Aqara single switch geen neutraal T1 icm afzuiging... lijkt niet te werken

Ik begrijp er even helemaal niets van. Ik heb een Aqara single switch T1 zonder neutraal gekocht voor de badkamer waar een mechanische ventilatie zit. Die is overigens met tijdsvertraging. Doe je de schakelaar uit, dan gaat de ventilatie nog even door.

Ik heb de single switch geïnstalleerd met de fase op L, de schakeldraad op L1. De schakelaar zit aan S1/S2. Ik kan de switch al niet koppelen aan Homey. Het advies “zet de hub” dichterbij is nog niet zo makkelijk als je de Homey netjes weggewerkt hebt…
Maar de schakelaar lijkt ook niet te werken. De ventilatie blijft maar doordraaien.

Ik begrijp even niet wat die single switch nu precies doet (en hoe deze bijvoorbeeld zijn stroom krijgt) en hoe de ventilatie daar (op) reageert.
Doe ik iets fout? Kan het niet? …?

Mijn vermoeden is dat het inderdaad niet kan, een “zonder neutraal” apparaat moet érgens z’n stroom vandaan halen en dat doen ze normaal gesproken door altijd een klein beetje stroom door te laten. Dat werkt meestal zonder problemen met lampen, maar in het geval van zo’n ventilator heb ik het idee dat de ventilator zo dus denkt dat de schakelaar nog aan staat (want hij “ziet” stroom).

Het zou ook zo maar kunnen dat dat ook problemen veroorzaakt met de Aqara schakelaar zelf, als de ventilator b.v. de hoeveelheid stroom die door de schakeldraad kan vloeien beperkt.

En het “zet de hub dichterbij” advies gaat sowieso niet op voor Zigbee apparaten, daarvoor is het veel beter dat je ze paired op de plek waar je het apparaat wilt gebruiken (met Homey ook op z’n vaste plek).

1 Like

Ah, dus zo krijgen ze dan nog stroom. Dat vond ik al zo vreemd. De Hue versie van dit ding heeft een batterij, las ik.
Dus dan zou een neutral enabled versie beter zijn… maar, wat doe ik dan?

  1. Installeer ik de switch bij de ventilator zelf (waar de de neutraal moet zitten).
  2. Gebruik maken een neutraal van de vloerverwarming die onder de schakelaar zit en op de zelfde groep zit. Of is dat onmogelijk. Kortsluiting-wise?

Dat is met deze dingen natuurlijk vrij lastig… die sluit je aan in de schakelaar-doos.

Nee, dat zou wel moeten kunnen (maar ik ben geen electriciën!). Het belangrijke hier is “dezelfde groep”, je wilt geen neutraal van een andere groep “lenen”.

Haha, dat snap ik. Wellicht slim om dat toch nog even te verifiëren want ik wil geen problemen. Ik heb ook maar basis kennis, en soms weet ik even echt niet hoe of wat :rofl:

Is er een electrician in the room?