Kan Tado X thermostaat niet toevoegen aan Homey pro 2019

Hoi,

Ik wil mijnTado X thermostaat toevoegen aan mijn Homey.

Homey wil toegang tot mijn Tado-account en zegt vervolgens ‘geen nieuwe apparaten gevonden’.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Heb je wel een tado° bridge er bij?
De 2016-2019 modellen hebben geen Matter/Thread aan boord namelijk.
Als je de nu de “officiële” tado app gebruikt, dan kan ik de tadoZones community app 100% aanbevelen.
Deze apps kunnen naast elkaar draaien.

Hoi Peter,

Nee die heb ik niet. Waarom heb ik die dan nodig als ik Tado wil toevoegen aan Homey?

Vriendelijke groet,

Esther

Hoi Esther,

tado X apparaten zonder tado bridge, werken enkel via Matter-over-Thread.
Daar Homey 2016-2019 geen Matter+Thread ondersteunt, zul je een keuze moeten maken:

óf de tado bridge kopen, om zo je tado X apparaten via Matter met de tado bridge te verbinden,
de bridge verbindt je dan met de “tado cloud”,
en vervolgens kun je de boel via “de tado cloud” met Homey verbinden;

óf een pro 2023/2026 aanschaffen;

(óf Home Assistant, maar dat moet je wel liggen. Homey en H.A. samen zijn prima als ware het 1 systeem in te richten).

Hoi Peter,

Ach, wat stom. Ik heb over het hoofd gezien dat Matter niet ondersteund wordt door de oude Homey.

Dank voor de toelichting!

Is een overstap naar de nieuwe Homey het waard?

HA draait op Rasberry Pi toch? Die heb ik nog wel liggen maar dat is dan weer extra werk…

Graag gedaan.

Ik weet niet of het de overstap het waard is, de vraag is zou je meer Matter apparaten willen aanschaffen bijvoorbeeld.
En er zijn inmiddels heel wat uitbreidingkjes op de nieuwere Pro’s (moods/energy tab/dashboard e.d.).

• de Pro 2026 heeft 4GB geheugen, wat vooral door apps wordt gebruikt. 80 tot 100 apps draaien zou dan mogelijk zijn. Ik zit nu op 65 apps :laughing:

Of probeer een “jonge occasion” Pro 2023 op de kop te tikken, deze heeft 2GB geheugen

HA kan op een Rpi draaien idd, of op een Synology NAS, als al dan niet virtuele machine op een (oude) pc/laptop.
Maar… Ik krijg zelf mijn Nuki slot nog niet via OpenThreadBorderRouter gekoppeld, dat gaat nog steeds via een Google Hub Thread border router die ik toevallig al had staan.

Mhm, nog eens even in verdiepen dan. Maar ik kan weer verder ;-).

nee klopt dat kan nog niet wel de v3 kan je wel gwn

Homey kan binnenkort ook op de Raspberry Pi werken

Ik vind het fijn dat je “bovenop” de nieuwe ontwikkelingen zit, Sven, maar ik ben van de “eerst zien, dan geloven” lichting.

Om deze nieuwe mogelijkheid in dit stadium al als een vaststaand feit aan een “argeloze gebruiker” te presenteren vind ik toch wel wat voorbarig :wink:

Peter,

Ik gok er even op dat jij dit misschien wel weet :wink:

Ik heb dus nu een Tado X thermostaat. We hebben een aanbouw maar daarin een Aquara temperatuursensor. Stel de radiator in die ruimte heeft een Tado X radiatorknop. Kan ik die dan aansturen op basis van de meetwaarde van de Aquarasensor via Homey?

Of is het aan te raden een Tado temperatuursensor te plaatsen?

Groetjes Esther

Hoi Esther, dat kan ik niet uit de praktijk melden.

Van andere merken weet ik dat je bij de (Homey) instellingen van de thermostaatkraan kunt aangeven of je een (willekeurige) externe temperatuursensor gebruikt ja of nee.
De Aqara thermostaatkranen bijv. hebben zo’n instelling.
Het kan aan de app in kwestie liggen; heb je tadoZones draaien?

Met een tado temperatuursensor neem ik aan dat je moet kunnen kiezen, al zijn deze erg prijzig. En met een aanname kun je niet veel.

Maar de radiator knop heeft een ingebouwde temperatuur sensor. Met een beetje kalibreren zou dat in beginsel bruikbaar moeten zijn.
Al heeft een roodgloeiende radiator natuurlijk geen positieve invloed :wink: