Flow maken

Goedemiddag, ik zit nu al een paar dagen te proberen om een flow te maken maar het lukt me niet. Ik heb een fibaro z-wave plus bewegingssensor en 4 tapo smart gu10 spots. Allles is toegevoegd in homey alleen krijg ik de flow niet aan de gang. Bedoeling is simpel als de sensor beweging detecteert dan moeten de spots aangaan voor een minuut of 10 en als de beweging dan weer weg is dat ze dan weer uitgaan. Ik heb verschillende flows geprobeerd en als ik op de play knop druk werkt het ook alleen het werkt dus niet automatisch. Kunnen jullie mij zeggen wat ik moet instellen om het aan de gang te krijgen. Alvast bedankt. Oja ik ben compleet nieuw in dit wereldje dus moet alles nog leren.

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

kijk eens naar de vele voorbeelden van Zone Activiteit

Search results for 'zone activiteit' - Homey Community Forum

of https://support.homey.app/hc/en-us/articles/360026209853-Using-Zone-Activity

Verder, we zijn niet helderziend, hebben dus geen idee welke fout jij maakt in je flow.

dus lees even
[Tip] Problemen met Homey?

1 Like

Hallo ik kan dat delen via de app niet vinden hopelijk zijn deze screenshots ook goed. Ik mag er maar tegelijk posten dus ik post ze even apart.

2e screenshot

Ik heb een map gemaakt genaamd garage en deze 2 flows (screenshot) daarin opgeslagen. Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Zit de motion sensor in de zone “Garage”. Wordt de zone Garage actief als er beweging is?

Zie screenshot. Hoe kan ik zien of de zone garage actief word als er beweging is? Ben helemaal nieuw dus moet alles nog leren.

Als ik op de bewegingssensor zelf druk en dan naar flow ga staat er begin met automatiseren. Zie screenshot. Ligt het hieraan dat de flow niet werkt?

Nee. De zone moet automatisch actief worden als de sensor beweging detecteert.
Als je zone activity gebruikt, staat er bij mij meestal geen gerelateerde flow bij de sensor eigenschappen.

Activiteit kun je als volgt checken:

Inactief:

Actief:

De play knop “speelt voor trigger”
Je trigger werkt in dit geval dus niet.

En haal eerst even de “en” kaartjes weg.
Simpel beginnen, daarna kun je voorwaarden toevoegen :wink:

Dan komt er een blauwe punt te staan onder het zone symbol.
En in de tab Devices helemaal boven in wordt het tegeltje “Activiteiten” actief en door daar op te klikken zie je welke zone actief is.

Ik krijg geen blauw puntje te zien en bij activiteit staat 1 dag geleden terwijl ik vandaag en nu ook gewoon in de garage ben.

Dus ik moet in de bewegingssensor zelf 2 flows maken 1tje voor lampen aan en 1tje voor lampen uit. En de en kaartjes weglaten. Moet ik dan gebruiken als de bewegingsmelder aan is alle lampen aan en als bewegingsmelder uit is alle lampen uit?

Dit bedoel ik met ie flow in de bewegingssensor zelf.

Nou, je flows zouden gewoon moeten werken, als je de EN kaartjes even weglaat.
Maar omdat je flows niet starten, moet je eerst even nagaan of de zone wel actief wordt via die sensor.

Maar de zone Garage is wel actief (en misschien sinds gisteren actief). Die moet je dus ook weer inactief zien worden. Je kunt even doorklikken tot de desbetreffende sensor, even lang aanklikken en dan op het laatste symbol klikken met de 2 lijntjes zodat je logging krijgt van de sensor.

Schijnbaar dus niet. Ik heb de flow nu in de sensor zelf gezet zonder en kaartjes maar helaas.

Dit bedoel jij

1 Like

Als de sensor goed werkt, zou er zo’n geel uitroepteken op de apparaattegel moeten verschijnen bij beweging.
De zone activiteit zou uitgezet kunnen zijn, maar die moet standaard ingeschakeld zijn als je een bewegingssensor hebt geïnstalleerd.
Edit:
Het lijkt erop dat er geen goede verbinding is met z-wave. De sensor heeft dus wel gewerkt 2 dagen geleden.
Check ook de batterij, met een meetapparaat. Of plaats meteen een nieuwe.

Je hebt het probleem gevonden! Er komen geen meldingen meer binnen van de bewegingssensor.
Misschien heb je de sensor in de buurt van Homey aangemeld en toen in de garage gehangen?