Lopende flow onderbreken / uitschakelen / stopzetten / beïndigen

Hallo,

Ik heb een flow gemaakt om via Heimdall een alarm af te laten gaan. De flow speelt een geluid af in de woning van 10 minuten en herhaalt dat nog 2x. Nu wil ik ervoor zorgen dat ik m.b.v. een virtuele schakelaar de betreffende Flow tussentijds kan beeïndigen. Het is me gelukt om het geluid uit te krijgen maar de flow blijft doorlopen met als gevolg dat het geluid toch de 2e keer gaat loeien. Met behulp van de DAN-kaart “Flow … stoppen” werkt het niet.

Heeft iemand een opolossing/idee?

Alvast hartelijk dank,

Mark

Het zou dan fijn zijn om die flow even te laten zien zodat we er over kunnen gaan nadenken.

1 Like

Theo,

Heb je een punt. Alles even bijeen geschoven om er een geheel van te maken.
Ik hoop dat het duidelijk is. Het gaat er dus met name om dat ik, wanneer het alarm afgaat, ik wil voorkomen dat het geluid nog 2x voor 5 minuten gaat loeien.

En mischien denkt iemand nu, zo maar dat kan eenvoudiger. Shoot, I learning.

Groet Mark

Dat is een beetje teveel gebeurd.
Kan sommige lijnen niet goed volgen.

Een vlugge geachte is met een teller werken.
Met 'n variabele die het maximum aantal keren wat normaal is aangeeft.

Ook met andere timers zoals CountDown app kan je meer kanten uit.
Die kan je onderbreken en eerder stoppen.

Een Flow die loopt… die loopt door tot het einde. of tot Homey ge-reset wordt.
Je kunt een Flow dus niet “onderbreken / stopzetten / beïndigen”, anders dan een conditie toe te voegen die zorgt dat er in de Flow een andere keuze gemaakt wordt.
Maar nog steeds loopt de flow dan door (met die andere keuze).

Er bestaat geen KILL Flow.

Je kunt een Flow WEL uitschakelen, dan wordt die Flow niet OPNIEUW gestart, maar nog steeds loopt die flow als die al gestart was door…
(Daar hoef ik geen flow voor te zien :wink: )

Dat klop, het is net als een rivier.
Die kan je ook alleen maar omleiden en niet stoppen.
Dat was dan ook meer mijn bedoeling.

Theo en Dijker,

Dank voor jullie input. Voor nu zie ik als snelle oplossing het geluidsfragment gewoon 3x langer maken.

Fijne Kerstdagen en dank,

Groet Mark

ik zou voor de “wacht” van de eerste keer dat het alarm afgaat een extra check doe of “toezicht aan is”. Als de toezicht eerder in de flow uit is gezet kun je daar de flow onderbreken. En die check kun je bij iedere wacht er in zetten zodat je het op meerdere punten kunt onderbreken.

De toezicht zet je dan via een button of en andere flow uit.

De flow blijft doorlopen. Je kunt hem dus niet stopzetten.
Je hebt wel een hoop wait/pause steps die daarna gelijk een geluid afspelen.
Eigenlijk is het eenvoudig op te lossen met een ‘alarm_cancelled’ boolean variabele o.i.d.
Vlak voordat je de geluiden afspeelt controleren of die gezet is of niet met een logic variable validatie.
Dan krijg je dus een controle: alarm_cancelled equals true, en indien het waar is doe je niets (de flow gaat daar dan gewoon niet verder en is voor dat onderdeel klaar), en indien het niet waar is (dus het alarm is niet gecancelled) laat je het geluid afspelen.

Helpt dit? Suk6!

PS: je gebruikt lange tijdslijnen: ik kan me voorstellen dat je >310s moet wachten met het resetten van de alarm_cancelled variabele naar ‘false’, omdat het anders alsnog na een tijdje af kan gaan.

RogerSt,

Dank voor je reactie echter zit ik nog niet zo diep in het maken als jij merk ik. Voor mij roept je reactie nogal wat vragen op. Komt door mijn beperkte kennis op dit gebied. Boolean variable bv, ga mij erin verdiepen of misschien heb je een voorbeeld, plaatjes zeggen soms meer dan woorden. Vooral die controle lijkt mij wel wat.

Groet Mark

Korte handleiding:

Maak een nieuw variabele via dit menu ‘variabeles’ (ik heb alles in het Engels):
image

Klik op ‘New Variable’

In het popup menuutje kies je ‘yes/no’ als type; en geef hem een naam en een initiele waarde:
image

Nu heb je een variabele die je als schakelaar kunt gebruiken.

In je advanced flow kun je dan iets maken als:


De aanname hier is dat het 1e deel van je flow ‘er is een mogelijke inbraak’ reeds gesignaleerd is, en pas op dat moment ben ik begonnen met tekenen.

Ipv alarmtonen speel ik hier een radiostation af.
Ipv whatsapp berichten stuur ik hier een notificatie.

Maar het mechanisme is natuurlijk hetzelfde.

Suk6!

PS: nog wel ergens die variabele op ‘yes’ zetten om aan te geven dat je het alarm wil annuleren.

1 Like

RogerSt,

Wat een service en dat tijdens deze dagen. Hier heb ik wat aan en weer wat geleerd. Hartelijk dank hoor.

Groet Mark

1 Like

Stuur je het eindresultaat hier ook? Kunnen anderen mogelijk weer iets van leren…
Suk6!

Het is helemaal goed te zien hoe de lijntjes lopen, maar ik denk dat er 6 keer om de 310 seconden een ander actie moet worden uitgevoerd.
Met de app chronograph kun je een ‘transitie’ starten. Zie schermprint. In dit geval gaan de transitie waardes van 1 naar 6 in 6 stappen, dus 1,2,3,4,5 en 6. Tussen iedere stap zit 310 seconden (1860/6)
Telkens als er een stap wordt bereikt, wordt er een actie uitgevoerd afhankelijk van de transitiewaarde.

Om deze flow te onderbreken hoeft je virtuele device alleen deze transitie te stoppen.

1 Like

Wim,

Ben er nu een tijdje mee bezig maar snap het nog niet helemaal. Die transitie Snooze, zoals in je voorbeeld. Maak je die wanneer je de ALS kaart selecteert? Waar plaats je dan de DAN kaart voor het afspelen van een geluidsfragment?
Ik heb het getracht te testen met een lamp, (Hue en kort knipperen) maar knipperde maar 1x. (6 stappen in 60 seconden)
Die transitiewaarde, is mijn aanname juist wanneer ik zeg dat dat een variabele is die is aangemaakt?

Of vergeet ik nu nog het een of ander.

Groet Mark


Zet de lamp (of 6 verschillende lampen) na de logica kaartjes achter ‘transitie stop’ heeft een stap bereikt.

1 Like

Wim,

Volgens mij heb ik gedaan wat jij boven beschreef echter er gebeurt niets. Wanneer ik het test stop alles bij de kaart Start of vervang transitie Stop. De transitie zelf start niet.

Groet Mark

LOL. Bij mij werkte het eerst ook niet omdat bij mij deze testflow was uitgeschakeld.

Je kunt controleren of de transitie werkelijk loopt: linksonder op het tandwieltje > de app ‘chronograpg > configureren.

Je kunt ook tijdelijk een notificatie op de tijdlijn zetten met de tranactiewaarde:

1 Like

Wim,

ik heb gekeken of de transitie loopt. Wanneer ik de flow handmatig start zie ik de transitie voor 30 seconden lopen en daarna einde. Ik zie na de opdracht dat de transitie STOP dient te starten helemaal niets gebeuren. Moet ik misschien nog een apparaat aanmaken ergens? Ook wanneer ik de transitie STOP in de flow start werkt alleen de eerste keer knipperen (transitiewaarde 1) daarna stopt het. Snap gewoon niet hoe dit nu verloopt. Overigens die Logica kaarten, heb ik het goed dat dit allemaal dezelfde kaarten zijn maar alleen het getal achter Precies heb ik aangepast. Heb ik dat goed gedaan?

Groet Mark

Het zijn inderdaad dezelfde logica kaartjes op de cijfers na.

Heel mischien zijn de transactie waardes niet precies 1, 2, 3 enz. Maar 2,01 oid. Vandaar mijn suggestie om tijdelijk deze waardes naar de tijdlijn te schrijven.
(Ik heb morgen pas weer gelegenheid te reageren. )