Hulp bij maken flow

Voor ons zwembad wil ik flow maken die de pomp van het zwembad middels een smartplug op verschillende tijden van de dag AAN en weer UIT zet.
Op het dak heb ik een flink aantal slangen liggen die op dienen te warmen door de zon.

Kan iemand mij helpen hoe ik de volgende flow kan maken?

-Vanaf 11:00 uur dient de pomp(smartplug) ingeschakeld te worden voor 30 min.
-Vervolgens wordt deze uitgeschakeld voor 15 min om het water in de slangen op te warmen.
-30 min ingeschakeld en vervolgens weer voor 15 min uitgeschakeld blijven.
-enz.
Deze flow wil ik tot 17:00 uur maken.

Ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen.
Alvast hartelijk dank!

Ik weet niet of het kan want ik weet niet of een flow zichzelf kan starten.
Er zijn anderen die veel beter flows kunnen verzinnen.

ALS tijd is 11:00 uur
DAN start een flow (stekker)

Flow stekker.
ALS deze flow is gestart
EN tijd is tussen 10:58 en 16:20
DAN steker aan
stekker uit na 30 minuten
Start een flow na 45 minuten (flow stekker)

Er zijn vast slimmere ideeƫn.

Je bent al een heel eind hoor, Mike.
Een nadeel van langere vertragingen in flows bouwen is: als Homey in die tijd vastloopt of herstart, dan wordt er wat dat betreft niets ā€˜onthoudenā€™, en dan stopt deze flow.
De meeste timers bewaren de resterende looptijd wel, en zouden verder moeten gaan met aftellen als Homey weer draait.
Bijv.

Flow ā€˜zwembad pompā€™:
ALS
tijd is 11:00 uur
DAN
start een flow (flow ā€˜stekker A aanā€™)

Flow ā€˜stekker A aanā€™:
ALS
deze flow is gestart
EN
tijd is tussen 10:58 en 16:30
DAN
stekker A aan
start timer StekkerA-Aan - looptijd = 30min.

Flow ā€˜stekker A uitā€™:
ALS
timer StekkerA-Aan is afgelopen
DAN
zet stekker A uit
start timer StekkerA-Uit - looptijd = 15min.

Flow ā€˜stekker A weer aanā€™
ALS
timer StekkerA-Uit is afgelopen
DAN
Start een flow (flow ā€˜stekker A aanā€™)

1 Like

Dankjewel voor jullie snelle reacties.
Ik ben nog niet zoā€™n ervaren flow bouwer, maar ik ga het proberen.

2 Likes

Daar had ik natuurlijk geen rekening mee gehouden, dat Homey ook een keer kan vastlopen of opnieuw opgestart word.
Maar ik denk ik probeer wat. En het werkt waarschijnlijk ook, totdat Homey opnieuw opstart.
Maar de ene wil zo min mogelijk flows en de ander maakt het niet uit.

Je hebt een prima oplossing bedacht hoor.
Ik wilde alleen aangeven dat de flows niets ā€œonthoudenā€ bij eventuele problemen, en daar meteen een flowvoorbeeld bij gegeven.

Dank je.
En nu weet ik ook dat ik bij eventueel ā€œbelangrijkeā€ flows toch net even iets anders moet bedenken.

1 Like

Hoi Peter,

Ik merk dat ik toch moeite heb om de flows te maken.
Zou het mogelijk zijn om met screenshots voorbeelden te geven hoe ik deze kan maken?

2: het onderste stuk weet ik niet of mijn flow juist is.

3: hier lukt het ALS stukje niet.

Ik hoop dat je mij uit de brand kunt helpen.
Alvast bedankt!
Roel

Als je de flows dezelfde namen geeft zoals @Peter_Kawa ook heeft gedaan dan moet het werken.
Je moet dan ook 2 timers aanmaken met stekkerA-aan en een timer stekker A- uit.
Peter heeft in zijn voorbeeld volgens mij de Countdown app gebruikt.
Daar kan je namelijk kaartjes aanmaken met de genoemde timer namen.
In de Chronograph app kan dat volgens mij niet.

Die gebruik ik. Je hoeft niet vooraf een timer aan te maken. Voeg een timer toe, geef het een unieke naam en dan kun je het gebruiken.

Tuurlijk. Je ziet het straks wel verschijnen.

Hier de flows

1 Like

Ik gebruik ze beiden.
Soms is het makkelijker om gewoon even het kaartje te selecteren. Die kan je dan ook makkelijk kiezen in de ALS.
Minder kans op spelfouten als je hetzelfde kaartje ergens anders ook wil gebruiken.
Vind ik persoonlijk makkelijker.

zoveel manieren om het met homey op te lossenā€¦
Another option

Flow 1: ALS 11:00 DAN enable flow ā€œstart pompā€
Flow 2: ALS 17:00 DAN disable flow ā€œstart pompā€
Flow 3 ā€œstart pompā€:
ALS ā€œelke 45 minā€
DAN

• start pomp
  • stop pomp (delay van 30 min)

image

Als je dit werkend hent kan je de flows verder veerfijnen door zonnestanden in plaats van tijden te gebruiken :wink:

En door de looptijden te vervangen door variabele. Die je instelt op basis van bewolking of lux of een te temperatuursensor in of op de slang

1 Like

Allereerst hartelijk dank voor alle tips!

Je hebt mij wel op ideeƫn gebracht.
In jouw reactie heb je het over een temperatuursensor in de slang/ buis om de watertemperatuur te meten.
Heb je misschien een tip welke ik hiervoor kan gebruiken?
Ik wil deze namelijk op de pompinstallatie bouwen. Dit zijn pvc buizen van 50mm.
Het lieft zou ik een apparaat op basis van zigbee en die uiteraard aan homey is te koppelen

Groeten Roel

Op Robbshop hebben ze een sensor en een Fibaro Samart Implant alleen de Fibaro is Z-Wave.
Maar de sensor zal vast ook op andere slimme apparaten te koppelen zijn.
https://www.robbshop.nl/fibaro-temperatuur-sensor-ds18b20wtp

Ik gebruik zelf een shelly pm1 met extensie.
Die kan dan 3 waterdichte temperatuursensoren uitlezen.
Is wel WIFi maar werkt prima.

Het heeft verder niet te maken met Flows in Homey, maar ik heb zoā€™n 25 geleden al een keer zoiets gemaakt. Een paar honderd meter zwarte tyleenslang op het platte dak parallel aan het filter. Ik heb toen een regelaartje gebruikt van Conrad, dat bedoeld was voor een zonneboilersysteem. De temperatuursensor voor de boiler heb ik in het zwembadwater gedaan en die voor de panelen uiteraard op de tyleenslang. De pomp van het zwembad werd dan gestart als de tyleenslang xx graden warmer was als het zwembad. Het leuke van het regelaartje was ook, dat je een maximum waarde voor het zwembad water in kon stellen. Je hebt er immers niets aan als je zomers wilt afkoelen en het water is inmiddels 35 graden warm geworden.
Ik on zo gauw bij Conrad niet meer zoā€™n regelaar vinden, maar het gaat meer om het regelprincipe. Mocht je wel zoā€™n regelaartje vinden, let er dan op dat het instelbereik van de temperaturen laag genoeg kan.

Er zouden nu ook 2 temperatuursensoren gebruikt kunnen worden. 1 in het zwembad en 1 in de slang.
Als voorwaarde voor pomp aan zou er ingesteld kunnen worden dat het water in de slang x graden warmer is dan in het zwembad. En als de temperatuur in het zwembad hoger is dan x graden dat de pomp niet meer aan gaat.