Ik heb 13 INNR GU10 lampen (RS 226-2) aangeschaft die in mijn keuken en woonkamer in het plafond zitten. Ze zijn gekoppeld aan mijn Homey Pro die binnen een straal van 12 meter ertussen staat, maar werken erg slecht. Er zit een flinke vertraging in bij het aan en uitzetten, lampen reageren soms helemaal niet, nu bijv. zijn er 5 lampen die niet aangaan, als ik ze uitzet blijven er lampen gewoon nog branden en willen niet uit. Waar kan dit aan liggen?
Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.
Dat is helaas normaal, Homey kan niet goed meer dan 2 of 3 apparaten tegelijkertijd schakelen zonder problemen.
De standaard oplossing is om de lampen stuk voor stuk te schakelen, met een vertraging tussen elke aan/uit keert.
Kan dat nu echt niet anders, eerst had ik Wifi lampjes die deden het een stuk beter. Maar ook die vielen soms uit of reageerden niet. Ik dacht dat Zigbee dat wel zou kunnen maar niet dus. Misschien een ander protocol lampjes? Bridge ertussen plaatsen?
Ik heb drie hue lampen plus een klik aan klik lamp uit in een groep gezet en die gaan precies gelijk aan.
Het probleem zit in Homey, niet in Zigbee.
De oplossing was al gegeven door Robert:
Dat vind ik eigenlijk een noodoplossing, eigenlijk moeten ze, net zoals een normale schakelaar, allemaal tegelijk aan of uit gaan Zijn er geen GU10 lampen dan die er als groep van 9 lampen tegelijk aan en uit gezet kunnen worden?
Nogmaals, het ligt niet aan de lampen maar aan Homey. Als je veel lampen/apparaten tegelijkertijd wilt schakelen moet je bijvoorbeeld uitwijken naar alternatieve hubs (zoals de IKEA gateway of de Hue hub) die lampen via Zigbee kunnen groeperen en op die manier met één commando allemaal tegelijkertijd kan schakelen.
Wellicht dat het beter werkt op de nieuwe Homey Pro, maar ook die ondersteunt geen Zigbee grouping dus moeten toch alle lampen afzonderlijk geschakeld worden.
Ik wil het ook graag begrijpen, zo zeg je dat dat de lampen gegroepeerd moeten worden, dat heb ik ook gedaan met de app. Hiermee heb ik een groep van 9 lampen en een groep van 4 lampen gemaakt. Lampen reageren vaak niet met aan en met uit gaan.
Ik heb speciaal deze Zigbee lampen gekocht en de Wifi lampen weg gedaan voor makkelijkere en betrouwbaardere werking zoals ook omschreven bij Homey zelf: Homey als Zigbee hub | Homey
Ik wil graag dat de lampen samen aan- en uitgaan zonder vertraging hoe kan ik da met Homey oplossen? Ik kan trouwens ook nergens vinden hoe ik makkelijk een vertraging tussen de lampen kan instellen!
“de app”? Welke app?
Als je de <groep> app bedoelt van Homey, dan lost dat niks op, want die is ook afhankelijk van hoe Homey de hardware aanstuurt, en dat is nou juist waar het probleem zit.
Wat ik bedoel is Zigbee grouping, wat onderdeel is van het Zigbee protocol, en dat is iets dat Homey niet ondersteunt. Ook niet via een app.
Die vraag heb ik hier al beantwoord.
In normale flows: op de drie punten klikken in de action card en kiezen voor “Vertraging”
Geen idee hoe dat met Advanced Flow moet.
De app is die je kan downloaden via Homey apps.
Ik heb nu de lampen met 1 en daarna ook met 2 seconden vertraging ingesteld, gaat iets beter maar er blijven nog steeds lampen branden als je ze uitzet en er gaan lampen niet uit als je ze aanzet
Vreemd, lijkt mij eerder signaalvervuiling. Zijn je wifi/zigbee kanalen wel goed ingesteld? Heb je (veel) buren met (sterk) wifi signaal? En op welk kanaal?
Dit wordt mij allemaal een beetje te ingewikkeld, heb de website bekeken en het programma gedownload maar dan houd het op.
Sorry, het ging mij enkel om het kanaal overzicht, deze afbeelding:
Je hoeft niets te installeren;
Het wifi kanaal kun je op je router/modem instellen.
Het zigbee kanaal kun je hier instellen.
Kan je mij nog iets meer helpen? De router is van Ziggo en staat op kanaal 1. Het Zigbee kanaal staat op kanaal 14. Die van de router kan ik zo niet veranderen die van Zigbee wel maar dan moet ik wel weer alles opnieuw aanmelden, op zich geen probleem maar dan moet ik wel weten of dit de oplossing is.
Dat zit elkaar wel 'n klein beetje in de weg inderdaad.
Je kunt het zigbee kanaal wijzigen zonder dat je alles opnieuw moet aanmelden, maar het kán zijn dat sommige apparaten het niet vanzelf oppikken, die moet je dan even re-pairen (zonder ze vooraf te verwijderen dus).
Homey zegt na het re-pairen “apparaat is al aangemeld” (o.i.d.) en dan is het OK.
(Bij een zigbee reset moet je wel alles vanaf nul aanmelden)
Ik had ook altijd het ‘probleem’ dat mijn sfeerlampjes iets na elkaar aan- en uitgingen. Ik weet dat aan het feit dat het gewone schemerlampen op slimme stopcontacten waren. Nu ik in de nieuwe Homey alles opnieuw heb ingesteld, en in plaats van een oude flow een advanced flow heb gemaakt, gaan alle stopcontacten precies tegelijk aan. Ook de slimme lampen die met een advanced flow geschakeld worden bij mij schakelen exact gelijk, ook Innr-lampen. Dat laatste was volgens mij ook al zo met de oude Homey met normale flows.
Ik heb het Zigbee kanaal op 21 gezet, alle lampen gereset en opnieuw aangemeld maar nog steeds gaan er lampen niet als groep aan of uit. Ik wordt er een beetje moedeloos van
Moet je die advanced flow kopen voor Euro 25,-? Wat kan je daar dan meer mee?
Het is al een paar keer aangegeven dat Homey zélf gewoon niet meer dan een paar lampen tegelijk kan schakelen… Het zit er gewoon niet in.
De group app, of de Device Capabilities app kunnen groepen lampen achter elkaar schakelen, dus met bv 100ms tussen iedere lamp. Die vertraging kun je natuurlijk zo kort mogelijk instellen door te testen.
Advanced flows gaat vlgs. mij niets oplossen voor het tegelijk schakelen van je lampen, met één maar: je kunt de flowkaartjes achter elkaar koppelen, zodat je ook iets van een hele kleine vertraging tussen de lampen krijgt, maar dat is wel een ieniemienie korte vertraging.