Hue dubbele weergave

Beste gebruikers,

Sinds kort krijg ik bij het maken van flows bij de “Dan” kaarten mijn hue apparaten dubbel in beeld. Nu heb ik zelf al wat opgezocht en kwam ik tot de conclusie dat zowel zigbee als hue de lampen heeft toegevoegd. De oplossing zou zijn om alle zigbee gekoppelde lampen te verwijderen. Ik kan alleen niet zien welke van de 2 er dan verwijderd moet worden. iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

alvast bedankt!

Dat is niet mogelijk, de lampen kunnen maar aan 1 ZigBee netwerk gekoppeld zijn.

In je screenshot staan de apparaten 2x bij Philips Hue (niet via ZigBee). Staan de lampen er in de Hue-app op je telefoon ook dubbel in?

Bedankt voor je reactie. Nee staan er niet dubbel in

Middels de mobiele app kun je zien welke app een bepaald apparaat gebruikt:

Waar ik nog aan dacht:
Heb je mss ooit de Hue bridge via Matter toegevoegd?

Naast wat Peter al aangeeft, kun je ook via de developer tools de devices bekijken.

Je kunt de lijst filteren op de naam van een device, zo krijg je er waarschijnlijk twee in beeld, bijvoorbeeld Hoeklamp groot. En kun je de mogelijke verschillen mooi vergelijken.

Bij driver staat dan vermoedelijk zoiets: homey:app:nl.philips.hue:bulb.
Bij data staat een value en een id. Als daar ook een bridge_id bij staat, dan is het apparaat via de hue bridge gekoppeld. Als er bij settings een aantal settings staan beginnend met zb_ dan is deze via zigbee gekoppeld.

Bij een device staat ook een prullenbak icoon om hem te verwijderen, maar ik zou daar pas op drukken zodra eea duidelijk is. Om te voorkomen dat je de automatiseringen achteraf moet aanpassen :slight_smile:

Plaatje om eea te verduidelijken:

Bedankt voor de reacties!

Ik zie inderdaad twee verschillende typen bridge_id, namelijk c42996f… en 001788ff….

Wat mij is opgevallen, is dat de lamp “woonkamer 2” en “woonkamer 2 plafond” in de Homey Developer Tools als dezelfde lamp worden weergegeven.
Wanneer ik in de Hue-app op mijn telefoon kijk, zie ik alleen de lamp “woonkamer 2 plafond”. In de tools is deze gekoppeld aan Bridge ID c42996f….

Kan ik er daarom vanuit gaan dat dit type Bridge ID (c42996f…) de juiste is?

Wat ik wel vreemd vind, is dat de lampen die niet dubbel in Homey voorkomen juist zijn gekoppeld aan Bridge ID 001788ff….

Enkele dagen geleden heb ik de Hue-app opnieuw gestart en de synchronisatie opnieuw uitgevoerd, omdat er nieuwe lampen waren toegevoegd. Is het mogelijk dat ik daarbij iets verkeerd heb gedaan?

Heb je meerdere Bridges? Die Bridge IDs zijn wel in het correcte formaat (001788 en C42996 zijn beiden van Signify/Hue)

Een lamp kan maar aan 1 Bridge gekoppeld zijn. Heb je misschien de lampen handmatig gereset om ze op de 2e Bridge te zetten, en vergeten te verwijderen uit de 1e?

Bedankt voor je reactie!

Ik heb wel mijn bridge vervangen naar de hue Pro bridge. De oude bridge is niet meer in gebruik.

Nu ik de dubbele lampen handmatig heb verwijderd via de tool en alles werkt weer, op een paar flows na, is het een probleem dat de id’s niet overeenkomen? geen reden tot het nieuw configureren om toekomstige problemen te voorkomen?

In het data object worden parameters (IDs) gezet die het apparaat identificeren. In het geval van de Hue app is dat het MAC-adres van de Bridge en het ID van de lamp in de Bridge.

Tijdens het koppelen worden er geen apparaten getoond die al zijn toegevoegd, dit gaat op basis van de waarden in de data object. Omdat het MAC-adres van de Bridge in dit geval anders is, staan de apparaten dubbel in de lijst.

oke duidelijk!

als ik een nieuwe lamp toevoeg doe ik dit dus altijd gewoon via de hue app/bridge, om vervolgens in homey de app te verversen?