Marstek Venus Laadplan/Laadstrategie/Dashboard

Stel je de code ook beschikbaar?

De code is een beetje een puinhoop nog, ik had zelf nog nooit iets in nodejs geschreven (en kan er ook niet aan wennen). Ik ben een (dev)ops engineer op kubernetes, dus alles wat ik doe, probeer ik in golang te doen.

Het is zeker de bedoeling om alles beschikbaar te stellen, no secrets. De unieke naam dacht ik eerst dat nodig was, maar is nu gewoon device naam geworden (kan ook weglaten en dan krijgt ie een default naam die je kan aanpassen in 2e (Honey device) scherm.

Hi,

Super fijn dat jullie bezig zijn met een app voor de Marstek. Ik heb een Venus en de nexus van zonnneplan. De Marstek zit aan een energysocket van homewizard en gaat uit als de nexus actief is en schakeld weer in als ie niks doet. Werkt op zich wel maar is natuurlijk niet helemaal ideaal. Hoop met een goede app dat ik deze straks iets optimaler kan laten draaien. Mocht ik ergens mee kunnen helpen hoor ik dit graag.

Mvg,

Tobias

Ah leuk om te horen.

De apps veranderen op dit moment niets aan het feit hoe de batterij aangestuurd wordt. Je moet zelf bepalen hoe je dit gaat doen. Rob doet dat via de Lilygo. Jij via de hw socket.

Ik was er al bang voor. Ik zie de batterij nu in het overzicht alleen zit er nog geen leven in. Moet ik nog iets instelllen ofzo?

Als ik het goed zie gebruik je mijn app? Dan moet je dit nog doen:

Hi,

Euh dit gaat even boven mijn kunnen uit ben ik bang. Ben niet zo gedreven in het programmeren enzo.

Jawel…dit kan jij. :slight_smile:

Eerste een variabel aanmaken van het type number = batterij_capaciteit

Vervolgens via de browser homey openen. Bij Homeyscript = </> een nieuw homeyscript aanmaken en deze erin plakken en vastleggen (mocht je Homeyscript niet hebben, dan kan je die uit de store halen)

De id’s moet je halen uit Homey Developer Tools. Weet niet meer zeker of je daar een nieuw account voor moet aanmaken of je eigen Homey account voor kunt gebruiken. Anders gewoon een aanmaken. Je ziet dan onder " Devices al je apparaten en die hebben een id:

>> De id’s vul je in in het script.

Tot slot maak je een flow aan:

Stel me niet teleur… :slight_smile:

Inloggen met hetzelfde account als waarmee je op Homey inlogt

Rob, ik heb sinds 2 dagen een Venus, en heb net een LillyGo besteld en hoop daar wat mee te kunnen doen, en ben dus heel blij met Uw initiatief, ik ben daar zelf niet toe in staat.

Hoi Rob, heb je voor jouw app alleen de ESPHome Installatie op de Lilygo nodig zoals hier boven omschreven of is er meer nodig?

En ga je ook schrijfacties ondersteunen?

Als je de lilygo code via esphome (kan via commandline op windows/mac/linux) op de lilygo esp zet, heb je niets verder nodig behalve het (liefst fixed) ip… een naam verzinnen en ip invullen en het zou moeten werken… je hoeft dus geen home assistant te hebben.

Ik ga er nog wel verder mee, maar op dit moment zit ik midden in een renovatie van mijn huis, dus rustig werken zit er (nog) niet in.
Dit is gewoon versie 0.1.. wil nog wat meer settings uitlezen en code even beter maken, op git zetten.. en dan volgt ook wel de schrijf acties (daarom wil ik echt eerst de code public maken zodat je ziet wat ik doe)..

En een dummy versie wil ook, dus zonder lilygo maar wel de boel kunnen tonen met simpele flows zodat je de accu ook goed kan tonen met bv een enerygiemeter stekker ertussen..

1 Like

Wat bedoel je met de lilygo code? En kan dit ook met de web flasher van esphome?

Ik heb nog nooit de webflasher gebruikt.
Al mijn esphome code push ik via de commandline met esphome commando.
Dus kan je niet vertellen of de webflasher werkt, waarschijnlijk wel, maar ik heb er geen ervaring mee (waarschijnlijk werkt dat ook niet op een mac, waar ik al mijn ontwikkelingen op doe)

1 Like

Oke dan kan ik het ook via de commandline doen, ik heb ook een Mac. Alleen weet ik nog steeds niet welke code? Je hebt het over de Lilygo code, maar ik heb alleen een simpele ESPHome installatie gedaan. Hij zit nu wel al op mijn wifi netwerk met een vast IP adres.

De basis voor de marstek..

En de git code voor esphome

Het is gelukt! Dank je wel Rob en andere.

3 Likes

Ondertussen tijdens de renovatie wat tijd gevonden.
Eerste schrijf actie gemaakt (set max charge and discharge) via een slider.
Ook de eerste setters gemaakt voor in flows, max charge, discharge en huidige power measure.
Daarnaast ook een virtual device (ip 0.0.0.0), zodat lilygo niet wordt uitgelezen en je alle waardes handmatig met flows kan zetten vanaf bv een smart stekker.

Zijn er dingen die ik mis? Alles staat in git, maar nog even private ivm puinhoop code.

omdat capabilities zijn veranderd, moet het device even worden verwijderd en opnieuw toegevoegd worden.

1 Like

Super. Gelijk even getest. Ik zou default niet de temperatuur van de batterij laten zien, maar het vermogen. In de instelling staat het default nog op het vermogen. Door hem op temperatuur te zetten en dan weer op vermogen werkt het goed.
Verder is het voor mij onduidelijk wat het laad en ontlaad vermogen is in de slider. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn, maar het zou mooi zijn als de gekozen vermogen waarde zichtbaar is.

En kan je uitleggen wat de dan-kaarten doen? Die begrijp ik niet helemaal.