Met Plugwise Smile P1 apparaten aan en uit zetten

Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om als het salderen van zonnepanelen is afgelopen de vaatwasser en wasmachine aan te zetten als er genoeg energie wordt opgewekt door mijn panelen. Ik heb een omvormer van Zonneplan de One, deze heeft geen wifi en communiceert via het mobiele netwerk. Ik kan deze omvormer dus niet koppelen aan Homey.
Na een Homewizard P1 heb ik nu een Plugwise Smile P1 en ik hoop dat dit daarmee straks wel kan. Alhoewel ik dan nog niet exact weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Is er iemand die op deze manier zijn grote apparaten aan en uitzet?

1 Like

Dit is met flows perfect te regelen.

In de IF sectie plaats je een kaartje de triggert als het opgewekte vermogen is veranderd.

In de AND sectie plaats je een logica kaartje waarmee je het gemeten vermogen vergelijkt met een waarde waarboven de machine moet worden aan gezet. En eventueel een extra kaartje dat kijkt of je apparaat niet al aan staat.

In de THEN sectie plaats je een kaartje welke het betreffende apparaat aan zet.

Nee, dit kan je niet met een P1 dongel regelen. Die meet namelijk niet wat jouw zonnepanelen opleveren.
Die meet alleen maar wat je uit het net trekt en wat je terug levert.

Je zal een losse meter tussen je omvormer moeten hangen. En daarmee je omvormer β€œslim” maken

Bijv deze.
HomeWizard Wi-Fi kWh meter

Of

Afhankelijk of je een 1 of 3 fase omvormer hebt.

Deze werken perfect samen met de P1 dongel van Homewizard en met Homey

Maar als je het simpel wilt houden kijk je gewoon met de Smile P1 of je aan het terugleveren bent (power < 0, of eventueel power < -200 of zoiets). Je weet dan inderdaad niet precies hoeveel je panelen opbrengen, maar je weet in ieder geval dat je panelen meer leveren dan je op dat moment in huis opmaakt. Wel ff de goede app gebruiken natuurlijk :wink: Plugwise Smile P1 App voor Homey | Homey

1 Like

Volgens mij heeft de P1 geen terug lever vermogen weer. Of word hij dan negatief? (Eigenlijk nooit naar gekeken :woozy_face:)

image
En dan wordt inderdaad het weergegeven verbruik weergegeven als -xxx
image

Zoals ik al zei, wel ff de goede app gebruiken :wink:

Ik heb de Homewizard P1. Daar is maar 1 app voor :wink:

Mijn Homewizard P1 laat de laatste dagen toch echt een negatieve waarde zien op het icoontje
Dus dan lever ik op dat moment terug. Hij weet alleen niet hoeveel alleen de zonnepanelen opwekken.
Dus zou je een kaartje kunnen kiezen dat als vermogen veranderd en kleiner dan - 500 dat dan een slimme stekker aan gaat.

De originele Plugwise app ondersteunt ook teruglever vermogen @Gruijter :wink:

Dank voor jullie tips en oplossingen, ga proberen een flow te maken, al ben ik daar niet echt in bedreven.

Overigens werkt dit trucje alleen voor het aanzetten van je apparaten.
Je kan niet meten wanneer een apparaat uitgeschakeld moet worden als de panelen geen stroom meer opleveren.
Dan zal je echt een KWh meter tussen je omvormer moeten zetten

Waar ik aan denk is alleen het starten van wasmachine, droger en vaatwasser. Dat is op zich al een uitdaging want deze zijn nog niet slim. Alleen een slimme stekker voor die apparaten gaat nog niet werken.

Waar haal jij dat onderste diagram vandaan, zit dat in de app van smile?

Je kunt dan denken aan Fibaro smart implant / Switchbot / Tuya fingerbot

Homey insights:

Ik heb hem, heet iets anders. thx

1 Like

Ik heb ook een omvormer van zonneplan en die kan je wel koppelen aan homey als je een integratie maakt met Home assitant. Daar voeg je hem in toe en dan de app op de homey installeren van HA. Werkt perfect en aan de hand daarvan kan je flows maken!


Oh maar dat vind ik heel interessant. Heb jij ook een Zonneplan One die communiceert via het mobiele netwerk?
Als dat zo is, kan jij mij dan een beetje op weg helpen hoe dit voor elkaar hebt gekregen met Home Assistant.

Ik heb van zonneplan een Huawei omvormer met een Zonneplan dongle one en die communiceert inderdaad via het 4g netwerk.

Heb jij al HA draaien op een computer of gebruik je dat helemaal niet? Want daar zit gewoon een intergratie in voor zonneplan. Het enige wat je daarin doet is je aanmelden met de gegevens van je zonneplan account. En daarna installeer je op Homey de App Homeassistant en kan je hem zo toevoegen.

De HA geeft wel ongeveer iedereen 7min de status door naar de homey dus er zit wel altijd iets vertraging in maar voor de rest werkt het perfect.