Moeite met koppelen van Z-Wave

Gedaan en ook een andere kabel. Geen effect. Volgens Athom zou dit overigens geen probleem mogen zijn.

Hoi daar,
ik wil graag even aansluiten bij dit thema. Onlangs een stuk of 5 van die RobbSmarrt z-wave draaidimmers aangeschaft. 4 werken (redelijk) goed. Een echter, zoals ik hier al eerder lees, ontkoppeld zichzelf uit de z-wave mesh. In de developer verschijnt er telkens weer een node met een niet bestaand nummer. Dimmer uitbouwen en opnieuw gepaird (Healen in developer haalt nix uit). Weer ingebouwt, 2 dagen later hetzelfde liedje, weer een niet bestaande node in die hop-sequentie. Dimmer uitgebouwd, retour robbshop, nieuwe ontvangen. Deze wil echter niet pairen. Wel 20x geprobeerd, zelfs direkt naast mijn homey. Zo langzamerhand gaat dit me erg op de zenuwen. Ik heb geen vertrouwen in dat z-wave gedoe. Ik heb al mijn klikaanklikuit spul omgeruild tegen z-wave (RobbSmarrt) schakelspul. Ik merk dat er meer fout gaat met schakelen als toe dat kaku materiaal gebruikt werd.

Ik heb het idee dat dat meshen niet direkt een voordeel is. Schakelaars weigeren nog steeds, en bij zo’n 50 z-wave nodes blijkt die homey het er maar druk mee te hebben om dat juist geadministreerd te houden. Volgens mij wil dat pairen maar niet lukken omdat ie schakelaartje No 63 niet in die mesh gepropt krijgt. Ik had hoge verwachtingen van die homey vs z-wave, maar het zakt nu af naar hobby rommel. Ik weet even niet meer wat ik ermee moet. Maybe toch uitwijken naar een dedicated z-wave controller?

Als iemand nog tips heeft, of misschien dezelfde beleving, ik hoor het graag…

welke devices zijn hiervoor geschiikt (liefst nog met een eigen functie zoals bvb een smart plug)

In principe kun je elk 230v gevoed Z-Wave device gebruiken op een enkele uitzondering na. Ik heb zelf zo’n 30 Neo Coolcam plugs verspreid door het huis en de schuur (lekker goedkoop, zeker via Ali) en 2 Aeotec extenders in gebruik.

Zelfde verhaal hier. Bij mij is mijn z-wave netwerk altijd ontregeld als iemand er een Neo-coolcam z-wave plus (Ali) uit trekt. Ik laat Homey dan soms wel 2 weken aan staan om hem uiteindelijk toch te herstarten. Maar ook dat maakt niks uit, een aantal stekkers blijven functie weigeren.
Via Homey dev page helpt het herstellen ook totaal niet.

Een PTP is dan wellicht nog een laatste optie, maar dat is toch vrij primitief. Het is toch geen Windows 95 :grimacing:.

Heb jij daar dan helemaal geen last @PetervdK ?

Je kunt verder ook nergens ‘zien’ waar het mis gaat.

Ook ik heb regelmatig oude ID’s op de developer page
alsof er een soort harde caching op zit ofzo. Maar als die ID’s al jaren niet meer in gebruik zijn is dat toch best gek?

Jazeker wel. Soms ook vanzelf. Ik merk het meestal aan vertraging bij aanschakelen van verlichting. Maar meeestal herstelt dat zich binnen 24 uur vanzelf.

Je kunt het overigens wel zien als je op de developer pagina kijkt. Zodra devices ineens meerdere hops gaan tonen en/of het foutenpercentage omhoog gaat zit er meestal iets niet helemaal goed in je netwerk.
Bij mij zijn het meestal dezelfde devices omdat ze ofwel op rottige plekken zitten (veel afscherming door metaal ed) of omdat er een aantal (te) dicht bij elkaar zit (wisselende mesh koppelingen).

Ok, dus hoe meer z-wave devices in het netwerk betekend niet direct hoe beter het netwerk.

Ik kom er ook niet achter hoe ik dat het beste voor 1 device kan herstellen.

-De fysieke knop op de Neo-coolcam wallplug 5x snel achter elkaar indrukken lijkt alleen te werken voor het eerst volgende schakelmoment, daarna ook weer onbereikbaar.
-Homey herstarten haalt niets uit.
-Netwerk herstelt zichzelf ook niet.

Ik ga vandaag maar weer eens een PTP doen want het is hier een puinhoop met het z-wave netwerk (heeft een tijdje wel goed gewerkt trouwens). Moet je voorstellen dat je dit gebruikt op je voordeur als slot. Redelijk onbetrouwbaar op deze manier.

Wat voor security zit er op de z-wave devices die jullie gebruiken volgens de developer page? S0 was altijd heel onbetrouwbaar. Unsecure loopt bij mij als een trein, geen enkel probleem. S2 security kan ik niet goed beoordelen. Een tijdje éés S2 drukknopje gehad die soms wat leek te haperen maar die is inmiddels ook unsecure gekoppeld.

Ps. Voor lichtknopjes gebruik ik sowieso altijd associations. Dat schakelt sneller en als Homey hapert blijft het licht tenminste ook werken.

Security zeg je… Euhhh… :grimacing:.
Ik hoor nu voor het eerst van S0 S1 S2. Heb werkelijk geen idee. Heb nog wel ergens een doosje liggen, zal eens kijken binnenkort.

Maar je zegt:

Bedoel je daarmee: onbetrouwbaar qua beveiliging of onbetrouwbaar qua stabiliteit binnen het z-wave netwerk?

Mijn setup:
Stopcontact > Neocoolcam wallplugs > lamp aan een stekker. In combinatie met een Homey uit 2019

Ik bedoel, onbetrouwbaar in gebruik met Homey. De veiligheid valt hoe dan ook wel mee. zels met unsecure is inbreken op je z-wave netwerk een heel gedoe en dan heb je alleen controle over je lampen. Het risico dat iemand die moeite neemt is klein. Bij een deurslot wil je wel S2 security, want dat loont meer om te hacken.

Welke security wordt gebruikt zie je op de developer page. Let wel: secure (x) is dus unsecure. Lekker duidelijk hè :wink: ).

Mijn vraag was er op gericht dat als je s0 security hebt, je waarschijnlijk van veel problemen af bent als je de devices unsecure koppelt. Als je apparaten opnieuw koppelt gebruikt Homey dat tegenwoordig zelf ook niet meer, Homey kiest dan S2 of als dat er niet is unsecure.

Als je voldoende op vaste stroom aangesloten devicces hebt en je houdt problemen met s2 security, dan kun je unsecure koppelen: als bij het koppelen een pin gevraagd wordt gebruik je pin 00000. Vraagt Homey geen pin dan heb je de app UnZ-Cure nodig om unsecure te koppelen:

@Edwin_D held! Thanks. Gaat een wereld voor me open.
Hier moet ik me maar eens even een avondje in verdiepen want steeds maar weer devices die het weer niet doen binnen het netwerk. Dan staan er weer kampen overdag te branden, etc… **** irritant.

Dank voor die info :metal:

@Edwin_D
Net even gekeken; ‘secure (x)’. Dat betekend dus unsecure als ik je goed begrijp.

Homey vraagt bij mij ook niet om een pin als ik zo’n Neo Coolcam plug wil koppelen.

Maargoed het is dus al unsecure gekoppeld en nog heb ik regelmatig dat er soms lampen (op die tussenstekkers) 3 weken niet reageren op de flows.

Ik houd me aanbevolen voor andere mogelijkheden :+1:.

Misschien moet je dan ook even wat meer info geven over je Z-Wave netwerk. Het is totaal niet duidelijk hoeveel z-Wave router en end-devices je hebt, wat de afstanden zijn en of het altijd dezelfde pluggen of sensoren zijn die niet reageren.
Anders blijft het gissen en elke keer dezelfde adviezen herhalen.

Dit is mss een handige app, van Edwin :wink:
Voor als je devices unsecure wil toevoegen als dat via de reguliere weg niet lukt (ik hoop dat ik het zo goed samenvat)
store.homey.community/app/nl.delsman.unz-cure

Hallo @PetervdK

Gelijk heb je. Daarom hieronder:

Devices
1x Homey
10x NeoCoolCam Z-wave Plus power socket

Schema
Hieronder het schema (bij benadering), waarbij de rode cirkels wallsockets op de bovenverdieping zijn. Verdiepingsvloer is van hout, niet van beton.

Globale werking
1 - gebruik ik bijna nooit, kan ik niets over zeggen
2 - Weigert regelmatig
3 - Schakelt goed
4 - Weigert regelmatig
5 - Zit er kort, kan ik nog niets over zeggen
6 - Zit er kort, kan ik nog niets over zeggen
7 - Weigert soms
8 - Weigert regelmatig
9 - Schakelt goed
10 - Schakelt slecht

Er weigert regelmatig een stekker, verschilt nogal.

Ben benieuwd, als je meer info nodig hebt hoor ik het graag.

Mijn advies zou zijn: alles unsecure toevoegen. Bij het opnieuw koppelen op de plaats koppelen, niet dicht bij Homey, en natuurlijk beginnen met de routers dicht bij Homey. Bij degene die al unsecure zijn en niet opnieuw gekoppeld hoeven worden kun je vanuit de Homey developer page ‘heal’ aanroepen om opnieuw een route te bepalen als de dichter bij Homey geplaatste routers al unsecure zijn toegevoegd.

Maak eens een afdruk van je developer Z-wave pagina. Dat zegt nog meer dan dit plaatje

@PetervdK / @Edwin_D / @Peter_Kawa :

Hierbij een screenshot van mijn Homey developer Z-wave page. Zoals je daar ziet zijn er 2 unknown (terwijl die het soms wel doen) en 4 unreachable. Tsja… Wat zegt jullie dit?

Jammer dat dit niet te plotten is op je tekening omdat de nummers niet aan elkaar te relateren zijn… :thinking:
Unknown is in ieder geval niet goed, dan is ie gewoon niet in de mesh opgenomen en dus ook niet zichtbaar voor Homey. Ook de hoge error percentages zijn geen goed teken. Misschien toch eens kijken of je sommige pluggen niet kunt herplaatsen of er 1 of 2 nog ergens tussen kunt plaatsen.
Ik heb voor de tuin en schuur een dedicated Z-Wave repeater van Aeotec (vanwege het grotere bereik) en in huis hier en daar extra pluggen op strategische plekken geplaatst. Die zijn nl goedkoper dan de repeaters… :wink:

Heb alle z-wave Plus stekkers er een tijd lang uit gehad terwijl Homey ook een tijd stroomloos was.
Daarna Homey er weer in een volledig laten opstarten en toen 1 voor 1 de z-wave Plus stekkers er weer in… So far so good :crossed_fingers:

2 Likes