Is er een mechanische ventilatie die werkt met homey (out of the box)

Als ik het goed begrijp maak je de unit dus spanningsloos met de 1PM, klopt dat?

Heb je wellicht een schema hoe je het aangesloten hebt?

Klopt. In feite is het een aan/uit-schakelaar. ‘Uit’ noem ik voor het gemak ‘stand 0’.

Hieronder vind je wat aantekeningen. Is niet zo netjes, maar hopelijk geeft het wat inzicht. Wel van belang: welke pin welke stand schakelt is - naar ik begrijp - niet hetzelfde bij elk merk. Perilex is niet gestandaardiseerd.

Bij mijn apparaat is L3 de fasedraad die de WTW-unit van stroom voorziet. En dus stand 1 bepaalt. L2 en L1 zijn de schakeldraden voor resp. stand 2 en 3.

De W’s in het schema zijn Wago-klemmen voor het splitsen/afsluiten van de draden.

Het kleine Shelly-kastje (in het midden) is de 1PM Mini, die stand 1 schakelt. Het grotere Shelly-kastje (rechts) is de 2PM, die twee afzonderlijke circuits schakelt: stand 2 en 3.

Bij mijn WTW zijn de combinaties van L3, L2 en L1 als volgt:

• Alleen stroom op L3 = stand 1 (laag)
  • Stroom op L3 en L2 = stand 2 (midden)
  • Stroom op L3 en L1 = stand 3 (hoog)

Als L1 en L2 beide aan staan naast L3, dan kiest de unit de hoogste stand.

Op beide Shelly kasjes is nog één (1PM) of zijn nog twee (2PM) SW-aansluitingen: daar kun je eventueel de schakeldraden op aansluiten die van je fysieke knoppen komen. Zoals ik eerder aangaf, heb ik de fysieke knoppen laten vervallen, waardoor ik geen schakelaars op de Shelly’s heb aangesloten (dat zijn de twee zwarte draden linkssboven, die oorspronkelijk naar het perilex-stopcontact gingen, maar ik niet heb aangesloten/heb afgedopt met een Wago-klem).

Goed om te weten: in eerste instantie had ik een Aqara T1 enkele Zigbee schakelaar om de unit aan/uit te schakelen en een MOES dubbele Zigbee schakelaar voor stand 2/3. Echter beide gaven na enkele dagen problemen. Een van de twee MOES-circuits had moeite met communiceren met Homey, waardoor er time-outs optraden en de unit niet van stand 3 af wilde. De Aqara stopte met rapporteren van het stroomverbruik (schakelde wel nog).

Uiteindelijk omgewisseld voor de twee Shelly WiFi-schakelaars vanwege eerdere goede ervaringen. Sindsdien werkt het zonder problemen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

3 Likes

Dankjewel, hier heb ik zeker wat aan!

Ik heb nog een Fibaro Double Switch 2 (FGS-223) liggen als ik het zo zie is die vergelijkbaar met de Shelly 2PM, dus daar ga ik het mee proberen!

Ik heb vanmorgen de NRG.watch Itho CVE Add On besteld, die zou op mijn 13 jaar oude Itho mechanische ventilator moeten passen. En er is nu ook een app die die module kan aansturen.

Ik zal hier een update sturen als dat werkt, en hoe makkelijk het was. En zo te zien moet het heel makkelijk zijn.

De NRG.watch Itho CVE AddOn vandaag ontvangen, en binnen 20 minuten werkte de afzuiging op basis van de lampen in de douche. Helemaal fantastisch, zelfs op mijn 13 jaar oude Itho CVE.

1 Like