Ventilatie schakelen met multisensors in 2 badkamers

Hi, ik loop tegen een uitdaging aan waar ik in vastloop, hopelijk heeft iemand hier een goed idee.

Ik schakel mijn ventilatie al geruime tijd met een Aeotec Multisensor 6. De sensor meet de luchtvochtigheid in de badkamer, en schakelt afhankelijk van de gemeten waarde de juiste schakelaar van een kaku 3-in-1 schakelaar waar de ventilatie op staat aangesloten. Werkt prima.

Sinds kort hebben we een tweede badkamer, en heb ik ook hier een multisensor 6 opgehangen. Nu wil ik een flow maken waarbij de beide multisensors rekening houden met elkaars waarden, en afhankelijk daarvan de juiste schakeling voor de ventilatie kiezen.

Dit krijg ik niet voor elkaar. Ik loop vast in het maken van vergelijkingen van waardes van lokale variabelen, en de stand van de ventilatie op dat moment.
Heeft iemand een idee hoe ik hier verder mee kan komen?

Bij voorbaat dank!

Op wat voor manier wil je rekening houden met beide waardes? Ik zou zelf de ventilatie op max willen zetten als 1 van beide badkamers te vochtig is, en weer op normale ventilatie als beide badkamers normale vochtigheid hebben.

Dus om aan te schakelen voor iedere badkamer deze flow:

En om weer uit te schakelen 1 flow:

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Ik gebruik 3 standen: <60% staat altijd aan (stand 1), 60<>70% (stand 2) en >70% (stand 3). Naast de twee badkamers staan ook een toilet en de keuken (ruimte afzuiging) op de ventilatie aangesloten. In de hoogste stand is de ventilatie op zolder goed hoorbaar, en wil ik zo kort mogelijk aan houden. Maar alleen stand 2 gebruiken duurt weer te lang om de badkamers snel droog te krijgen.

Het tussenbereik (tussen 60 en 70%) krijg ik niet voor elkaar. In principe zou ik in een flow willen vergelijken of één van de twee badkamers een hogere stand nodig heeft, zodat die stand altijd voorgaat.

Ik weet niet hoe je de sturing voor toilet en keuken doet/wilt doen, maar alleen kijkend naar de badkamers heb je genoeg aan 3 flows.

  1. start iedere minuut. EN badkamer 1<60 EN badkamer 2 < 60. Dan stand 1

  2. start iedere minuut. EN (badkamer 1> 60 EN badkamer 1< 70 EN badkamer 2< 70) OF (badkamer 2> 60 EN badkamer 2< 70 EN badkamer 1< 70). Dan stand 2

  3. start iedere minuut. EN badkamer 1>70 OF badkamer 2>70. Dan stand 3

1 Like

Ik ga dit proberen. Tot nu toe startte ik de flow als de luchtvochtigheid veranderde, iedere minuut de waarde te meten is eigenlijk veel handiger.

Op die manier kan ik nog wat andere flows ook vereenvoudigen denk ik.

Dank Robin, ik laat weten als het is gelukt!

1 Like

Het is gelukt. Ik heb wel er wel een ‘of’ van gemaakt, ofwel badkamer 1 of badkamer 2 valt binnen de range. Werkt prima!

1 Like

Klopt inderdaad. Bij flow 3 moet het een OF zijn. Heb ik ondertussen aangepast hierboven :wink:

1 Like

Ik zie dat je bij de tweede instelling geen ‘of’ hebt geplaatst, is dat bewust? Hij schakelde bij het testen alleen wanneer beide badkamers binnen het bereik vielen, echter zal het in de praktijk vaak één van beide zijn.

Ja dat is bewust. Als 1 vd badkamers > 70 is, wil je stand 3. Maar als flow 2 een OF bevat kan ook die actief zijn tegelijk met flow 3. Je weet dan nooit welke flow net als laatste triggered en dus de stand bepaald danwel zorgt dat de stand gaat pingelen tussen 2 en 3. In flow 2 moet je dus wel EN doen om dat te voorkomen.

Er is dan wel een scenario waarbij stand 2 wordt overgeslagen, en de ventilatie dus langer in stand 3 blijft dan nodig. Om dat op te lossen krijg je een hele complexe combinatie van flows.

Moeten we nog verder puzzelen om het perfect te maken?

Heldere uitleg, ik ga van het weekend nog even puzzelen of ik dat zelf opgelost krijg. Ik laat je het resultaat nog weten.
Bedankt voor je hulp!

1 Like

Ik sta toevallig net in de badkamer, en zie dat de luchtvochtigheid op 70% staat, en de ventilatie op stand 3. Even gewacht tot de waarde naar 69% springt, en jawel, even later schakelt de ventilatie naar stand 2. En blijft ook goed staan.

Het lijkt dus toch te werken met de OF bij stand 2. Misschien heeft het er mee te maken dat de kaku schakelaar 3 standen tegelijk aan kan zetten? Als ik stand 3 wil, staan 1 en 2 ook ingeschakeld. Bij stand 2 ook stand 1, en bij 1 alleen 1. Misschien dat het daarom werkt?

Ik ga het verder uitzoeken, zal in het weekend ook de uiteindelijke flow erbij plaatsen.

Nog even nagedacht. Als het werkt dan werkt het. Maar ik hou niet van dingen die het doen zonder dat je snapt waarom. Dat is namelijk vaak de oorzaak van onverwacht gedrag. Dus weer mijn oude logica lessen gevolgd :nerd_face::

Uitgangspunt is dat flow 1 en 3 kloppen. Dan is flow 2 gelijk aan niet-flow 1 EN niet-flow 3. Omgeschreven naar wat Homey flows standaard kunnen krijg je dit:

  1. start iedere minuut. EN (badkamer 1> 60 EN badkamer 1< 70 EN badkamer 2< 70) OF (badkamer 2> 60 EN badkamer 2< 70 EN badkamer 1< 70). Dan stand 2

Ik heb hem hierboven ook aangepast.

1 Like

Goedemorgen, ik heb de flows nagelopen en je laatste aanpassing dekt nu alle mogelijke combinaties netjes af.

Top, dank voor je uitleg en de tijd die je er aan hebt willen besteden!

Hieronder de uiteindelijke flows. Gebruikte onderdelen: 2x Aeotec Multisensor 6 en 1x KlikAanKlikUit ACM-3500-3. Tevens 2 variabelen ingesteld voor de onderwaarde (LV) en bovenwaarde (HV) van de luchtvochtigheid waar de ventilatie op wordt geschakeld.

1 Like