3 standen schakelaar

Hallo,

Ik wil graag ter ventilatie van de badkamer een buisventilator aanschaffen i.c.m. een 3 standen schakelaar. Nu overweeg ik de volgende dingen aan te schaffen:
Ruck buisventilator Etamaster met EC motor 460 m³/h -Ø 125 mm - EM 125L EC 01 | bol

Ruck 3-standenschakelaar MTS (MTS 10) | Ventilatieland

Natuurlijk is het mijn bedoeling om de buisventilator via Homey aan te sturen (meest waarschijnlijk i.c.m. een vochtsensor).
Nu is mijn vraag hoe ik deze 3-standenschakelaar slim krijg en compatibel met Homey?

Wellicht dat dit je wat ideeën geeft:

Enig verschil is dat:

• Jij geen perilex aansluiting hebt. Echter het principe van het schakelen van meerdere standen is vergelijkbaar;
  • Jij mogelijk een extra te schakelen verbinding hebt (als je hem ook uit wilt zetten). In dat geval zou je 2 Shelly Plus PM2’s kunnen gebruiken, zodat je 4 draden kunt schakelen (i.p.v. de drie in mijn geval).

Bedankt voor je reactie, hier ga ik zeker naar kijken!

Ik kwam ergens anders op het forum nog een ander topic tegen. In dit topic wordt beschreven dat een WTW unit wordt geautomatiseerd door een KlikAanKlikUit ACM-3500. Is dit in mijn geval ook mogelijk denk je?

Ik heb zelf geen ervaring met dit specifieke model van KAKU. Heb de handleiding bekeken en denk dat dit in jouw geval ook kan.

Als ik mij goed herinner heeft jouw model afzuiging voor elke stand een eigen schakeldraad plus nog een fasedraad om het apparaat van stroom te voorzien.

Met de KAKU kunt je wel maximaal drie schakelingen schakelen. Bijvoorbeeld
de drie standen, maar niet een aan/uit functie voor de vierde draad. Houd er verder rekening mee dat de KAKU via de 433 MHz radio werkt, wat eenrichtingsverkeer is. Je Homey kan dus niet vaststellen of een stand is ingeschakeld/commando is aangekomen.

Mijn tip: als je KAKU wilt proberen, bestel hem dan ergens waar je hem kunt retourneren, mocht het niet werken. Dit geldt uiteraard ook voor de situatie waarin je de Shelly’s overweegt.

Bedankt voor je reactie! Ik overwoog deze optie omdat het me wat simpeler leek om 1 apparaat te bevestigen aan de buisventilator i.p.v. 3, maar zo te horen zitten hier wel wat nadelen aan!