Moeten wij ons zorgen maken - Athom sluit aan bij LG Electronics

In het engelse topic staat een linkje naar een interview met informatie over de financiële sitiuatie bij Athom voor de overname.

Ik las het net, dat verhaal klinkt mooi en als het waarheid is hoeven we ons geen zorgen te maken.

1 Like

Ik vermoed dat de productiekosten van een Homey (ruim) onder de €100 liggen.

2 Likes

De toekomst zal het leren. Ze kregen een aanbod dat niet te weigeren was. Dat kun je niemand kwalijk nemen. Ik had hetzelfde gedaan.

2 Likes

Het klinkt als een mooi bedrag dat genoemd wordt inderdaad maar als verkopen stagneren, kan zo’n bedrag ook snel weg zijn.

Uiteraard zijn er meer kosten dan alleen de productiekosten,

Om nogmaals terug te komen op je vraag: Moeten wij ons zorgen maken - Athom sluit aan bij LG Electronics

@Doekse gaf hier het antwoord met de volgende video in het Engelstalige topic:

1 Like

Dit dus, zelf denk ik dat het beter is dat het door een tech bedrijf gekocht is dan door een investeringsmaatschappij. En wat als dit bijv. Philips was geweest?

Zoals ik ook al in het Engelse topic aangaf, misschien is het goed als beide heren weer een AMA / Zoom sessie gaan doen. Zoom zou wel mooi zijn zodat iedereen ook zijn webcam kan gebruiken en het echte een AMA is.

Maar echt niet meer dan €300 per verkocht apparaat. Wat ook blijkt aan de paar miljoen aan liquide middelen die Athom kennelijk op de bank had staan eind 2022.

Ik hoor graag bij welke overname de beloftes wel uitkwamen. Ik kan er namelijk geen bedenken. Het zijn aannames, maar zeker wel gebaseerd op de werkelijkheid.
De wereld draait om geld. LG gaat heus geen bedrijf kopen om het lekker zo te laten. Het veranderd volgend jaar waarschijnlijk niet maar het gaat komen.

Dat geld gaat, na aftrek van dividendbelasting, rechtstreeks naar de aandeelhouders.

Ik neem aan dat de aandeelhouders direct aan LG verkopen, dus daar komt helemaal geen dividendbelasting bij kijken.

Dat is bij een beursgenoteerd bedrijf, dus ik denk dat het geld naar de bv/holding wordt overgemaakt.

LG betaalt niet aan Athom, ze betalen aan de aandeelhouders van Athom om hun aandelen in Athom te verkrijgen. Dat heeft niks met dividend te maken.

Dat klopt, maar in de meeste gevallen is de holding de aandeelhouder van de werk bv. Dus gaat het geld naar de holding. Die betaald vennootschapsbelasting over de winst die de holding maakt en de aandeelhouder van de holding kan geld opnemen door een dividend uitkering te doen, of het geld gewoon te laten staan. Anders zou er een hele dikke aanslag inkomstenbelasting volgen

De aandeelhouders zijn de holdings, die betalen geen dividendbelasting bij deze transactie (het is ook geen winstuitkering waar het hier om gaat, nog een reden waarom dit niks met dividend te maken heeft). Wat de holdings verder doen met hun geld is aan hun, uiteraard (ik zou het mooi laten staan).

En waarschijnlijk hebben de aandeelhouders (de holdings) ook nog eens deelnemingsvrijstelling, dus geen VPB-aanslag.

Dat zeg ik

Goed verhaal inmiddels, dat wij ons zorgen maken of er wel belasting betaald is en of wij goed geïnformeerd zijn over de constructie van bedrijven en anders onze aannames daarover wel kloppen.

Ik had de titel aangepast, maar schijnbaar zijn de zorgen veel breder dan wat het voor het product Homey betekent.

Moeten wij ons zorgen maken - Athom sluit aan bij LG Electronics

Ik hoop dat de betrokken het amusant vinden wat er in de post over de financiële zaken geschreven is.
En dat jullie er zelf wat aan hebben mocht je iets creëren en een bedrijfje starten.

Maar mijn geplande aankoop van de 2023 gaat nu niet door. Zou er in mei komen maar door familieomstandigheden uitgesteld. Dat wordt nu waarschijnlijk afstel.

Been there, done that :man_shrugging:t3: