Lamp zowel in Homey als Philips Hue krijgen?

Sorry ik ben enorm aan het stalken vanavond.

Het is me zojuist gelukt om een tradfi lamp toe te voegen aan Philips hue. Daardoor staat die nu ook in Google Home.

Hij staat echter nu niet in Homey. Hoe krijg ik het voor elkaar dat deze lamp ook in Homey verschijnt? Normaal gesproken zou ik hem moeten resetten (alleen aan en uit zetten werkt niet bij mij). Maar als ik hem reset verdwijnt die weer uit Philips hue. Om hem vervolgens weer in Philips hue te zetten zou ik hem weer moeten resetten. Een beetje een vicieuze cirkel dus.

Hoe moet ik dit aanpakken?

Op wat voor manier probeer je de lamp aan Homey toe te voegen? Er zijn namelijk twee Hue apps voor Homey: eentje die de Bridge gebruikt, en eentje zonder. Je hebt de officiële Athom app (die de bridge gebruikt) nodig. Dan kan je zonder enig probleem de lamp in zowel Homey als de Hue app besturen (en Google Home natuurlijk ook).

Hi!

Ik gebruik de Hue Bridge. Ik heb ook de app “Hue Bridge” geïnstalleerd op mijn Homey. Ik zie alleen niet hoe ik via die app ook de lamp in mijn Homey krijg. Momenteel heb ik hem als eerste via Philips hue (met bridge) gekoppeld.

Hij staat nu wel in Google home en Philips hue, maar niet in Homey.

Dank voor de hulp btw!

Hm, apart. Ik gebruik zelf zonder problemen meerdere TrĂĄdfri lampen via de bridge. Als je naar Devices/Apparaten in de Homey app gaat en dan op het plusje in de rechter bovenhoek drukt en de Hue app selecteert zou je de lamp gewoon moeten zien, geen resetten nodig.

Via deze manier lukt het inderdaad wel zie ik.

Echter, toen ik net de Homey had heb ik ze zowel via de Homey rechtstreeks als via de Phils Hue rechtstreeks weten te koppelen. Ik weet nu alleen niet meer hoe.

Overigens, nu ik het via jouw methode heb gedaan, is het voor mij niet mogelijk om direct in Homey de kleur van de lamp aan te passen. Lukt jou dit wel?

Zou erg fijn zijn als je binnenkort tijd hebt om na te kijken of je inderdaad via de homey app de kleur kunt veranderen (indien je een Ikea lamp hebt). De andere (Chinese) merken lukt het prima bij, maar Ikea tradfi wilt gewoon niet reageren op kleurveranderingen in de homey app…

Dat is technisch niet mogelijk: een Zigbee-apparaat, zoals je lamp, kan altijd maar met Ă©Ă©n controller (de Hue bridge Ăłf Homey) gekoppeld zijn.

Ik weet niet of het sinds een bepaalde update is of altijd al zo was maar ik kan ook de tradfri lamp gekoppeld aan de Hue bridge niet in kleur aanpassen in Homey.
Tenminste, je kan wel kiezen maar er gebeurd gewoon niks. Aan/uit en dimmen werkt wel gewoon.
Toen de tradfri lampen nog gekoppeld zaten aan de tradfri bridge (en die aan Homey) werkte het wel.

Kun je de lampen wel van kleur veranderen via de officiële mobiele Hue app?

Hi!

Ja via de officiële app lukt het wel. Het probleem is echter dat ik daar bij een wisseling in scène niet het dimmen van van de lampen wordt meegenomen: als ik van “helder” naar “nachtlampje” switch, dan verandert die alleen van kleur maar behoudt die de helderheid van “helder”.

Aangezien dit niet lukte wilde ik het via dr homey app regelen. Echter, daar is het dan weer niet mogelijk om van kleur te veranderen.

Trådfri lamp in Hue: niet mogelijk om direct “in-scene” van dimniveau te veranderen;

TrĂĄdfri lamp gekoppeld aan Hue bridge maar bediend in Homey (te gebruiken in flows): niet mogelijk om kleur aan te passen.

Dank!

Het was een tijd geleden al dus dan heb ik mij vergist. Waarschijnlijk heb ik het toentertijd via de app gekoppeld en ben ik dat vergeten.

Ja dat werkt perfect

Hi Michael,

Het lukt mij niet om dit weer voor elkaar te krijgen. Mocht jij de oplossing vinden, zou je me dat dan willen laten weten?

Veel dank!

Sorry, wat lukt je niet?
Kleur veranderen in homey lukt mij ook niet en zoals Robert aangeeft kan je ze niet koppelen aan 2 bridges tegelijk…

EDIT LOL, je hebt in de verkeerde topic geantwoord :smile:

Ik bedoelde dat mocht je in de toekomst de oplossing vinden om via Homey de lichten van de Tradfri te verbinden die ook verbonden is met de Hue, of je het dan zou willen laten weten :slight_smile:

Ik zal ook blijven zoeken maar het ziet er nu naar uit dat er niet echt een oplossing is. Ik zal er ook een apart topic voor aanmaken!

Veel dank!

Wanneer je lamp verbonden is met de hue bridge kan je die toch toevoegen bij Homey? Dan zijn ze toch verbonden? Alleen dat kleur verhaal en dim verhaal zal alleen werken als of de lamp een update krijgt (wat alleen kan via de tradfri bridge) of de hue bridge. Maar het lijkt me niet dat signify / philips moeite gaat doen om een lamp van een ander merk goed werkend te krijgen.

Overigens doet m’n innr ledstrip die verbonden is met de hue bridge de kleuren wel veranderen maar kloppen de kleuren niet (rgb = bgr ofzo) maar die veranderen dus wel via Homey. (Maar niet goed)

Nee zeker, de lamp is ook prima toegevoegd in Homey nu. Het probleem is alleen dat in Homey de kleur niet veranderd kan worden. Daardoor kun je dus kleurveranderingen niet meenemen in een flow. Het gekke is dat dat eerst dus wel kon maar sinds kort niet meer.

Ik heb zelf weinig verstand van techniek, maar als ik jou zo begrijp is dit buiten de macht van Homey/Athom en app-ontwikkelaars om dit terug te brengen? Met andere woorden, de functie om de kleur aan te passen van een Tradfri lamp die gekoppeld is aan de Hue bridge, zal waarschijnlijk niet meer terugkomen?

Ik dacht dus ook dat het eerst wel gewerkt heeft maar ik heb zo lopen experimenteren met hue bridge, tradfri hub homey’s eigen zigbee etc. Dat ik het allemaal niet helemaal zeker meer weet. Anders kan misschien de app ook nog een fix krijgen. Maar als dat het is zou je een bug report kunnen invullen en naar Athom (maker van de app) sturen (formulier is denk ik te vinden op de app pagina anders moet je ff zoeken)

Als je gebruik wilt maken van Google home en de kleuren van de lampen wilt kunnen aanpassen met die app of je stem moet je de hue bridge verbinden met google home en dan iig de lampen van de andere merken die verbonden zijn met de hue bridge pakken van van de hue zelf en niet die van Homey, dan plaats je degene van Homey in een ander huis en een andere kamer en dan werken ze iig wel goed via google.

Maar nu ga ik way off topic dusss…

Dank! Dat laatste heb ik inderdaad gedaan. Alles werkt dus prima via de Google Home en de Philips Hue app.

Alleen de kleuren van Tradfri lampen kunnen niet worden bediend middels flows van Homey. Je zou eventueel dit kunnen doen door in de flows ipv kleurveranderingen de scene-wisselingen van Philips Hue in een flow te incorporeren. Je loopt dan echter tegen het volgende probleem aan: Scene-wisselingen van Philips Hue veranderen alleen de kleur, maar niet het dimniveau van de Tradfri lampen. De scene “helder” heeft dus hetzelfde dimniveau als de scene “nachtlampje”.

Problemen…problemen :smiley:

P.S. Ik weet zeker dat de kleuren eerst wel konden worden aangepast via de Homey-app. Hopen op een update dus. Ik zal op zoek gaan naar het bugreport!

Ik heb geen TrĂĄdfri kleurenlamp aangesloten op het moment, dus dat kan ik niet testen. Ik kan echter wel de kleurtemperatuur veranderen.