Hue Tap Dial ondersteuning

Ik heb de hue zonder bridge app geïnstalleerd, maar de tap and dail knop wordt niet ondersteund…v.2.0.35…:sob:

Ik heb de Hue Tap Dial intussen aan de gang, maar ben nog aan het prutsen met het gebruik in flows.

Voor mensen die aarzelen een korte handleiding: Installeren is inderdaad vrij eenvoudig, maar je moet wel alle stappen volgen:

1: Ga naar de testversie van de Philips HUe, without bridge app en installeer die op je Homey. Dat is dus níet de versie die je krijgt wanneer je de app zoekt/de versie die je mogelijk al op je Homey hebt staan. Op een gegeven moment zal de Hue Dial vast ook wel in de normale versie zitten, dus check dat eerst even). Mocht je al een eerdere versie van de app in gebruik hebben: Die wordt gewoon ge-update.

2: Installeer de Dial: Om te voorkomen dat de Dial via de standaard Hue app (die mét Hue-bridge) wordt geïnstalleerd: Ga naar apparaat toevoegen->Kies bij “jouw merken” expliciet voor de Hue without bridge app en kies dan voor de Tap Dial Switch (Staat niet bij de afstandsbedieningen, maar vrijwel onderaan, categorie “overig”).

3: Gebruik in flows:
Er is één als-kaartje: Knop(…), die je voor alle functies gebruikt.
Zet het kaartje neer en in (…) zit een dropdown. Per knop heb je vier opties:

  • Press: Je flow gaat lopen zodra je deze knop indrukt.
  • Release: Je flow gaat lopen op het moment dat je de knop loslaat, maar alleen wanneer je kort drukt.
  • Hold: Zodra je de knop lang genoeg hebt ingedrukt, zelfs als je die nog niet hebt losgelaten.
  • Long release: Zelfde als release, maar nu bij lang indrukken.

De ring heeft zes opties, drie voor links, drie voor rechts.

  • Rotate step: Wordt getriggerd wanneer je de ring één klikje verdraait.
  • Rotate slow: Wanneer je de ring rustig draait
  • Rotate fast: Wanneer je de ring een flinke zwiep geeft.

Het werkt allemaal prima, maar ik ben zelf nog aan het prutsen met een flow om de ring te gebruiken om een lamp te dimmen. Bij rotate slow/fast lijkt er geen variabele beschikbaar te zijn hoeveel de verdraaiing is, waardoor het mij nog niet lukt om een beetje intuïtieve bediening te maken (“klein stukje naar links=beetje dimmen, ver naar links=veel dimmen”).
Heeft iemand zoiets al aan de praat of een idee hoe dat te doen?

De Hue met bridge-app, testversie, ondersteunt de Hue Dial Dial niet . Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het zal zijn omdat het lijkt te bieden dat dimmen met de app

Hoe doen jullie de dim functie?
Krijg het niet voor elkaar dat je gewoon draaid en de lamp live ziey mee veranderen.
Kan alleen stapjes. Draai stukje stop draai stukje…
Dat is niet wat ik wil
Ben benieuwd


Dit is waar ik tot nu toe ben. Het stelt me in staat om het dimniveau in twee zones te regelen, reageert niet zo snel als ik zou willen, er is een vertraging van ongeveer een seconde en het reageert niet hetzelfde als wanneer ik de Tap Dial zou gebruiken via de Hue-telefoonapp, maar het werkt wel

1 Like

heb je hem via hue hub lopen? of via de homey with out hue app?

Al mijn Hue-apparaten draaien via 3 Hue Hubs

Heeft iemand het al werkend gekregen om makkelijk zonder vertraging een lamp of muziek te dimmen met de tap dial? Ik wil namelijk graag op knop 1 drukken, en dan lamp x dimmen met roteren. Knop 2 drukken en dan lamp y dimmen etc. Het hele vreemde is dat dit helemaal niet standaard in de Hue app kan.

1 Like

Beste Philip, zou je wat meer uitleg willen geven hoe jouw flow in elkaar steekt? Ik wil de Hue dial gebruiken om o.a. het volume van muziek in de badkamer te veranderen. Bij voorkeur wil ik dat het volume een klein beetje omhoog gaat wanneer er een korte omwenteling ‘snel’ plaatsvindt. Ik neem aan dat je dat met ‘steps(1000/turn)’ bewerkstelligd? Overigens is de knop ‘draaien stopt’ niet aanwezig bij de app zonder bridge. Ik ben op deze manier ermee aan het spelen, maar dat is duidelijk niet de manier.

Hi Michel,
Ik heb 2 tap dials direct op Homey aangesloten via de Homey zonder bridge app en wil dat ze het zelfde werken.
Ik gebruik 1 toets om Sonos aan of uit te zetten en de draaiknop voor het volume. De vertraging is er wel, maar minimaal en niet storend. Ik verwacht dat dit met het licht moeilijker gaat zijn, want dat reageert bij mij wat traag.

Ik wil ook met de draaiknop kunnen dimmen, dus ik heb net aan de flow toegevoegd dat het volume alleen aanpast als je de knop ingedrukt houdt. Zo heeft de draaiknop een andere functie afhankelijk welke knop je ingedrukt houdt. Lijkt het ook goed te doen.

Helaas heeft sonos geen ‘set group relative volume’ anders had ik die gebruikt. Ik heb nu een variabele uit de sonos speaker gebruikt om het ‘startvolume’ te bepalen. Ik wil 'm later nog wel verfijnen, zodat alleen als je begint met draaien de sonos parameter wordt gebruikt voor het startvolume, maar daarna verder wordt gerekend met de Homey variabele.

Voor de volledigheid hier de rest van de flow

al de mijne zijn via de app Hue met bridge, de opties zullen anders zijn

Gewoon om kennis te delen. Hier is een voorbeeld van een flow die ik gemaakt heb om de Knop ring als licht dimmer te laten werken. Ik heb de tab dial switch direct aan mijn Homey gekoppeld. Werkt prima. Daarmee bedien ik nu wat Ikea rgbw gu10 spots.

1 Like