Marstek Venus Laadplan/Laadstrategie/Dashboard

Standaard laadt ie op met 2500w en ontlaadt met 800 maximaal (tenzij je hem unlocked hebt tot 2500w)

Mijn maximale laadvermogen staat op 1600, om zeker te weten wat ik de zekering er niet laat knallen (geen eigen groep, maar soms sluit ik bv een zaagmachine aan op die groep van 1800w).
1600 was voor mij voldoende om hem op te laden.

Over de ‘dan’ kaarten (heten ze zo? Ik werk namelijk in het engels).

Stel, je hebt geen lilygo, kan je de app nog steeds gebruiken met bijvoorbeeld een homewizard plug.
Dus vul je 0.0.0.0 in als IP, en maak je een flow aan met als de homewizard plug veranderd dat de waardes van de marstek daarmee kunnen vullen (of via mqtt, of enige andere bron) zonder complexe scripts.

1 Like

Oké, duidelijk, maar op lange termijn is het dus wel jouw bedoeling om kaarten te maken die kunnen laden, ontladen of stoppen en die bijvoorbeeld het vermogen kunnen veranderen en/of de strategie?

Hoe doe je dit dan? Hoe weet je dat deze 1600 is?

Edit: Ik zie wel de waardes van het vermogen bij de slider in de app, maar niet in de web app. Vandaar dat ik het niet zag.

Sinds vorige week de Lilygo en nu wat aan het testen met je app.
Als je de Marstek als nieuw apparaat toevoegt aan Homey, dan wordt het IP adres van de Marstek gevraagd. Maar als het IP adres wijzigt (zoals ik vandaag voorhad, door herstarten van router), dan kan je dat momenteel niet via de geadvanceerde instellingen aanpassen. Hierdoor moest ik het apparaat opnieuw toevoegen aan Homey, en het oude verwijderen. Misschien kan je dit voorzien in een volgende update?
De slider functie voor “max charge” werkt, maar voor “max discharge” krijg ik de foutmelding “this.setMaxDischarge is not a function”. Misschien nog duidelijk maken dat deze slider voor de charge/discharge Power is, even had ik verkeerdelijk de indruk dat ik hiermee kon instellen tot welk niveau er mocht geladen/ontladen worden.
Maar super alvast dat deze app er is, ook al staat het nog in de beginschoenen, mooie integratie in Homey!

1 Like

Dank voor de feedback.
Ik had nog niet eens naar de settings gekeken. Dus even vanmorgen in verloren uurtje toegevoegd.
Ook zal er nu een uitroepteken staan als ie de Homey de Marstek niet kan pollen.
Ik heb wel de capabilities omschrijving aangepast in ‘Max Charging Power in Watt’. De setter nog niet aangepast.

dus je kan nu polling interval setten (herstart app noodzakelijk na change) en het IP address. Als het ip address niet goed werkt (wordt gecheckt als ik power value van de lilygo haal) gaat het device is unavailable mode.

zal deze straks na wat meer testen releasen in de test branch.

-----update ----
Duurde wat langer, omdat internet op mijn alternatieve locatie niet werkte.
Vanmorgen de nieuwe versie als test released, settings zijn aan te passen, omschrijvingen iets duidelijker.

Denk dat het tijd gaat worden om eens een eigen topic voor de app te maken. Zodat ik dit topic minder vervuil.

2 Likes

Toffe initiatieven mensen! Die app is natuurlijk helemaal geweldig!
Ik ben enthousiast geworden en ga ook de 1e Marstek en Lillygo bestellen!

Ik voorzie op deze manier een mooie oplossing voor ons.
Wij hebben 2 omvormers. Een set panelen van 6kw en een van 4kw.
Als ik voor beide een bijbehorende accuset moet kopen is dat best duur.
Doe ik het voor de 6kw dan mis ik een deel van de opbrengst van de 4kw. Dat is jammer.

Een plugin accu zou dit verhelpen omdat die de gecombineerde opbrengst kan benutten.
Maar wanneer ik 2 Marsteks laat monitoren op de som van de 3 fasen dan gaan ze elkaar tegenwerken omdat ze dezelfde gegevens lezen van de P1.
Wanneer ik 3 Marsteks elk op een van de fasen gebruik dan haal je het optimale er niet uit. Dan kan het zijn dat je stroom vraagt op fase 1 van het net omdat die accu leeg is terwijl er op fase 2 en 3 nog een volle accu’s beschikbaar zijn.

De verdeling kan Homey op deze manier mooi regelen! Dat zou geweldig zijn.

Ik hoop snel mee te kunnen stoeien zodra ik de Marstek binnen heb!

Bedankt alvast voor jullie bijdragen en uitleg!
Ik zal de app supporten/doneren!

De som van de fases is hoeveel je verbruikt.
Dus als je op fase 2 600 watt verbruikt, en dan op fase 3 600 via accu teruglevert, is dat nul op de teller.

Het maakt niet uit op welke fase je deze aansluit, de marstek p1 meter meet het totaal van de fases. Meer terugleveren, zal de accu gaan laden.
Verbruik je meer, gaat ze terugleveren.

Hier komt nog geen Homey aan te pas :slight_smile:

Het probleem begint ook pas wanneer je meer dan 1 Marstek gaat gebruiken. Laat je beide kijken naar de som van de 3 fasen en je neemt 600 van het net af, dan gaan beide accu’s 600 leveren. Meteen daarna zien ze dat je 600 terugleverd dus gaan ze beide 600 laden.
Laat je ze naar 1 fase kijken dan doet de accu op fase 1 niets met fase 2 heb ik begrepen. Zo kan het zijn dat je gaat verbruiken van het net omdat de accu op fase 1 leeg is terwijl er op fase 2 nog een volle accu standby staat.

Met 1 Marstek die alle fasen monitored heb je dit niet. Maar dan ben je weer beperkt tot max. 5kWh

Wat ik op Tweakers lees, is dat probleem opgelost met nieuwe firmware en de Marstek p1 meter. Met bv wen homewizard p1 lijkt het nog niet goed te gaan.

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een app om elke dag een laadplan te maken. Ik heb een dynamisch contract en mijn Marstek zit op een aparte groep, dus dat resulteert meestal in 2 uur opladen in de middag en 2 uur ontladen in de avond op he duurste moment van de dag. Eventueel met een uitloop naar de volgende morgen, mocht het dan nog duurder zijn.

Ik heb nu een app gemaakt die deze uren automatisch bepaalt aan de hand van de EPEX prijzen, de RTE en het laad- en ontlaadvermogen van de batterij. Dit resulteert uiteindelijk in een Batterijactie (LADEN,ONTLADEN, STOP of NOM) per uur. Deze actie kan je vervolgens gebruiken om je batterij aan te sturen. Dit doe ik zelf met MQTT en de LilYgo. Mochten er andere mogelijkheden worden gebruikt dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Mijn app geeft alleen de actie aan wat dat uur moet worden gedaan.

LET WEL: Het is een beta app. Ben benieuwd of dit wat is. Je moet 2 devices installeren: Batterij Actie + Energy Prijzen (De zonvoorspelling device werkt nog niet) Als je de app gaat testen
dan eerste even in de instellingen aangeven hoeveel batterijen je hebt, welk laad- en ontlaadvermogen.

Het vervolg is dat ik een NOM strategie wil gaan maken. Stel je accu is te klein om de hele nacht door te komen
 dan wil je graag dat hij op de goedkoopste uren even uit gaat. Hiervoor heb ik verbruik, soc en zonvoorspelling nodig. Afijn
 een volgende stap.

Lees ook nog even goed de tekst bij de app door.

1 Like

Gaaf! Ik heb meteen een flow aangemaakt en ga het testen :grinning_face:

1 Like

Dat ziet er goed uit. Ik werk alleen nog niet met MQTT, dus ik wacht nog op de uitbreiding van de app van @Rob_de_Boer. Rob, ben je al weer verder gegaan? Is het anders mogelijk dat je de code op github wel publiek maakt, dan kunnen we helpen.

De code is een beetje een puinhoop. Ik had wat privé dingen afgelopen week die voorgingen en geen tijd aan kunnen besteden. Heb wel de git public gemaakt (denk ik)..

Ik heb mijn app ook weer verder aangepast. Wanneer je dit stukje toevoegt aan je yaml-file, kan je vanuit de app de Lilygo aansturen en de batterij laden en ontladen op basis van prijs of op basis van NOM. Aansturing Lilygo gebeurd op basis van MQTT. Client en Broker zitten in de app (daardoor wel grote app)

mqtt:
broker: “192.168.2.68” (ip-adres van Homey)
port: 1883
username: “Usernaam”
password: “wachtwoord”
topic_prefix: “marstek”
discovery: false

(In de app dezelfde username en wachtwoord invullen)

Het aansturen gebeurd op basis van het plan wat door de app is gemaakt. Er zijn twee strategieën: Dynamische prijzen en Nul op de meter. Deze laatste is nog in een testfase.

Nul op de meter houdt rekening met je verbruik in huis (heel simpel opgelost voor nu door aan gegeven aantal Watts per uur) de zonvoorspelling, de soc en de EPEX-prijzen. De gedachte hierachter is wanneer er te weinig kWh’s in de batterij zitten om bijvoorbeeld de nacht door te komen, de batterij op de goedkopere uren STOP moet worden gezet.

Dynamische Prijzen strategie kiest de goedkoopste uren om te laden en de duurste uren om te ontladen. De uren tussen laden en ontladen worden op STOP gezet. De overige uren op NOM. Bij minimale opbrengst wordt er geen plan gemaakt en staan alle uren op NOM.

(BTW
ben ook bezig geweest met een koppeling (via API) met CHATGPT voor het maken van een laadplan. Maar dat is echt een vak apart. De functionaliteit werkte wel
maar erg onduidelijk hoe hij tot laadplannen komt)