Lastige timing in flow, hulp nodig

Ik heb een warmtepomp, en een OTGW waarmee ik data kan uitlezen.

De warmtepomp doet eens in de zoveel tijd een ‘defrost’, maar dat kan ik niet uitlezen. Wel zien in een patroon van stroomverbruik, temp van de ‘ketel’, de retourtemp van het water én modulatie van de ‘brander’ er vlak na.

Het patroon is duidelijk, hoe die te vangen in een flow niet.
Het patroon:

Verbruik zakt tot onder ca 150W en vervolgens zakt binnen ca 5-10 minuten de Keteltemp tot onder 35-37 C
Daarna wordt de Keteltemp lager dan de Retourtemp
En na ca 5-15 minuten stijgt de Brandermodulatie tot boven de 75%

Het patroon in Insights :

en mijn flow:

Waar gaat het volgens mij fout ? Op de timing cq de triggers :

‘Ketel temp veranderd’ maar zakt zo langzaam dat aan voorwaarde ‘kleiner dan 37’ niet wordt voldaan, en de flow stopt.

en volgens mij idem bij ‘Brandermodulatieveranderd’, die stijgt zo langzaam dat aan 'groter dan 75’niet wordt voldaan…

Maar als ik een pauze inlas klopt mi het patroon niet meer. De volgorde/patroon si duidelijk, de exacte timing niet…

ps. laatse timer is om te voorkomen dat de flow halverwege de uitvoer opnieuw triggert…
ps2 logica ‘defrost’ is of 0 of 1 om die ik Insights te kunnen zien in de tijdlijn.

[Edit] idem voor de tussentijdse check op de timer en de variabele ‘defrostdetect’. de flow moet niet lopen op slechts een van de triggers 'verbruik, '‘keteltemp’ en ‘Brander modulatie’ want die kunnen individueel ook best voorkomen, het gaat om de exacte volgorde…

Ik vermoed dat als de compressor van je warmtepomp aanstaat, het verbruik altijd > 150 Watt is.
Het verbruik van de warmtepomp in rust zal nooit helemaal nul zijn, dus als het vermogen tussen bv de 50 en de 200 watt is, is de ontdooicyclus bezig.
Dan heb je al die andere metingen niet nodig.

Dat zou mooi zijn maar is niet het geval.
In rust kan het minimum verbruik zo’n 60 watt zijn.

Bij defrost is het altijd minder dan 150 maar minder dan 150 is niet altijd een defrost, laat staan onder de 200…

Ik monitor al een tijdje nl en kom dan uit op specifiek dit patroon…

Ik zou hiervoor een transition van de chronograph app gebruiken.

ALS
vermogen verandert
AND
vermogen kleiner dan 150 watt
THEN
start transition X met 30 stappen in 15 minuten

De transitie bereikt dus iedere 30 seconden een stap

ALS
transitie X heeft een stap bereikt
AND
keteltemp kleiner dan 37 ⁰
THEN
stop transitie X
start transitie Y met 30 stappen in 15 minuten

ALS
transitie Y heeft een stap bereikt
AND
brandermodulatie groter dan 75%
THEN
stop transitie Y
Notificatie:’ Defrost run heeft gelopen

Is een idee, alleen heb ik geen chronograph geïnstalleerd maar countdown.

Beide is overkill maar ik heb best aardig wat flows met een countdown.

Had Device Capabilities niet ook zo’n soort wait functie ?

Bij twee flow-delen heb ik de trigger al opgelost, beter zoeken naar de juiste triggers :wink:

Het idee is dat een compressor best wel veel stroom verbruikt, dus dat je daarmee toch een heel eind mee zou komen. Dat brengt me op de vraag: wat doe je als je een defrost dedecteert?

Mja, aansturing is hald Opentherm (Homey met OTGW) en daarmee een soort stooklijn gemaakt.
Bij errors gata hij automatisch terug naar thermostaat en dan kun je echt alles verwachten, van 60W tot 3650W…

voorlopig nog niks, ze moeten er zijn. 'k wil wel kijken of ik ze kan minimaliseren, het is helaas voelbaar in huis. Ik denk dat ik meer volume qua water in het systeem moet hebben…

Ok, maar hoe ga je het ontdooien dan wil beïnvloeden? Moet je de bestaande regeling dan uitschakelen?

Defrosts zijn nodig als de compressor lang op hoog vermogen draait. Daarom, voorkomen gaat niet, minimaliseren wellicht wel.

De symptomen verminderen zal wellicht wel kunnen. Nl het onttrekken van warmte uit het huis…