Lidl Zigbee Smart Home producten

Nog wel een kort vraagje:

Als ik de smart plug nu verwijder als standaard apparaat, dan moet ik ook alle zigbee sensors weer verwijderen die in de zigbee mesh zitten? Lijkt me dat opeens een router uitvalt, de sensoren het ooo niet doen? Ga de smartplugs wel weer op dezelfde plek installeren uiteraard, dus hoop dat ze die automatisch weer pakt.

Tot slot als ik het via de lidl app weer terug installeer, blijft het dan een zigbee netwerk vanuit homey? Dus niet net als hue dat ik dan een ander zigbee netwerk heb? Want zal de overige lidl spullen niet snel kopen. Werk nu voornamelijk met Xiaomi en hue spullen. Misschien dat ik nog wat ikea trafri gu10 lampen koop.

De theorie achter zigbee (en ook andere mesh systemen zoals z-wave) is dat wanneer je een router er tussen uit haalt, de mesh er voor zorgt dat de verbindingen in tact blijven. Zitten je sensoren echter op een plek die niet bereikbaar zijn, zonder die specifieke router, tjah, dan zal de verbinding er niet zijn. Je geeft aan Aqara apparaten te gebruiken; deze zijn niet heel goed er in om een nieuwe route te ontdekken, het zou dus zomaar kunnen dat je de sensoren opnieuw moet toevoegen. Overigens is er niemand die jou verplicht de devices opnieuw te koppelen in de Lidl app. Aangezien er geen functionaliteit verschil zal zijn, moet je je afvragen of je het waard vindt.

De Lidl app waar ik het over heb, en ik verwacht jij ook, is de Lidl app binnen het eco systeem van Homey. Niet de Lidl app wat een losse app is op jouw telefoon. In dit laatste geval heb je namelijk ook een gateway van Lidl nodig en dan maak je inderdaad een los zigbee netwerk, net als wat hue doet met de bridge (hue devices kunnen ook gewoon direct aan homey gekoppeld worden overigens). Gebruik je echter ‘gewoon’ de Lidl app van Homey, dan worden de devices weer toegevoegd aan de zigbee stack van homey en kunnen weer fungeren als router voor je sensors.

1 Like

Top! Ik laat het idd hoe het nu is, aangezien er toch geen andere functionaliteit is. Bedankt voor je snelle reacties!

1 Like

De homey lidl app heeft geen ondersteuning voor de 3 voudige stekkerdoos, wordt die nog toegevoegd?

Alleen nog op V5 van Homey ( experimentele versie )

Die Lidl lampen werken hier perfect icm HUE bridge.
Vind wel dat het een hele andere kwaliteit en uiteraard prijs is dan de HUE lampen.
Vooral in kleur zijn ze veel maar dan ook veel minder fel.
Leuk voor de buitenlamp maar hier in huis toch maar iets meer uitgeven aan HUE lampen.

Niet zo raar. Ik heb ergens (weet niet meer waar) een bericht gezien van iemand die een lidl-kleurenlamp uit elkaar heeft gehaald, waarbij bleek dat er 1 kleurenled, en daarom heen een stuk of 7 witte leds zaten. Inderdaad, bezuiniging…

Sinds deze week verkopen wij bij lidl (zelf werkzaam bij online shop) Nieuwe sfeerlampen en buitenspots

2 Likes

Ik sla even over… kost niks maar vind de kleuren echt waardeloos. Val in herhaling maar als je 1 HUE lamp in huis hebt gehad weet je waarom ze duurder zijn.

Alleen jammer dat die sfeerlampen nog niet in de homey zijn te koppelen.

_TZ3000_9cpuaca6

Hoe kan ik die gegevens delen?

De TZ3000 is bij mij wel te koppelen. Kan zijn dat je de test (experimental) versie van de Lidl app moet installeren.
Vergeet niet het volgende (ik liep er ook tegen aan):
Until further notice the RGB lights only support on/off and dim ( white temperature and colors will be added when know issues are resolved ).

1 Like

Heeft iemand al geprobeerd om de lidl devices te koppelen aan homey via de lidl gateway? En zo ja, wat zijn hiermee de ervaringen? Werken ze dan wel via Homey?
Mijn Homey zigbee netwerk begint al redelijk vol te raken dus zat er aan te denken de bridge van lidl te halen. Of kan ik dan beter een paar tientjes meer uitgeven voor een hue bridge?

De Lidl gateway wordt helemaal niet ondersteund door Homey.

Het is of het een of het ander, dus of via de Lidl gateway of via Honey. In Honey nog slechts aan/uit.

De Gateway wordt niet rechtstreeks ondersteund, zoals @robertklep al aangeeft. De apparaten worden helaas ook niet zichtbaar in de Tuya Cloud app. Je kunt echter wel “Tap to run” acties uitvoeren via Tuya Cloud app. De apparaten zijn dan nog steeds niet zichtbaar in Homey, maar je kunt ze dan wel bedienen.

Hoe de Lidl lampen werken via Hue gateway weet ik niet. Via Ikea hub kun je ze wel koppelen, maar daar werken kleuren en licht temperatuur ook niet goed.

Voor het probleem dat de kleuren en licht temperatuur niet werken heb ik een oplossing gemaakt die bij mij nu prima werkt. Dit wordt op dit moment door Johan Bendz, de maker van de Tuya/Lidl Zigbee apps, getest.

1 Like

Ik ben maar een gewone simpele gebruiker maar als je hulp nodig hebt bij het testen wil heel graag mee testen :thinking: :partying_face: :sunglasses: Hoe meer zielen hoe meer vreugd en loop je ook eerder tegen eventuele gewone gebruikers issues aan.

1 Like

Er kan getest worden op het moment dat de maker van de app het in test kanaal zet. Je moet dan sowieso Homey geüpgraded hebben naar versie 5 .

@Jurgen_Heine bedankt voor je reactie.
Ik heb 5RC63 en gebruik al de Lidl/test versie.
Maar ik wacht (on)geduldig af :sunglasses:

Ik lees hier van alles over de kleuren die niet goed werken bij de atunable white bulb. Dus daar zal ik nog even op wachten, ik heb er eentje gekocht, maar die gat dus ook enkel aan/uit en dimmen. De rest geeft hij dus ook een cluster probleem…

Nu heb ik ook een tussenstekker gekocht, maar die word dus ook niet herkent, enkel als generic device. Ok, dat werkt, hij schakelt netjes aan en uit, maar staat als onbekend in de App. Iemand een idee hoe dit komt?