Moeten wij ons zorgen maken - Athom sluit aan bij LG Electronics

Tja, jouw keuze.
Je zou Athom ook eerst de mogelijkheid kunnen geven te laten zien wat dit inhoud.

Wellicht was als Athom eerder een dergelijke partner of financiële basis had ontwikkelingen van Homey sneller gegaan.
Was infrarood beter of waren Zigbee issues eerder opgelost (ook die issues door de toeleverancier)
Of was Voice of Media wel mogelijk geweest.
Niet dat ik daar nu op zit te wachten.

Maar ik ben vooral benieuwd welke nieuwe features Athom nu mee komt (en misschien zullen we niet weten of dat dat echt mogelijk werd of versneld door LG).

En of er inderdaad geen aanpassingen komen aan de data collectie van Athom voor de Homey zoals ik die nu gebruik.

Still there

De geslotenheid van Athom maakt het toch wel lastig om echt optimistisch te zijn.

Bij grote problemen voor een groep gebruikers duurt het te lang voor er uit de top echt wordt geregeerd.
“Ask Me Anything” viel ook tegen is nu meer afscheidsvideo gebleken.

Athom nog wat tijd geven geeft direct een vraag terug: “Hoeveel tijd nog en voor wat”
Onzekerheden gaan vreten aan de zinvolheid om zelf nog meer met Homey te gaan doen.
Om het duidelijker te stellen: Moet zelf een probleem vinden in een flow maar de zin het te doen is nu al weg.

Ik krijg een beetje het gevoel alsof er een groep is die op hun tenen getrapt is. Ze hadden graag aan tafel gezeten bij de onderhandelingen of hadden willen stemmen over of dit een goed idee zou zijn. En ik snap het, als je als ontwikkelaar zo druk bezig bent met het maken van apps en actief bent op het mooie forum, dan voelt het ook een beetje als jouw bedrijf. Maar dit is toch hoe overnames nu eenmaal gaan?

Daarnaast lijkt het er ook nog eens op dat men liever overstapt naar iets anders en het überhaupt geen kans wil geven om te zien wat er gaat gebeuren. Alsof het glas minder dan halfvol is.

Natuurlijk zijn er talloze voorbeelden van overnames van grote techbedrijven die compleet verkeerd zijn uitgepakt. Maar aan de andere kant zijn er onlangs ook twee mooie Nederlandse bedrijven failliet gegaan (Slide en Loqed). Wat zou je liever hebben: faillissement of overname?

4 Likes

Ik had het idee dat er juist meer gebruikers dan ontwikkelaars negatief zijn over de overname; hoe het ook zij,
we moeten ook niet vergeten dat hier maar een héél klein percentage Homey eigenaren/eigenaressen klaagt hun zorgen uit.
Geen feit, maar ik heb begrepen dat er ca. 400.000 Homey’s actief in gebruik zijn.
Het kan zijn dat dit getal eens in een AMA voorbij kwam.
Mocht dit getal incorrect zijn, laat het vooral even weten.
Uiteraard zijn er niet zoveel ontwikkelaars als gebruikers :grimacing::wink:

1 Like

Het gaat erom of je nu nog de moeite gaat nemen om je hele domotica in huis verder uit gaat breiden op dit platform terwijl je weet dat er verandering gaat komen. Je gaat me niet vertellen dat LG Athom laat aansluiten omdat ze de heren/dames zo lief vinden. Die hebben hun commerciële doelstellingen.

Prima dat mag, maar 5/10 jaar verder en het hele huis etc. draaiende op Homey met dit in je achterhoofd kies ik nu liever om nu te switchen naar HA.

Overwegingen voor mij waren:

  1. NL Company
  2. Privacy
  3. Local
  4. Easy use

Ben bang dat 4 alleen over blijft… :crossed_fingers:t4:

Weet jij meer dan Athom publiek communiceert?
ooit bedacht dat verandering ook goed cq ten voordelen voor je kan zijn?

Ik heb echt het idee dat de grote groep hier meest negatief cq uitsluitend Athom ver-denkt van plannen die voor hun zelf ten nadele cq onverenigbaar zijn.

Wat als deze overname/samenwerking en dit kapitaal:

  • Athom als merk sterker maakt,
  • features en verbeteringen komen die anders niet mogelijk of veel langer hadden geduurd.
1 Like

Yeah right… :clown_face:

Bekend verhaal, SmartThings & Samsung, je bent enige tijd na overname volledig in handen van Samsung. Wil je dat, de keuze is aan jou…

In dit geval, wil je na 3 jaar volledig in de handen van LG liggen, ook hier is de keuze aan jou…

Ik maak daarin mijn eigen keuze. Heeft niets te maken of je nu wilt gissen of het heel misschien beter kan zijn als merk of wat/als je meer features kan hebben/krijgen.

Google heeft ook meer features en is sterk als merk en toch kies ik ook niet voor dat platform.

Gelukkig, ik sta niet alleen :wink:

(Zet ondertitels zelf even op vertalen naar de taal van je voorkeur :wink: )

Ook daar onderbuikgevoelens, meer niet.

Zelf kan ik geen kant uit dan wordt het lijdzaam afwachten.
Weer opnieuw iets opbouwen zal niet echt meer lukken.