Moeten wij ons zorgen maken - Athom sluit aan bij LG Electronics

Lees net dit op tweakers.

Athom overgenomen door LG

Volgens Athom verandert er niks. Echt niet.

Pfff gelukkig maar, want al die andere bedrijven die opgingen in multinationals doen het nu ook goed. :sweat_smile: :rofl: :crazy_face:

Voorbeeld: ehhhhhhhhhhhhhhhhhh, nee kan er niet op komen.

Homey is alleen bij aankoop inkomsten voor Athom.
Daarna moet de gebruikers de zaak draaiende houden.
Dat is het zwakke punt.

1 Like

Inderdaad, veel van de apps bestaan alleen door de community.
Dat zal ook wel op slot gaan straks want de controle moet bij LG liggen.
En na 3 jaar de andere 20% kopen, dan 100% LG en weg is het bedrijf die een Nederlands smarthome product had gemaakt.

Zonde, en allemaal vanwege geld.

2 Likes

Ik denk niet dat we zomaar met allerlei doemscenarioā€™s moeten komen.
Alleen de tijd zal leren hoe dit nieuwe avontuur van Athom zal aflopen. Persoonlijk hoop ik gewoon dat er voldoende middelen vrijkomen voor de ontwikkeling en het onderhoud van het Homey platform en product.
Dit heeft mij altijd zorgen gemaakt, sinds 2016, aangezien deze prachtige bal nog steeds bij mij thuis draait.

Stefan en Emile, ik wens jullie allebei veel succes in deze Rollercoaster

4 Likes

Wat een aannames worden er weer gemaakt :unamused:

4 Likes

Ja idd. Wellicht voor veel gebruikers een druppel/reden om over te stappen naar HA of ander platform.

Moderation > Titel aangepast, conform

van ā€œMoeten wij ons zorgen maken?ā€
naar: Athom sluit aan bij LG Electronics
> Wij sluiten ons aan bij LG Electronics (Weā€™re joining LG Electronics | Homey News )

Sommige aannames zijn logies.
Vele kleine bedrijfjes zijn na overname verdwenen.
Waarom nu niet.
LG is nu de baas die data wil gebruiken voor hun producten.

Laatst zag hier ik veel server updates. Die kosten geld.
LG zal wel eigen servers hebben. Dus onze data.

Als ze die nieuwe data allemaal hebben dan hoeven ze Homey niet meer.
Te weinig nieuwe data tegen teveel, server, kosten.

Athom / Emileā€™s statement staat in het Engelstalige topic hier:

(Gebruik aub zelf de vertaal tool van je voorkeur)

Maar toch maak ik me zorgenā€¦niet voor nu maar lange termijn zorgenā€¦

ik maak mij ook zorgen. Emile zegt idd dat wij ons niet druk moeten makenā€¦ maar hij heeft ook geen glazen bol toch? mocht hij wel op papier/contracten noem het maar op hebben staan dat er sws de eerste 10 jaar niks met Homey gebeurd op dit vlak, lijkt mij het een strak plan om daar voor uit te komen zodat het menig gerust stelt.

de overstap naar HA zou voor mij compleet nieuw zijn net zoals voor het eerst mijn Homey Pro 19 in het stopcontact steken met 0 ervaring.

Toch hebben mijn Homey en ik een aardig smarthome opgebouwd afgelopen jaren wat zoals het nu voelt op het randje van de afgrond wiebeltā€¦ jaa je kunt alle updates uitzetten enzoā€¦ maarja ook daar weten ze wel een omweg voor te vinden welke je HP niet bruikbaar maaktā€¦

ik ben in ieder geval zeker niet klaar om zo koud over te stappen op HA. dus wellicht maar even in verdiepen.

ik vraag mij ook af of Athom al deze reacties niet hebben zien aankomen??
zoals er op vele andere threads word gezegd, app ontwikkelaars welke veel vrije, gratis uren besteden aan het maken en onderhouden worden door deze miljoenen overname even op de plek gezetā€¦ bedankt voor het samen opbouwen van een smarthome platform, maar wij peren hem ffies. succes he!

1 Like

Geloof maar niet dat zoiets in de contracten staat, want zo wordt Homey alleen maar een blok aan het been van LG.

1 Like

Zojuist ook in het Engelse topic gereageerd maar ik zet hier ook maar even in het Nederlands neer:

Wellicht ben ik erg naĆÆefā€¦ Maar ik had al een poosje het gevoel dat Athom er financieel niet heel goed voor stond. Deze overname zou een flinke boost kunnen geven aan het project ā€œhomeyā€ De kans is groot dat er over een paar jaar ā€œLGā€ op het product staat maar er is nu wel veel meer geld bechikbaar voor verdere ontwikkeling. Zoalng het tegendeel niet is bewezen probeer ik er positief naar te kijken. Mocht het project ā€œhomeyā€ een stille dood sterven kan ik altijd nog wel naar een alternatief gaan kijken.

1 Like

Ik maak me ook zorgen.
jaren terug kocht ik een Homewizard. Mooi product met potentie. Kort na mijn aankoop werd HW overgenomen door Smartwares. Dat was het begin van het einde van de originele HW. Product bleef gewoon werken en werkt nu nog steeds. Maar al een jaar of 5 geen updates meer. Ben bang dat met Homey hetzelfde gaat gebeuren.
HW is nu trouwens wel succesvol op gebied van energiemeting en recent de thuisbatterij.

Zolang homey maar blijft werken vind ik het voor nu wel prima, heb alles kwa apparaten wel rond in mijn huis. Als er geen updateā€™s meer komen wordt het pas een probleem als er nieuwe apparaten komen die niet meer ondersteund worden.

Voor nu is het wat het is, we kunnen er niks aan veranderen. Ik blijf hoop houden op een goed verloop en goede toekomst voor Homey, ook als zal er op termijn een LG logo op komen

Gevoel, gebaseerd op?

Persoonlijk had ik het gevoel dat ze afgelopen half jaar echt veel beter dan ooit gedraaid hebbenā€¦
Wellicht hadden ze het helemaal niet nodig die overname maar bied het wel echt veel kansen.

PS: mijn gevoel is gebaseerd op onder andere ze nog steeds zoveel vacatures hebben (Kom werken bij Athom in Enschede ) en de enorme activiteit op het forum.
maar goed, je gevoel is je gevoelā€¦

Oje an lees dit artikel ook even:

2 Likes

Homey levert alleen geld op bij de verkoop van het apparaat.

Waar al die servers van betaalt moet worden maar ook het vaste personeel blijft een vraag.

Wanneer je in een auto(bus) tijdens het rijden van bestuurder wissel en dan stelt dat je er op zal blijven letten dat de nieuwe bestuurder geen verkeersregels worden overtreden dan kijkt ook iedereen verbaast.

Gezien mijn leeftijd zal het lastig worden om mijn huis nog op een anders domotica systeem over te zetten.
Juist nu heb je die makkelijke hulpjes steeds harder nodig.

1 Like

Mijn gevoel is gebaseerd op de Homey Bridge (ik begreep die keuze niet zo goed), dat er op den duur een betaalde back up kwamā€¦ Er kwamen in eens allerlei redenen om te zorgen dat er meer geld in het laadje moest komen. Ze breiden in een redelijk snel tempo wereldwijd uit, alles om er voor te zorgen dat er in korte tijd meer homeys worden verkocht omdat daar eigenlijk de enige verdienste in zitā€¦ Het lijkt alsof ze vooral bezig zijn met meer willen verdienen terwijl het oplossen van issues regelmatig lang op zich laat wachten. Het zijn vooral allemaal kleine dingen die mij al langer het gevoel gaven dat het niet helemaal lekker ging achter de voordeur van Athomā€¦

Maar uiteraard heb ik geen inside information dus de kans is natuurlijk ook groot dat mijn verhaal nergens op slaat, het dan ook puur een eigen gevoel.

Het voelt een beetje als de ondergang van het eigen succes.