Ik heb een Homey Pro, Homey Bridge, WIZ matter lampen en de Aqara P2 motion sensors. Deze heb ik allemaal via Thread over Matter gekoppeld aan Homey. Echter werken de lampen prima maar kan ik de Aqara P2 motion sensor niet veel verder dan een aantal meter van de Homey Pro plaatsen.
Het lijkt erop dat de lampen geen Thread mesh extenders zijn, dit heb ik nagevraagd bij WIZ maar daar heb ik nog geen concreet antwoord over gekregen.
Zijn er andere die hier ervaring mee hebben en weten hoe je het Thread netwerk kan verlengen? Welke devices doen dat sowieso of doe ik iets fout?
Hallo Peter.
Om een mesh netwerk uit te breiden heb je routers nodig.
Dit zijn apparaten die continu in de stroom zitten.
Bijvoorbeeld opzet stekkers. Alle batterij gevoedde apparaten zijn eindstations. Die versterken dus NIET het netwerk.
Wat je kan doen is bijvoorbeeld opzet stekkers kopen die Matter en Thread zijn. Ik heb hiervoor de Eve Energy Stekkers. Daarmee begroot je dus het bereik van je netwerk. Hoeveel je er nodig hebt, is geheel afhankelijk van jouw situatie.
Ok, dan dus op zoek naar Mesh extenders. Heb alleen niet zoveel aan Eve Energy Stekkers. Was al op zoek naar een lijst met Matter devices die wel Mesh extenders zijn. Maar die heb ik nog niet gevonden.
Slimme lampen zijn vrijwel altijd routers/repeaters. Daarom moet je ze ook permanent aan de stroom hangen (en dat is vaak een fout die mensen maken: slimme lampen gebruiken met ouderwetse schakelaars, en vervolgens vragen ze zich af waarom hun Thread/Zigbee/Z-Wave netwerk zo onstabiel is).
Kijk weer iets geleerd. Ik gebruik deze lampen niet. Gewoon een Fibaro Switch of een opzet stekker. Weet jij trouwens of er al een soort switch is voor Matter en Thread??
Homey is een Thread border router. Je probleem is toch ook niet dat de sensor het helemaal niet doet, maar alleen dat ie geen goed bereik heeft? Dat heeft er dus mee te maken dat je (waarschijnlijk) geen Thread repeaters/routers hebt.
De koppeling tussen de Homey Pro en de Sensor is goed wanneer deze dit genoeg bij is idd.
Alle lampen die deze moet aansturen werken ook via Matter over Thread.
Ik (en jij) denk(en) dat de lampen Thread mesh extenders zijn. Daarom zou de motion sensor mijn inziens het ook verder van de Homey Pro moeten doen, daar waar de lampen ook werken.
Als ik dan bovenstaande melding lees denk dat het probleem zit in de sensor, die wel Matter over Thread doet maar niet via een ander device/ Mesh Extender, dus niet via de lampen.
Nogmaals: weet je 100% zeker dat je lampen Matter-over-Thread gebruiken en geen Matter-over-WiFi? Want alles wat ik over die Wiz lampen kan vinden wijst erop dat ze Matter-over-WiFi gebruiken.
Mijn opmerking over dat lampen mesh extenders zijn was een algemene opmerking, die alleen opgaat voor Matter-over-Thread lampen. En we zijn er dus nog niet uit of jij die wel hebt.