Moeite met koppelen van Z-Wave

Wat voor security zit er op de z-wave devices die jullie gebruiken volgens de developer page? S0 was altijd heel onbetrouwbaar. Unsecure loopt bij mij als een trein, geen enkel probleem. S2 security kan ik niet goed beoordelen. Een tijdje éés S2 drukknopje gehad die soms wat leek te haperen maar die is inmiddels ook unsecure gekoppeld.

Ps. Voor lichtknopjes gebruik ik sowieso altijd associations. Dat schakelt sneller en als Homey hapert blijft het licht tenminste ook werken.

Security zeg je… Euhhh… :grimacing:.
Ik hoor nu voor het eerst van S0 S1 S2. Heb werkelijk geen idee. Heb nog wel ergens een doosje liggen, zal eens kijken binnenkort.

Maar je zegt:

Bedoel je daarmee: onbetrouwbaar qua beveiliging of onbetrouwbaar qua stabiliteit binnen het z-wave netwerk?

Mijn setup:
Stopcontact > Neocoolcam wallplugs > lamp aan een stekker. In combinatie met een Homey uit 2019

Ik bedoel, onbetrouwbaar in gebruik met Homey. De veiligheid valt hoe dan ook wel mee. zels met unsecure is inbreken op je z-wave netwerk een heel gedoe en dan heb je alleen controle over je lampen. Het risico dat iemand die moeite neemt is klein. Bij een deurslot wil je wel S2 security, want dat loont meer om te hacken.

Welke security wordt gebruikt zie je op de developer page. Let wel: secure (x) is dus unsecure. Lekker duidelijk hè :wink: ).

Mijn vraag was er op gericht dat als je s0 security hebt, je waarschijnlijk van veel problemen af bent als je de devices unsecure koppelt. Als je apparaten opnieuw koppelt gebruikt Homey dat tegenwoordig zelf ook niet meer, Homey kiest dan S2 of als dat er niet is unsecure.

Als je voldoende op vaste stroom aangesloten devicces hebt en je houdt problemen met s2 security, dan kun je unsecure koppelen: als bij het koppelen een pin gevraagd wordt gebruik je pin 00000. Vraagt Homey geen pin dan heb je de app UnZ-Cure nodig om unsecure te koppelen:

@Edwin_D held! Thanks. Gaat een wereld voor me open.
Hier moet ik me maar eens even een avondje in verdiepen want steeds maar weer devices die het weer niet doen binnen het netwerk. Dan staan er weer kampen overdag te branden, etc… **** irritant.

Dank voor die info :metal:

@Edwin_D
Net even gekeken; ‘secure (x)’. Dat betekend dus unsecure als ik je goed begrijp.

Homey vraagt bij mij ook niet om een pin als ik zo’n Neo Coolcam plug wil koppelen.

Maargoed het is dus al unsecure gekoppeld en nog heb ik regelmatig dat er soms lampen (op die tussenstekkers) 3 weken niet reageren op de flows.

Ik houd me aanbevolen voor andere mogelijkheden :+1:.

Misschien moet je dan ook even wat meer info geven over je Z-Wave netwerk. Het is totaal niet duidelijk hoeveel z-Wave router en end-devices je hebt, wat de afstanden zijn en of het altijd dezelfde pluggen of sensoren zijn die niet reageren.
Anders blijft het gissen en elke keer dezelfde adviezen herhalen.

Dit is mss een handige app, van Edwin :wink:
Voor als je devices unsecure wil toevoegen als dat via de reguliere weg niet lukt (ik hoop dat ik het zo goed samenvat)
store.homey.community/app/nl.delsman.unz-cure

Hallo @PetervdK

Gelijk heb je. Daarom hieronder:

Devices
1x Homey
10x NeoCoolCam Z-wave Plus power socket

Schema
Hieronder het schema (bij benadering), waarbij de rode cirkels wallsockets op de bovenverdieping zijn. Verdiepingsvloer is van hout, niet van beton.

Globale werking
1 - gebruik ik bijna nooit, kan ik niets over zeggen
2 - Weigert regelmatig
3 - Schakelt goed
4 - Weigert regelmatig
5 - Zit er kort, kan ik nog niets over zeggen
6 - Zit er kort, kan ik nog niets over zeggen
7 - Weigert soms
8 - Weigert regelmatig
9 - Schakelt goed
10 - Schakelt slecht

Er weigert regelmatig een stekker, verschilt nogal.

Ben benieuwd, als je meer info nodig hebt hoor ik het graag.

Mijn advies zou zijn: alles unsecure toevoegen. Bij het opnieuw koppelen op de plaats koppelen, niet dicht bij Homey, en natuurlijk beginnen met de routers dicht bij Homey. Bij degene die al unsecure zijn en niet opnieuw gekoppeld hoeven worden kun je vanuit de Homey developer page ‘heal’ aanroepen om opnieuw een route te bepalen als de dichter bij Homey geplaatste routers al unsecure zijn toegevoegd.

Maak eens een afdruk van je developer Z-wave pagina. Dat zegt nog meer dan dit plaatje

@PetervdK / @Edwin_D / @Peter_Kawa :

Hierbij een screenshot van mijn Homey developer Z-wave page. Zoals je daar ziet zijn er 2 unknown (terwijl die het soms wel doen) en 4 unreachable. Tsja… Wat zegt jullie dit?

Jammer dat dit niet te plotten is op je tekening omdat de nummers niet aan elkaar te relateren zijn… :thinking:
Unknown is in ieder geval niet goed, dan is ie gewoon niet in de mesh opgenomen en dus ook niet zichtbaar voor Homey. Ook de hoge error percentages zijn geen goed teken. Misschien toch eens kijken of je sommige pluggen niet kunt herplaatsen of er 1 of 2 nog ergens tussen kunt plaatsen.
Ik heb voor de tuin en schuur een dedicated Z-Wave repeater van Aeotec (vanwege het grotere bereik) en in huis hier en daar extra pluggen op strategische plekken geplaatst. Die zijn nl goedkoper dan de repeaters… :wink:

Heb alle z-wave Plus stekkers er een tijd lang uit gehad terwijl Homey ook een tijd stroomloos was.
Daarna Homey er weer in een volledig laten opstarten en toen 1 voor 1 de z-wave Plus stekkers er weer in… So far so good :crossed_fingers:

2 Likes

@PetervdK ik heb nog altijd de 10 Neo Coolcam Zwave plus stopcontact stekkers hier. Echter heb ik structureel problemen met de stekkers die ik in de (houten) schuur heb aangesloten.

Ik heb al stekkers omgewisseld, maar uiteindelijk blijven dat boosdoeners. De eerste verbinding maken ze wel maar daarna is het altijd drama met schakelen.

Gezien jij ook veel Zwave devices hebt/had waarvan een paar op lastige plaatsen; hoe heb je dat opgelost dat ze wel schakelen?

Ik lees dat z-wave 100m kan overbruggen, Zwave plus 150m. Heb de Homey zelfs al eens verplaatst. Er zit dan hemelsbreed 1 spouwmuur en ca. 3 meter tussen, een toch blijft het gekl**t met schakelen.

Heb je nog praktische tips? Ik heb al:

Homey dichterbij gezet (1 spouwmuur, 3meter)
Z-wave stekkers verwisseld (omgewisseld met 1 van binnen)
PTP (15 minuten)

Begin er echt moedeloos van te worden.

Ik heb (met dank aan @Undertaker) in de schuur een omgebouwde Aeotec extender geplaatst. Sindsdien werkt het prima. Zowel de Coolcam plug als de deursensor werken 100% van de tijd.

Hmz, dat is niet voor iedereen weggelegd :thinking:, maar ik moet dat maar eens proberen.

Ik zie ook standaard repeaters te koop, maar dat werkt niet lijkt me want z-wave Plus maakt al een mesh netwerk. Dus op de juiste plaats zo’n sterkere zender/ontvanger zou dan inderdaad de uitkomst bieden.

Kun je aangeven wat je daarvoor hebt aangeschaft? (url’s?). Volgens mij een:
-Aeotec extender
-Ding waar de antenne(kabel) op geschroefd wordt

Wat zijn de totale kosten?
Is er ook ergens zo’n kant en klare oplossing te koop?

Zou wel geweldig zijn als dit deze issues na 3 jaar eens oplost.

Je kunt het eerst proberen met een standaard extender. Je kunt m altijd nog aanpassen als dat ook niet (goed) werkt. Anders heb je alleen een soldeerbout en vaardigheden, 868 antenne en een SMA pigtail nodig…
Ik heb zelf de hele boel bij AliExpress gekocht voor een habbekrats. De url’s staan ergens in het antenne mod topic (als ze nog werken, zijn al wat ouder). Dichter bij huis heeft Conrad bv ook de spullen wel, maar dan zijn de prijzen een stukje hoger.

Top! Maar een z-wave plus plug is toch eigenlijk al een extender? Ik snap daarom niet zo goed waarom het standaard dus al niet goed gaat (ik probeer zo’n extender alsnog wel :grinning:).

:white_check_mark: Soldeerbout
:white_check_mark: Vaardigheden
:x: 868 antenne
:x: SMA pigtail

AliExpress weet ik wel te vinden en van een habbekrats zijn we allemaal niet vies van.

Dank voor je reactie :muscle::+1:t2:.

Edit: Heb deze net besteld. Maar eens kijken of dit out-of-the box al voldoende werkt.

Klopt, maar pluggen hebben over het algemeen een film-antenne vanwege de beperkte ruimte en de aeotec extender (in ieder geval de 6) een gedraaide koperdraad. Denk dat dat op zich al best veel scheelt.
Je zou ook kunnen proberen een plug van een externe antenne te voorzien, maar dat wordt dan echt priegelen… :stuck_out_tongue: Heb een defecte Coolcam uit elkaar gehaald, maar daar is echt geen ruimte voor in de plug zelf. Hooguit een draadje door een gaatje naar buiten leiden en dan alles om de plug heen plakken oid.

Da’s dan wel een echte work-‘around’ :wink:.

Dank voor alle info. Ik ga eerst die 7 proberen, ik ga er gemakehalve dan maar vanuit dat 7 en verbeterde versie van 6 is.

Ik wijzig nu niets meer aan de setup alhier en zodra ik die Aeotec hier heb kijk ik of de Neocoolcam plugs in de schuur werken na inpluggen Aeotec 7. De uitslag laat ik hier nog wel even weten. Zou mooi zijn als het out of the box werkt.

2 Likes