Ingewikkelde flow op zolder

Hoi allemaal,

Ik krijg een flow op zolder niet goed aan de praat. Door de grote van de zolder moet ik 2 sensoren plaatsen, maar als 1 van de 2 geen beweging meer krijgt gaat alles weer uit.

Je ziet op het plaatje de plaatsing van de sensoren en de plaatsing van de lampen en 2x een mannetje getekend waar je zou kunnen staan. Of te wel omgeving A of B.

Moet ik er wel bij zeggen dat bij omgeving B niet zo makkelijk stroom is en dus staan de 2 lampen in omgeving A.

Probleem is dat als je lange tijd in A of B staat, alles toch uit gaat. Ik zie iets niet.

Of moet ik toch weer zone activiteit aanzetten, al werkte dat ook niet zo goed.

Wat is nu de beste flow? Zie plaatjes.

Heb je al geprobeerd met Zone-activity, werkt vaak veel eenvoudiger met meerdere activatie punten.

2 Likes

Probeer eens 5 minuten ipv 60 seconden.
Daarbij dim je de 2 lampen wel apart, maar je zet ze wel altijd tegelijkertijd uit.
Afhankelijk van wat je precies wilt kun je een constructie gebruiken waarbij de volgende stap pas volgt als aan een extra voorwaarde wordt voldaan:

ALS sensor 1 uitgaat EN sensor 2 is uit DAN start zandloper
ALS sensor 2 uitgaat EN sensor 1 is uit DAN start zandloper

Beide goede opmerkingen en ga ik doen.

Ik begin met de 5 min :slight_smile:

@Eddimello Bewegings sensoren gaan allemaal uit als er geen beweging meer is (ook als je stil zit), daarvoor zijn er tegenwoordig AANWEZIGHEID sensors, die blijven wel aan als je stil zit.

Ja die aanwezigheid sensoren zijn zeker boeiend, bijv die van Aqara en mogelijk wordt dat de volgende optie.

Ik heb voorlopig maar 5 min ingesteld

Ja, en Philips heeft zijn Hue binnen- en buitenbewegingssensors hernoemt naar aanwezigheidssensors.:rage:
Volgens mij is het probleem dat zelfs radarsensors afwezigheid niet kunnen detecteren. Afwezigheid wordt afgeleid van het lang genoeg niet dedecteren van aanwezigheid. Toch?

(Ik ga er vanuit dat beide lampen aan moeten en aan moeten blijven zolang er iemand op zolder is)

Zet de alarmtijd van de bewegingsmelder kort: 30 secondes ofzo

Zodra één van de sensoren triggert start een timer van bv 5 minuten en dim beide lampen naar 100%.

Als één van de sensoren opnieuw (bv na 3 minuten) triggert zal de timer van 5 minuten opnieuw starten.

Als de timer afloopt dim beide lampen naar 30% en start tweede timer van 30 seconden.

Als tweede timer afloopt. Beide lampen uit.

Thanks Wim ik ga zo weer eens knutselen en kijken wat het beste werkt.

@Wim_Post Ik zie dat je in de Tags van de Chronograph app elke keer 2x de Tag invult. Is daar een reden voor?
Normaal maak je eerst een Tag aan en bij de volgende kaarten kies je die Tag uit een pull down menu.

Geen bijzondere reden. Omdat het ‘vroeger’ wat moeizamer ging om een tag ‘bestaand’ te krijgen, deed ik bij een start timer kaartje rechts de naam invullen; flow bewaren; timer starten. Dan pas was de tag als bestaand beschikbaar. Dus bij sommige kaartjes stond de naam links en soms rechts. Dat vond ik slordig staan.

Tegenwoordig kun je alles via het linker veld regelen. Dus eigenlijk is het rechter veld overbodig geworden, maar bestaat waarschijnlijk nog steeds om oudere flows niet stuk te maken.

Dat is een goede reden om het zo te doen. Ik heb namelijk ook gelezen dat het niet handig was omdat er zo meer kans is op fouten in je flows. En een tikfoutje is zo gemaakt.