Lopende flow onderbreken / uitschakelen / stopzetten / beïndigen

Ok Wim. Ik lees het morgen wel.
Fijne avond.

Groet Mark

Als ik onderstaande flow start vanaf ‘deze zone werd actief ‘ dan zie ik de transtie inderdaad lopen op configuratie scherm van de chronograph-app:

Ik zie ook keurig netjes 1,2,3 enz. In de tijdlijn.
Bovendien hoor ik om de beurt de treinfluit en de deurbel.

Het enige wat ik nu kan bedenken is dat de floe nog niet gesaved was voor dat je de flow testte. Dat maakt normaal niet uit maar nu wel.
En de flow moet ingeschakeld zijn.

Hallo Mark,
Ik zat met hetzelfde ‘probleem’. Een flow die (automatisch) is gestart te beletten om verder (voorbij een bepaald punt) te gaan.

Ik heb dit opgelost door voor die flows een yes/no variabele te gebruiken, waarmee je (in ieder geval) een flow kunt stoppen (pauzeren).

  • Maak een yes/no variable “Alarm voortgang”

Nu kun je hier een ‘virtual device’ aan koppelen. (noem dit “Alarm” en voeg die bij je favoriete apparaten.) Hiermee kun je je alarm activering aan- en uitzetten. Maak hiervoor een simpele flow:

  • Flow: [When] ‘Alarm’ is set turned on → [Then] Set ‘Alarm voortgang to ‘Yes’. Hetzelfde voor turned off en ‘No”

Ik weet niet hoe je de flow voortgang wilt bedienen/stoppen. In mijn testje gebruikte in een Philips Hue Button, die ik toevoegde aan bovengenoemde flow.

  • [When] ‘Button pressed’ → [Then] Set ‘Alarm voortgang’ to ‘No’. (Hetzelfde voor long pressed en ‘Yes”).

Die button kun je op een strategische plek ophangen, zodat je de voortgang van het alarm kunt deactiveren zonder te vissen naar je telefoon :slight_smile: .

Nu moet je in je alarmflow(s) alleen nog “inbouwen” dat je tussentijds kunt ingrijpen. Neem daarvoor op die plekken die de herhaling regelen in je flow een Logic card op:

  • [And] ‘Alarm voortgang’ is equal to ‘Yes’. Bij ‘Yes’ zal het script doorlopen. Als je tussentijds de button hebt ingedrukt (of het virtual device ‘Alarm’ hebt uitgeschakeld) zal de flow stoppen bij deze scriptstap.

Ik voegde daar nog een extra stap aan toe:

  • [Then] Flow ‘disable’ Flow “x

Nu is je flow gestopt en zal ook niet meer starten.

In mijn testopstellinkje, met een delay van 3 sec tussen het eerste en herhaalde alarm, was indrukken van de button (tijdens het eerste deel (in jouw geval 310 sec) genoeg om de voortgang van de flow niet verder te laten gaan.

Je zult hierna uiteraard (handmatig) je flow(s) en variabelen moeten her-activeren en -instellen. Maar daar kun je natuurlijk een flow voor maken. :slight_smile:

Let wel: Het bovenstaande is geen ‘handleiding’. Zoals ik dingen aanvlieg hoeft helemaal niet te passen bij jouw manier van werken. Maar ik hoop dat het je inspiratie geeft om jouw eigen oplossingen te maken. Veel succes!

Jaap

Kudos aan @Wim_Post met zo’n elegante oplossing.

Ja dat klopt zo.

@Lamkram Het lijkt bij jouw dat de kaarten Start of vervang transitie STOP en Transitie STOP is gestart niet naar lkeaar luisteren. Visueel goed, maar werkt niet. Ik raad je aan om in beide kaarten een nieuwe naam toe te kennen aan de transitie.

Doe dit als volgt:

  1. Zet een nieuwe naam in een (1) kaart en dan save de flow.
  2. In de tweede kaart MOET je dan de nieuwe naam kunnen selecteren van de pop-up lijst. (Vooral niet nogmaals “creeeren”). Het gevaar bestaat dat je twee transities creeert met dezelfde naam.

Hoop dat dit helpt.

Ik heb het ook even getest en het werkt prima.

Wim,

Dat is het hem. Ik zie geen PopUp lijst verschijnen wanneer ik een nieuwe transitie heb aangemaakt met een nieuwe naam. En ja dan herkent de een de ander niet. Ik werk op een MB-pro in firefox. Heb het ook geprobeerd in Chrome, ook geen PopUp en nu nog even in Safari proberen. Werkt ook niet. Nu even uitgelogd en weer inloggen en dat werkt niet. Dus misschien daar de oorzaak. Nu de Homey maar opnieuw opstarten (gebeurt overigens elke nacht automatisch). Ik heb het vermoeden dat e.e.a. niet wordt weggeschreven maar waar de oorzaak ligt weet ik nog niet. Zie de afbeelding Geen PopUp te zien. Ga op onderzoek uit en je hoort.

Screenshot by Dropbox Capture

Groet Mark

Jaap,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Op dit moment zit bij mij het probleem dat wanneer ik een nieuwe transitienaam maak deze dus niet wordt bewaard waardoor ik hem dus niet in andere kaarten kan gebruiken. Nu denk ik eraan dat ik de transitiekaart misschien eerst in de ALS kaart moet aanmaken en dan pas kan gebruiken in de DAN kaart (nog niet getest overigens).

Heb je misschien een afbeelding van jou Flow?
Ga er zeker mee aan de slag. Dank voor zover.

Groet Mark

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb toen een aantal dingen geprobeerd:

  1. Browser (Chrome) refresh
  2. De 2e Chronograph kaart die je al had, weggooien en opnieuw creeeren. Daarmee krijgt hij de nieuwe lijst wel mee.

Ik zal een melding maken bij de developer @Arie_J_Godschalk

PS
CORRECTIE: Het werkt wel.

  1. Nadat je een nieuwe naam hebt gecreeerd in the 1e kaart (het linker invoerveld),
  2. Save flow
  3. In de 2e kaart verschijnt de nieuw, reeds gecreeerde naam pas in de pick lijst als je de naam begint te typen.

Allemaal al gedaan, zelfs de melding naar de ontwikkelaar. Ik blijf het proberen.

Groet Mark

Gedaan wat je beschreef Rrrr. maar nog steeds geen keuzelijst.

Groet Mark

Probeer het met CountDown app: de picklijst werkt m.i. beter.
CountDown heeft geen transitiekaart, maar je kunt het ook klassiek met een teller oplossen.

Rrrr,

Oei, dit vind ik al lastig. BV. Waar komen doe variabelen Toezichtmode (test) vandaan. Ik begrijp dat je die zelf kan aanmaken maar waarmee staat dat dan in relatie. Wanneer je antwoord dient te geven op een Variabele dan is die toch ergens aan gerelateerd? Ik heb het niet door. Het lukt mij om een variable aan te maken maar geen idee wat ik er dan mee kan?

Groet Mark

Zie je post aan het begin. Omdat ik Heimdall niet heb heb ik zelf met een variabele Toezichtmode gesimuleerd. Niet belangrijk voor je, gebruik gewoon de mode van Heimdall.

Daar je specifiek wil dat het alarmsignaal 2x afspeelt heb je een teller nodig met een startnummer en een eindnummer.

TestCounter2 is een nummervariabele die globaal wordt aangemaakt (door jezelf). Hij is in alle flows te gebruiken, maar liever alleen voor deze flow gebruiken zodat het gebruik niet doorelkaar loopt.

Het aanmaken wordt hierboven al beschreven hier.

Het ophogen gaat met de THEN Logic Calculate kaart als volgt: {{TestCounter2+1}}
NB Hier vul je niet de naamtekst in maar verwijs je naar de variabele die je in het in het invoerveld kunt opzoeken.

Hm, merkwaardig, want ik heb dit gebouwd in de countdown app met precies dezelfde code als voor Chronograph :slight_smile:

1 Like

De flow waarin deze flowkaarten zitten, is de wel enabled?

Gek inderdaad, maar het werkt denk ik net even iets anders. Sinds CountDown dit mechanisme ook kreeg werkte het altijd prima :slight_smile:

1 Like

Zeker

1 Like

@Arie_J_Godschalk Er is een verschil. De pick lijst voor Chronograph werkt niet als de flow disabled staat. Dat is wel het geval bij Countdown. :wink:

Weet je dat zeker? Zou namelijks raar zijn, want het is dezelfde code. En zonder homay-api rechten zou ik volgend mij geen flows moeten kunnen inzien doe disabled zijn.

Jaap, ben even druk geweest maar dank voor je advies.

Groet Mark

@Arie_J_Godschalk

Ik zie twee verschillen tussen Countdown en Chronograph :wink:

  1. Creeer nieuwe countdown and nieuwe Chronograph timer in een disabled flow. Zonder op te slaan, creeer een nieuwe kaart Stop countdown, Stop timer en selecteer de pick-lijst. Zie onder het verschil.
  2. Zonder op te slaan: met de hierboven gecreerde kaarten kan ik Chronograph wel starten, maar Countdown niet

Het gaat mij met name om 1.
Het is veel gemakkelijker als je een flow kunt creeren, zonder hem te hoeven enablen. Met name beginners begrijpen niet hoe je een nieuwe Chronograph kan creeren in de eerste kaart en hem dan in de tweede kaart niet kan vinden, hem vervolgens hercreeren onder dezelfde naam of nog erger, het tweede Name veld gebruiken (zonder pick-lijst).

image

image