pro 2023 omdat er geen Thread Border Router gevonden wordt. De Homey Pro is toch zo’n router? Of werkt dat (nog) niet?

Iemand ervaring met deze lampen of hoe ik ze alsnog aan de Homey kan toevoegen?
Ik heb geen andere hubs in mijn netwerk mede omdat ik dacht deze niet nodig te hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Rolf

Nee, de Homey Pro kan met zulke routers praten om devices te importeren. Die lampen werken zo te zien via Thread (één van de protocollen binnen het Matter ecosysteem), en dat ondersteunt Homey (nog) niet.

Ok, ik lees op de Homey website dat Matter in Beta-fase is en dat Thread in Q1-2024 verwacht wordt. Als dat er is werkt hij dus wel als Thread Border Router? Als dat klopt dan wacht ik dat nog even af, het werkt nu via de Nanoleaf app dus heb geen haast.

Dat is nog maar de vraag. Een Thread Border Router is meer dan alleen ondersteuning voor Thread devices, het houdt ook in dat zo’n router die devices via het Matter protocol op het netwerk aanbiedt aan andere clients. Ik vermoed dat Athom daar niet veel tijd in zal gaan steken.

1 Like

Wat bedoelen ze in de ‘Roadmap’ dan met ‘Thread Q1 2024’?

Dat het Thread protocol ondersteund gaat worden, dus dat Homey direct met Thread devices kan communiceren.

Bedankt voor de antwoorden, ik zal me er eens verder in gaan verdiepen.

Hallo,

Even ter info:
Ik las gisteren dat er een ‘Experimental’ firmware update was (v. 10.3.0-rc.5) welke de Thread Border Router aanzet (Beta) in de Homey Pro 2023. Deze update heb ik geïnstalleerd en nu werken mijn Nanoleaf Bulbs wel via Matter met de Homey Pro. De Homey fungeert dus wel als Thread Border Router.

Een thread border router werkt de andere kant op.