Ik ben op zoek naar een lichtsensor en vraag me af welke het beste is om te gebruiken. Wat moet hij doen? Opvangen wanneer het TE veel zon binnen komt (via het raam) en dat dan de rolgordijnen dicht moeten gaan. Uiteraard dan niet weer direct omhoog omdat deze dan weer een andere waarde meet en denkt dat de rolgordijnen weer omhoog moeten. Want dat is nog wel een dingetje (hij zal direct bij, of tegen, het raam moeten komen.
Iemand een idee, of advies? Overigens, het moet ook werken bij een screen buiten, maar dan kan ik geen lichtsensor plaatsen voor het raam want als het screen dan dicht is, is het weer donker en zou deze weer omhoog gaan.
Het is dus voor twee dingen, mijn binnen rolgordijn (van Ikea) en voor een ander raam met een buiten screen. Alvast heel erg bedankt voor jullie tips.
Ik heb een lichtsensor van Aqara. Hoewel eigenlijk voor binnen heb ik hem buiten op het kozijn geplakt, zodanig dat hij niet nat wordt en er niet direct buitenlamp op schijnt of zonlicht op valt.
Tijdens de schemering schakelen mijn lampen stapsgewijs in bij bepaalde lux-waarden. Als een lamp inschakelt bij bv 50 lux tel ik 35 op bij deze waarde op zodat de lamp pas uitgaat als de lux hoger dan 85 wordt. Dit om knipperen te voorkomen.
Als jouw screen en rolgordijn op de zelfde gevel zitten, kun je volstaan met één sensor en deze, net als ik buiten, op het kozijn van het rolgordijn plakken.
Bedankt voor de link, ik zoek hem dan toch liever ergens anders. Misschien dat er nog iemand anders een advies kan geven welk lichtsensor ik kan kopen?