Hulp met verlichting

Hoi allemaal,

Zeer binnenkort gaan we beginnen aan een grote verbouwing waarbij ik mijn hele woning wil laten aansturen door Homey.

Ik zit op dit moment met een dilemma qua verlichting. Ik kom er niet uit dus ik wil graag weten wat jullie ervaringen zijn.

Het liefste wil ik alle verlichting (veelal gu10 inbouwspots) van philips hue (color) icm tradfri (basislicht met mogelijkheid van veranderen kleurtemperatuur). Dus slimme lampen, deze zou ik dan gewoon rechtstreeks aan Homey koppelen en aansturen middels draadloze wandzenders. Bijvoorbeeld deze: https://www.heatit.com/z-wave/heatit-z-push-button-2-2/

Nu zit ik alleen steeds in mijn hoofd met de gedachte ‘wat als homey in storing gaat’. Daarom heb ik ook gedacht aan fibaro dimmers met domme philips led spots. Icm simpele pulsdrukkers. Alleen dat vind ik wel saaier.

Wat is jullie ervaring qua stabiliteit? En welke wandzender zouden jullie adviseren?

Klopt die gedachte heb ik ook gehad.
Vandaar dat ik gekozen heb voor TrÀdfri lampen die ik via de TrÀdfri gateway aan de homey heb gehangen en daarnaast pulse drukkers of fibaro switches.
Dus ik kan de lampen via Homey aansturen en als homey ermee kapt dan kan ik nog via de TrÀdfri app en gateway.
En nee ik heb geen backup voor de TrÀdfri gateway :roll_eyes:

ik heb 2 tradri ikea lampen rechtstreeks via Homey. Volgens mij zijn de Philips Hue lampen net iets sneller qua reactietijd ook al zijn ze beide via Zigbee gekoppeld.

Maar goed ze zijn ook de helft van de prijs. Werkt verder wel prima en als er nog schakelaars achter zitten werkt het volgens mij altijd nog weer door ze te schakelen zodat ze weer in een standaard staan aan gaan.

Ik vermoed verder wel enigszins dat zwave net iets vlotter gaat dan zigbee dus wellicht is daar wel rekening mee te houden. een schakelaar/dimmer op zwave met een simpele lamp is wellicht ook een optie om altijd 2 mogelijkheden om te schakelen houdt, draadloos dan.

een fysieke schakelaar behouden kan ook altijd nog en dan handmatig schakelen als het via domotica niet werkt.

Voor homey ben ik niet zo bang (is al jaren stabiel).
Ben veel meer kans dat de wifi die eruit klapt.

Dus voor de essentiële systemen (verlichting maar ook verwarming) heb ik altijd gekozen voor een systeem dat ook op de conventionele manier werkt.
Dus inderdaad een pulsdrukker met daarachter een slimme schakelaar.
En dan gewonen spotjes.
Is ook nog eens stukken goedkoper! (Een schakelaar is bijna net zo duur als 1 hue spot)

Ik heb ook een paar hue color lampen. Wanneer gebruik ik die kleuren?? Haloween, oudjaar, voor de fun maar verder nooit

Is voor iedereen anders. Staan hier elke dag op kleur naar keuze. Iedere dag! En ik heb er wel een paar hier en daar.

Heb je ook een aggegraat in de tuin staan voor als de stroom uitvalt?

Hue lampen via de Hue bridge.

1 Like

Ik heb mijn Hue bridge aan Homey gekoppeld. Dus als Homey stoort kan ik altijd nog de Hue app gebruiken.

De stroom is of aan of uit. De fouten die met smarthome voorkomen zijn vaak grijs. Neem alleen al het feit dat Hue trager wordt naar verloop van tijd (via Homey). Aan/uit fouten (zoals stroom) zijn beter te handelen dan die vage dingen zoals traagheid of wat dan ook. Dus ik snap hem wel.

1 Like

Ik hoor verhalen over 7 seconden vertraging als je de verlichting wilt schakelen via Homey.
Is dat echt zo?

@Rocodamelshekima
Ik snap je punt haha maar dat gebeurt praktisch nooit.
Ik wil eigenlijk weten of dat bij Homey ook praktisch nooit gebeurt.

Zeven seconden is wel heel lang, maar ik heb het wel gehad dat het echt te lang duurde. Als in: op het toilet dat je zeg maar klaar staat maar het licht nog niet aan is of dat je de hal al weer uit bent voordat het licht aan gaat.
Er wordt op t forum wel met het grootste gemak geroepen dat je de boel dan ff moet rebooten of de stekker er uit moet trekken. Maar eigenlijk zou dat niet moeten


1 Like

Daar is een woord voor: “berusting”.

1 Like

Vind je?

Is voor iedereen anders. Heb een paar weken terug 1 Homey moeten rebooten (PTP) maar die stond al ruim 9 maanden aan, was dit jaar nog niet uit geweest of gereboot. Sommige moeten iedere dag rebooten.

Oke, duidelijk eigenlijk is het dus het beste om te bekijken wat er het beste werkt in de praktijk
 Ik denk dat ik een eerste instantie ga voor: Hue lampen die aan de Hue bridge zitten (omdat het netwerk van Hue stabieler blijkt). Zo heb ik ook meteen een backup als er iets met Homey is, dan kan ik de Hue app gebruiken.

Ik ga draadloze wandzenders gebruiken i.c.m sensoren via Homey om ook andere apparaten te kunnen schakelen ter gelijk met de Hue scenes in de bridge. Mocht de zigbee van de Homey veel beter worden door V5 kan ik altijd de bridge er nog tussenuit gooien.

Dat is toch ook wat jij ziet? Dat veel gebruikers erin berusten dat Homey “nou eenmaal” zeer regelmatig gereboot moet worden om 'r draaiende te houden.

Maar daar ging het toch niet om? Iemand vroeg advies voor zijn verbouwing. Dit is wel nuttige informatie daarvoor, althans
 ik had dat graag geweten.

Wat het probleem is met berusting is dat gebruikers het als normaal gaan zien, “het is normaal om je Homey elke dag te rebooten”. Ik zou zo mijn eigen huis niet willen automatiseren.

Ik herken de behoefte, en heb zelf nog een redelijk oude oplossing met klikaanklikuit. De lampen zijn rechtstreeks gekoppeld aan de knopjes, en Homey luistert mee en kan zelf ook bedienen. Dat werkt overigens veel betrouwbaarder dan je zou verwachten van een niet-mesh en niet-terugkoppelend systeem, maar ik wil eigenlijk ook naar iets moderners.

Een mogelijkheid (maar dat is dan weer niet geschikt als je kleuren wil) is een zigbee of zwave dimmer met een standaard domme lamp. Dat werkt ook zonder controller, want de dimmer bedient de lamp vanuit de hardware en homey bedient de dimmer via z-wave of zigbee.

Wat ik echter nergens terug zie, is dat z-wave devices standaard ook andere devices tegelijk kunnen aansturen (in elke z-wave controller zit hiervoor een soort tabelletje). Dan zou je dus verwachten dat je een z-wave knop zowel kan koppelen aan een z-wave lamp, als aan de Homey.

Ik lees echter hier en daar terug dat het het een is of het ander, maar niet tegelijk. Dat begrijp ik niet helemaal. Is dat een technische beperking van z-wave of is Homey gewoon niet in staat de tabel met “andere” gekoppelde devices te configureren (en zou dat wel toegevoegd kunnen worden)?

Als je inderdaad een groter verbouwing doet, dan is een veelgehoorde tip: zorg dat er ook een blauwe draad gelegd wordt naar alle schakelpunten, voor het geval je daar slimme schakelaars wil installeren. Die werken i.h.a. een stuk beter met een driedraads aansluiting (eigen stroomvoorziening) dan met een tweedraads aansluiting, waarbij vaak een bypass nodig is om te zorgen dat je ledlampen ook echt uit gaan.

Lijkt me dat niemand dat normaal vindt toch? Zou ik in ieder geval niet vinden. Dan zou ik echt iets anders gaan zoeken.
Het hangt denk ik echt af van welke combinaties van apps en devices je allemaal maakt. Bij mij draait het als een zonnetje en als ik niet af en toe zelf de stroom eraf gehaald zou hebben, had ie al vele maanden gedraaid.

Gezien het feit dat best wel wat gebruikers hun Homey elke dag reboot om 'm draaiend te houden: kennelijk toch wel. Het is ook wat, als je veel tijd, geld en moeite besteedt aan het opzetten van een mooi home automation systeem om er vervolgens achter te komen dat het allemaal eigenlijk niet stabiel draait. Als dat dan met een dagelijkse reboot “opgelost” kan worden


Elke dag rebooten is niet normaal, en dat hoef ik persoonlijk niet. Homey is bij mij behoorlijk stabiel. Tegelijkertijd, als ALLE verlichting in je huis “slim” is ( bij mij het geval) dan ben je ook niet blij als b.v. de homey een keer met een onweersbui de geest geeft, en je erachter komt dat je geen enkele lamp meer aan kan zetten omdat alle knopjes niet meer praten met de bijbehorende lamp.

Daar komt bij dat Homey een open platform is met apps van welwillende, maar niet aan de fabrikant verbonden mensen die meestal ook een ander baan hebben. Dan is enige mate van risico inbegrepen dat iets het enige tijd niet lekker doet, of dat je een bepaalde app een tijdje zal moeten uitschakelen. Kijk maar naar de release dates van een hoop apps, veel worden niet of nauwelijks onderhouden.

Daarom ben ik blij dat ik mijn hele huis slim heb, maar dat ik tegelijk ook alles kan bedienen (op wat exta niet essentiele handigheidjes na) als ik Homey uitzet.

Een Zigbee/z-wave drukknop schakelaar die hardwired is aan een domme lamp is dus bijvoorbeeld wel een failsafe oplossing, een wireless remote die niet rechtstreeks met de lamp communiceert niet.