Is de Computer aan of uit?

Is er een mogelijkheid dat je met een iMac over het netwerk aan Homey door kan geven dat deze aan of uit (slaap) is. Ik heb er nu een tussenstekker tussen hangen waarbij ik het gebruikte vermogen gebruik als schakelpunt. Maar vandaag was die dus om onduidelijke reden uit. Vind mij iMac en NASen niet zo grappig als ze opeens geen prik meer hebben. Dus het liefst heb ik niks tussen de voeding.

Ik gebruik de app net scan. In mijn router mijn macbook Pro een vast IP adres gegeven en deze app controleert of het IP adres online is of niet. Op basis van die status kan je een melding geven of eventueel andere acties/flows kan laten uitvoeren.

Idem hier. Alleen moet ik toegeven dat het niet altijd goed werkt bij mij. Soms denkt Net Scan dat de laptop toch uit staat terwijl dan niet zo is

Ik gebruik hier de app smart presence voor. die geeft bij mij het beste resultaat.

1 Like

Mocht je er toch een tussenstekker tussen willen houden:
In de geavanceerde instellingen van het device (in Homey) kan je doorgaans aangeven dat ie nooit uitgeschakeld mag worden.
Dan kan dus geen enkele flow, app of handmatige actie hem meer uitzetten.

Wat voor tussenstekker heb je? Die dingen werken eigenlijk altijd heel betrouwbaar hier

Ik gebruik Automator op de Mac om een webhook event aan te roepen zodra de Mac aan gaat. Voor uitgaan kun je dit ook gebruiken, alleen dan moet je een automator actie gebruiken gebruiken om hem uit te zetten.

Maar stekker is minder instel tijd
 En inderdaad de oplossing van Henk: altijd aan.

1 Like

De optie altijd aan die ken ik. Die staat ook keurig aan. Toch was de stekker gisteren uit gegaan. Misschien dat er een stroomstoring geweest is. Maar dan moet het een hele korte geweest zijn. Anders had ik van een aantal zaken wel een melding gekregen dat ze niet meer of weer on-line zijn. Ook in het log van energie zie ik geen duidelijk gat. Voor een broodrooster vind ik het niet zo boeiend. Maar plots computer meuk uit gooien ben ik geen fan van. Dus het moet anders.

Smart presence ga ik eens mee spelen. Dat draait toch al al aanwezigheidsbackup. En alles waar een kabel in de kont kan is verbonden met UTP en vast ip. Alleen als ik naar mijn switch kijk lijkt het of het netwerk actief blijft in slaapstand. (led blijft aan) Dus moet even kijken wat er gebeurt.

Webhook dacht ik gisteren dat ik mijn bed in stapte aan aan. Maar dat begrijp ik nog niet helemaal. Hoe regel je dit op de Mac? is er ook niet iets via terminal te brouwen voor zowel aan als uit?

Even mee gespeeld. Dit werkt inderdaad prima. Ziet er een beetje raar uit in je flow “:desktop_computer:iMac27"” kwam thuis. Maar zit niet de hele dag naar mijn flows te kijken. :grin: Luchtfilter, Licht, en het IR paneel worden mooi geschakeld zonder dat ik “bang” hoef te zijn dat de boel spontaan uitvalt.

Via de Automator app kun je een eigen ‘applet’ maken die je dan tegelijk met je iMac kunt laten starten (starten bij login). In die app laat je de webhook url uitvoeren. Misschien kan het ook wel met de ‘nieuwe’ opdrachten app, maar heb dat nog niet gekeken.

Denkt het systeem nu ook in de nacht bijvoorbeeld niet dat de iMac aan gaat? Of zet je hem altijd 100% uit. Die van mij staat zo ingesteld dat die eens in de zoveel tijd mail ophaalt, agenda synct, backup maakt (PowerNap). Dan gebruikt ie natuurlijk wel minder stroom, maar wel iets meer dan uit. :slight_smile:

Mijn Mac zet ik gewoon in slaapstand. Gebruikt slechts 1 Watt dus daar leg ik niet wakker van. :grin: Ook met een slimme stekker waar je gaat schakelen aan de hand van het opgenomen vermogen krijg je dit “probleem”. Het is voor mij echter alleen maar een methode om te bepalen of de computer aan of uit is, en daar uit te herleiden dat de kamer blijkbaar in gebruik is. (als je redelijk stil achter je computer zit heeft een PIR dat niet door) In de flows waar ik zaken mee aanstuur vraag ik nog andere dingen af zodat het bijvoorbeeld het licht niet aan gaat als de Mac inderdaad 's nachts iets aan het doen is. Als de computer bedenkt overdag iets te gaan doen terwijl ik thuis ben zou dit wel kunnen gebeuren. Maar dat vind ik het mooie van Apples, die doen dat soort grappen mooi in de nacht als normale mensen slapen.

Het bepalen of de Mac aan is werk prima via Smart Presence. Dat geeft weer ideetjes voor andere dingen met een ip adres. Webhook klinkt echter ook interessant. dat is wellicht wel weer leuk om automatisch de audio apparatuur aan te zetten als je wat muziek wil spelen. Ga ik later eens mee prutsen.

1 Like

Ik wil met de webhook gaan spelen. (Mac blijkt overdag toch ook dingetjes te doen) Maar met wat ik online vind via ome Google lijkt wat achterhaalt. Of ik snap er geen jota van. Iemand een goede link naar actuele informatie? (liefst in het Nederlands Jip & Janeke, wil slechts wat trigeren, geen app bouwen)

Mocht je een Netgear router hebben kun je ook deze app gebruiken om te zien of een IP device aanstaat of niet (en of een telefoon aan/afwezig is)

Het probleem is niet detecteren of de computer aan staat. De presense app werkt prima. De Mac doet af en toe iets waardoor ondanks mijn voorwaarden toch een flow gestart wordt. Dus volgende gedachte actie starten met webhook. Stoppen met presense.

Hoe je een webhook kan maken/aanroepen en verwerken in je Homey: https://homeycornelisse.nl/webhook-gebruiken/. Beter dan daar kan ik het niet uitleggen.

Hoe je de hierboven gemaakte webhook url kan aanroepen op je Mac bij het opstarten of via app.

1. Start de Automator App op je Mac.
  2. Maak nieuwe app
  3. Voeg toe: ‘haal opgegeven url’s op’
  4. Pas hierin de standaard apple.com url aan naar de webhook url van Homey bijv: https://###HIER-API-CODE-VAN-JOUW-HOMEY####.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/event?tag=imacaan
  5. Voeg toe: ‘Haal inhoud uit webpagina’s’;
  6. Sla de app op in: documenten, bureaublad, of wat je zelf fijn vindt

Nu kun je er zelf voor kiezen om elke keer zelf die ‘app’ te openen of deze te laten starten als je je Mac opstart. Dat kan via gebruikers instellingen op je Mac onder de instellingen van programma’s opstarten bij inloggen.

Voor het afsluiten van je Mac kun je nog een app maken met een eveneens een webhook die afsluit met bijvoorbeeld ‘imacuit’. Ik heb dan in de app nog een stap toegevoegd: ‘Voer Apple script uit’ en dan het script ‘tell application “System Events” to sleep’. Sla dit weer op, op een plek waar je bij kan.

Ik zet mijn Mac via die app in slaapstand. Voordat die in slaapstand gaat stuurt ie eerst de webhook naar Homey.

Dit is een hele snelle beschrijving :smiley:. Als je er niet uitkomt laat het weten, maak ik een verder gedetailleerde uitleg.

ps. Misschien kan dit inmiddels ook makkelijker via de ‘Opdrachten’ app, aangezien die deels de automator app vervang. Maar durf dat niet met zekerheid te zeggen. EDIT: Zie nu ook deze uitleg voor opdrachten op iPhone/iPad: https://homeycornelisse.nl/variabele-webhook-knop-maken-met-de-iphone-ios-opdrachten-app/ Dit werkt ook hetzelfde op de Mac tegenwoordig, maar volgens mij kun je die opdrachten niet laden bij het inloggen.

Bedankt,

Ik heb het nu draaiende. Webhook voor dingen aan te zetten. Smart presence om dingen weer uit te zetten. Dat scheelt handmatig een app starten. :grin:

Ik heb het nu dus zo geregeld:

1 Like