Lichtsensor - wat is beste koop?

Ik ben op zoek naar een lichtsensor en vraag me af welke het beste is om te gebruiken. Wat moet hij doen? Opvangen wanneer het TE veel zon binnen komt (via het raam) en dat dan de rolgordijnen dicht moeten gaan. Uiteraard dan niet weer direct omhoog omdat deze dan weer een andere waarde meet en denkt dat de rolgordijnen weer omhoog moeten. Want dat is nog wel een dingetje (hij zal direct bij, of tegen, het raam moeten komen.

Iemand een idee, of advies? Overigens, het moet ook werken bij een screen buiten, maar dan kan ik geen lichtsensor plaatsen voor het raam want als het screen dan dicht is, is het weer donker en zou deze weer omhoog gaan.

Het is dus voor twee dingen, mijn binnen rolgordijn (van Ikea) en voor een ander raam met een buiten screen. Alvast heel erg bedankt voor jullie tips.

Ik heb een lichtsensor van Aqara. Hoewel eigenlijk voor binnen heb ik hem buiten op het kozijn geplakt, zodanig dat hij niet nat wordt en er niet direct buitenlamp op schijnt of zonlicht op valt.

De sensor voldoet bij mij goed.

Tijdens de schemering schakelen mijn lampen stapsgewijs in bij bepaalde lux-waarden. Als een lamp inschakelt bij bv 50 lux tel ik 35 op bij deze waarde op zodat de lamp pas uitgaat als de lux hoger dan 85 wordt. Dit om knipperen te voorkomen.

Als jouw screen en rolgordijn op de zelfde gevel zitten, kun je volstaan met één sensor en deze, net als ik buiten, op het kozijn van het rolgordijn plakken.

1 Like

Hoe heet deze?
En waar heb je deze vandaan?

Lijkt me best een hele goede om te gebruiken, alvast bedankt voor de tip.

Ik had ‘m bij Techpunt vandaan. Daar vind ik ‘m niet meer?

Ik kom ‘m hier nog tegen:

Bedankt voor de link, ik zoek hem dan toch liever ergens anders. Misschien dat er nog iemand anders een advies kan geven welk lichtsensor ik kan kopen?

Ik ben ook op zoek naar een andere lichtsensor. De bewegingsmelder van Hue update maar 1x per 5 minuten, dat duurt me te lang. Wie kan er iets zinnigs over zeggen? De Aqara is nog via ali te bestellen, die schijnt sneller te updaten maar daar kan ik niet echt iets over vinden…

Ik heb de Presence Sensor FP1E gekocht van Aqara. Een geweldig apparaat, als zelf ik het zelf. Presence Sensor FP1E - Aqara

1 Like

Zit daar ook een lichtsensor in? En wat is de update ratio daarvan dan?

Nee sorry, alleen beweging.

Bij mijn Aqara T1 Lichtsensor kan ik het rapportage-interval instellen tussen 1 en 59 seconden:

2 Likes

Welke sensor heb jij?
Ik heb zelf diverse hue motion sensoren, zowel indoor als outdoor.

Die updaten allemaal direct bij een lux verandering.
Dus geen tijdsinterval.

Heb je ze direct aan homey? Of via de hue bridge gekoppeld? Of via matter?

@FKey Ik heb een binnensensor via de bridge gekoppeld. Inderdaad per lux verandering. Maar dat meet ie elke 5 minuten volgens mij.

Dit zijn wat waardes van gisteren, om de 2 minuten opgehaald, waarbij opvalt dat ie vanaf 15:32 blijft steken op 14444.42 lux

Gemeten met een simpele flow

Ben vooral aan het testen hoe ik de gordijnen op de ZW kant automatisch dicht kan laten gaan met behulp van een lichtsensor.

Mmm
Mijn ervaring was dat als de lichten aangingen, ze meteen weer uitgingen (dus niet 5 min later)

In mijn aan/uit flows heb ik daarom een verschillende lux waarde gebruikt.

Maar dat is. Wel al een paar jaar geleden.

1 Like

Ik ga nog wel ff verder klooien voor ik wat anders koop. Of wellicht werkt het in de praktijk wel prima zo, al is het met het weer van de laatste tijd, of zonnig of volledig bewolkt, slecht testen of het gordijn de hele tijd op en neer blijft gaan

1 Like

Wat je zegt @FKey
Ik heb dat hier ook, als ik dan zeg dat die bij een lux waarde het licht aan moet doen dan doet die hem daarna weer uit omdat de lux waarde dan weer anders is. Dat is echt super vervelend :frowning:

Inmiddels werkt het bij mij al jaren prima:

• uitschakelen en inschakelen met verschillende lux waarde
  • En een variabel die ervoor zorgt dat als de lampen aan gaan ze 5min lang niet geschakeld worden (voor bewolkte dagen)

grappig, ik heb ook verlichting dat onder (diverse) voorwaarden wordt geschakeld. Dit doe ik door alle condities een “countdown” timer te initiëren (1800sec) en af te laten tellen tot -1. Als de timer 0 wordt geeft dit een trigger en zet ik de verlichting uit.

Voor een andere zone gebruik ik de timer/18.0 als dimmerwaarde voor dimbare (buiten) verlichting. Naarmate de tijd verstrijkt dooft het licht uit.