Driestandenschakelaar icm Aqara Two-way Control Module

In mijn woning heb ik een driestandenschakelaar voor het bedienen van de ventilatie. Hieronder een afbeelding van hoe de kabels vanuit de driestandenschakelaar aangesloten zijn op het ventilatiesysteem:

Is het mogelijk om de driestandenschakelaar te blijven gebruiken, maar deze ook slim te maken door in de ventilator de aqara module op de juiste manier aan te sluiten? Zo ja, hoe zou ik die aan moeten sluiten. Zo nee, welke opties heb ik dan? :slight_smile:

Ik heb denk ik dezelfde ventilator.(J.E. StorkAir CMFe)
Maar anders opgelost.
Ik heb een kaku schakelaar genomen, de ACM3500.
Deze heeft drie schakel punten.
Vervolgens heb ik de perilex stekker van mijn ventilator geknipt en de draad aan de kaku aangesloten.
(Neutraal draad direct aan neutraal door verbonden)
Nu kan ik drie standen kiezen (4 als je uit mee telt)

Stand 1 moet altijd aan staan om de ventilator te laten draaien.
De andere twee standen kun je wlekeurig aanzetten voor stand twee en drie.
Als je stand 1 en 2 aan zet loopt hij dus op 2
Stand 1 en 3 is stand 3
Stand 1, 2 en 3 is ook stand 3 (en is voor de ventilator geen probleem.)

Ik heb dezelfde afzuigunit en het nog anders opgelost.

Ik heb de 3 standen schakelaar verwijderd en daarvoor in de plaats een Aqara Zigbee schakelaar geplaatst.
Aan de afzuiging heb ik een Kaku LED controller (ACM-LV10) gemonteerd en aangesloten op de groene klemmen linksboven op de print. En bij de grote groene klemmen onderin moet alleen de stroomvoorziening aangesloten blijven.

Nu kan ik zonder problemen de ventilatie traploos bedienen. En de Aqara schakelaar kent 3 scènes en zo heb ik mijn 3 standen schakelaar weer terug.

Ik heb een Shelly rolluikschakelaar gemonteerd.
Stand 1 staat altijd aan, stand 2 is omhoog en stand 3 is omlaag.
Als 2 ingeschakeld word gaat 3 uit en als 3 ingeschakeld word gaat 2 uit.
Volgens de leverancier die mij ca 6 maanden na mijn vraag beantwoorde zei dat het geen probleem was als er op meerdere aansluitingen tegelijk spanning stond.
De schakelaar in de badkamer werkt ook nog.

Leuk om de verschillende oplossingen te horen :slight_smile:

Ik heb al een unit van aqara liggen dus ben wel benieuwd of ik het ook daarmee kan oplossen.

@Arnold_vd_Linden weet jij hoe de drie groene pinnen werken? Ik vermoed dat ik op een vergelijkbare manier als dat jij hebt gedaan ook de aqara switch kan gebruiken :slight_smile:

Hierbij de foto zoals bij mij de bekabeling is. De 3 standen schakelaar heb ik verwijderd en de kabels afgedopt.

De ACM-LV10 is aangesloten met de witte 4 aadrige telefoonkabel.
Orange en wit-bruin zijn de 12v voor de ACM-LV10 module en de blauwe en blauw-wit zijn voor de variabele aansturing van de afzuiging.

Hier zie je de pin layout
image

Om het goed te laten werken moet je wel de dipswitches in de juiste positie zetten. Die kan je zien in mijn eerste foto of in deze tabel.
image

De Aqara Zigbee knop heeft 3 scènes: 1x ingedrukt, 2x ingedrukt en lang ingedrukt.
Voor deze 3 scènes heb ik een flow gemaakt die de ACM-LV10 tot een bepaald dim niveau brengt, bijvoorbeeld 10%, 60% en 100%.

1 Like

Mocht je geen 433MHz willen, dan is deze Zigbee module mogelijk een alternatief. En er zijn ook Zwave varianten te verkrijgen.

Wat voor stekker zit er op de mechanische ventilatie box? Ik heb zelf 1 met een perilex daar was het heel makkelijk om te doen.

Zo heb ik het gedaan en dan werkt de 3 standen schakelaar ook nog. Het voordeel van de qubino is dat je kan kiezen tussen puls en tuimel schakelaar. Ik heb hem nu als puls ingesteld zodat ik de knop even omhaal en terug zet.

1 Like

Interessant! Ik heb zelf ook een perilex stekker voor de box. Kun je uitleggen hoe dit samen werkt met de 3-standen schakelaar?

Heb je ook een orcon box? Want de kabels zullen misschien op een andere volgorde moeten.
En voor de zekerheid even meten of het wel op dezelfde manier is aangesloten bij jou thuis

Zo heb ik het gedaan:

Fase + nul: deze heb ik aangesloten op de box en op de schakelaar (want ze hebben beide stroom nodig). Hierbij geldt wel dat stand 1 altijd is ingeschakeld (dit wilde ik ook)

Aarde moet op de box.

Dan de 2 “lampen/ uitgangen” aansluiten aan de stand 2 en 3 van de ventilatie box. Boekje lezen welke je precies nodig hebt.

Dan houd je van de perilex 2 kabels over, deze lopen bij mij naar de oude schakelaar. Die heb ik op schakelaar 1 en 2 aangesloten.

Een flow maken dat als stand 3 aangaat dat stand 2 wordt uitgezet en andersom. Dit is wel een belangrijke stap. Beide standen tegelijk voor lange tijd zal niet goed zijn.

Op zich werkt dit prima, maar pas op dat je dan niet om en om gaat bedienen b.v. “Homey kiest stand-2”, “Handbediening kiest Stand-1”, dat werkt dan niet en kan verwarring geven.
Als je dan “Schakelaar op NUL” en “Homey alles UIT” doet, dan synchroniseer je weer alles.
Overigens kan het met de tegenwoordige ventilatoren geen kwaad om twee of drie ingangen tegelijk AAN te zetten, de hoogste stand wordt dan uitgevoerd (Stand-1 staat meestal al altijd AAN).

Of (kan bij qubino) selecteerde hem als pulsschakelaar. Dan moet je de schakelaar even aan en meteen weer uitzetten. Dan gaat hij wel aan, maar de schakelaar staat altijd op 0

We hebben een J.E. StorkAir CMFe P. Kon zelf geen handleiding vinden hiervoor dus toch zal waarschijnlijk even met een multimeter aan de slag moeten.

Ja dat kan natuurlijk ook.
Mijn oude stork had dezelfde verdeling als de ocron, maar checken is beter dan slopen.

Is dat deze?

1 Like

Ja, dat komt volledig overeen :slight_smile:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.installatieproducten.nl/image/data/Apdf/ventilatie/TD-stork-CMFe.pdf&ved=2ahUKEwiMw_GO5K70AhU-57sIHRsPClMQFnoECB8QAQ&usg=AOvVaw3F2pUMOS9v57GwxNSG5v4I

De R en de P staan voor respectievelijk randaarde en perilex.
Oftewel voor het soort stekker dat er aan zit.