Hulp bij flow schakeling badkamerventilator

Hoi iedereen,

Ik heb een Xiaomi vochtsensor in de badkamer samen met een Kaku inbouwschakelaar die m’n ‘domme’ ventilator bediend. Bij een luchtvochtigheid hoger dan 73% wordt de ventilator ingeschakeld en bij een luchtvochtigheid lager dan 73% wordt de ventilator uitgeschakeld. Dat werkt prima! Omdat dit nog in testfase is heb er een melding aan gekoppeld zodat ik kan zien wanneer Homey de ventilator aan of uit zet.

Nu is het zo dat Homey meerdere keren per dag een uit-verzoek verstuurd als de luchtvochtigheid onder de 73% is. Dus ik dacht slim te zijn en heb in de uit-flow gezegd dat deze alleen geactiveerd mag worden als de ventilator aan staat…

Maar helaas werkt het bovenstaande niet. Hebben jullie nog tips en tricks? Zie de flows:

Aan flow: https://homey.app/f/ZAguvg

Uit flow: https://homey.app/f/qWxuvg

Ik denk niet dat Homey weet of de schakelaar aan- of uitstaat, KaKu is over het algemeen eenrichtingsverkeer (en stuurt dus geen status terug naar Homey).

Da’s een goeie, zou dit op die manier werken? Ondanks de app wel laat zien of de ventilator aan of uit staat?

Als de Homey een “uit” signaal stuurt naar een kaku schakelaaff laat hij dit netjes zien in de app.
Als je de kaku schakelaar uit een stopcontact trekt, dus buiten gebruik is, en Homey stuurt een “aan” signaal dan laat hij gewoon zien in de app dat de schakelaar aan staat. Al is hij helemaal niet aangesloten.
Dit omdat er geen 2-weg communicatie is.

een simpele workaround is natuurlijk een boolean variable te maken die aan geeft of de ventilator aan staat.

Yes, dat snap ik maar ik dacht/hoopte dat de app misschien naar z’n eigen aan/uit-status zou kijken.

Klinkt interessant! Ik heb nog nooit met variables gewerkt. Heb je toevallig meer info of wat linkjes hierover? Alvast dank!

De app kijkt alleen naar de status als jij daar om vraagt. En zeker bij kaku. Daar kan hij het dus niet zien…
Vandaar de workaround van @Frank_van_de_Schuur.
En dat moet gaan werken.
Ik kan niet even snel vertellen hoe het werkt maar het komt er op neer dat als je zegt dat de ventilator aan moet dat er in een variabele word gezet dat hij aan is.
En uit net zo, dan staat er in een variabele dat hij uit is.
Mocht Homey bedenken om iets uit te zetten dan kijkt hij of de variabele uit of aan staat, is hij aan dan zet hij hem uit, is de variabele uit dan doet Homey niks.
Aan/uit kan ook gelezen worden als waar/onwaar, true/false.
Hoop dat ik het goed heb uitgelegd.

Yes, helemaal duidelijk! Nu alleen nog ff uitzoeken hoe de variabelen werken :wink:

Heel erg bedankt. Ik zal laten weten of het lukt.

Hier staat een stukje over een Boolean maken en gebruiken.

Inderdaad helemaal goed.
Variabelen maak je aan in de app, onder ‘meer --> Logica’ .
Vervolgens gebruik je de variabelen in de logica flowCards

Oké super jongens, ik ga ff stoeien!

Maak 2 flows.

Vocht Hoog:
Als luchtvochtigheid groter dan 75
En
(variabele) fan is uit
Dan
Zet fan aan
Zet variabele fan aan

Vocht laag:
Als luchtvochtigheid kleiner dan 70
En
(variabele) fan is aan
Dan
Zet Fan uit
Zet (variabele) fan uit

Hiermee voorkom je tevens aan/uit geknipper.
Draait al meer dan een jaar thuis en werkt prima

Super! Ik ga morgen ff stoeien!

Will je jou flows is delen? Ik zit een en beetje te stoeien met die variables.

Ik heb geen variabelen gebruikt, omdat ik zwave modules gebruik.
Neem bijvoorbeeld een ja/Nee variabele die je ‘Fan’ noemt en zet em standaard op Nee.
Enkel wanneer je in de flow aangeeft dat je de fan aanzet, zet je als tweede actie de variabele op ja (en andersom).
Zo weet je enigzins of de fan aanstaat of niet.

Met vriendelijke groet,
Metodi Avramoski

Yes, ik denk dat ik de variables nu door heb:

Aan: https://homey.app/f/BKGGXg

Uit: https://homey.app/f/bxPGXg

Ik heb de waarde om aan te zetten hoger genomen dan de waarde in uit te zetten (delta T) bijv. Boven de 75% aan en onder de 70% uit.
Ik zie dat jij een vertraging van 30min gebruikt. Zal ook wel werken lijkt me. (Y)

Met vriendelijke groet,
Metodi Avramoski

Zo gaat het wel werken.
Maar, als hij nu zakt naar 72 dan stuurt hij de ventilator uit na 39 minuten en zet hem op false.
Maar na 5 minuten bv zakt hij naar 71, dan zet hij weer de ventilator uit na 39 minuten en zet hem op false.
Als hij na bv 28 minuten nogmaals de ventilator uit zet omdat hij gezakt is naar bv 65 dan stuurt hij weer de ventilator uit en zet hem op false. Maar ook pas na 39 minuten.
Gaat er iemand na X minuten weer douchen dan word hij tijdens het douchen al weer uitgezet en op false.gezet.

Om 1300 douchen, 13:15 uitgezet. (kleiner dan 72) Gaat dus om 13:54 ventilator uit en op false.
Maar om bv 13:50 is hij ook veranderd en word dus ook na 39 minuten de ventilator uitgezet en op false gezet.
Ga je dus weer douchen om bv 14:30 dan gaat de ventilator aan en weer op treu maar om 14:33 gaat de ventilator uit en op false.
Dat zijn de 39 minuten van 13:54, toen hij ook nog was veranderd.

Als een timer eenmaal loopt dan loopt hij en dan is er niks meer aan te doen.
Mits dit in een flow word opgenomen.

Misschien een timer mee laten lopen van 39 minuten en zo lang de timer loopt niet opniew de ventilator uit laten zetten en niet op false laten zetten. als de vochtigheid is veranderd.

Ik hoop dat ik dit juist heb verwoord en dat ik het goed heb wat aan en uit sturen betreft.
Heb Homey nog niet zo heel lang.
En anders heb ik het helemaal mis.

Het werkte niet met aan/uit variables maar wel met cijfer variables. Hiervoor heb ik 0 en 1 gebruikt.

Ik denk omdat hij ja/nee en true/false door elkaar haalt.

Heel erg bedankt voor jullie hulp! :slight_smile: