[HowTo]⚡️Nieuw in Homey: dynamische elektriciteitsprijzen - Wat in te vullen

Bespaar op je energierekening

Nieuw in Homey: dynamische elektriciteitsprijzen.

Homey Energy ondersteunt nu dynamische elektriciteitsprijzen. Zie wanneer het slim is om stroom te gebruiken en verlaag automatisch je energierekening met Flows.

Met nieuwe Flow-kaarten optimaliseer je jouw energieverbruik. Laad bijvoorbeeld je elektrische auto op wanneer het goedkoop is of zet de airco uit tijdens dure piekmomenten.

Lees verder in de Blog: https://homey.app/en-nl/news/introducing-dynamic-electricity-prices/ (Engels)
Lees in in de Support pagina’s: https://support.homey.app/hc/en-us/articles/20775792466844-Adjusting-your-dynamic-electricity-price-in-Homey (Engels)
Lees de support pagina over Regio’s: https://support.homey.app/hc/en-us/articles/20833731837852-Understanding-dynamic-electricity-regions (Engels)

Compatibiliteit

• Homey Pro (Early 2023) — Firmware v12.6.0 of nieuwer
  • Homey Pro mini — Firmware v12.6.0 of nieuwer
  • Homey Cloud — Premium-abonnement vereist
  • Homey-app — v9.5.0 of nieuwer

Wat in te vullen voor mijn Energiecontract

kort gezegd: (Nederlandse situatie)
In de meeste gevallen betaalt je voor je verbruikte energie de marktprijs plus inkoopkosten en (energie)belasting. Dit is de all-in prijs. Daarnaast betaal je maandelijks vaste leveringskosten per aansluiting en netbeheerkosten.

Als je bij Elektriciteitskosten de som van inkoopkosten en (energie)belasting uit je contract in €/kWh (Excl. BTW) invult,
en bij Belasting het Nederlandse BTW percentage ( 21% )
dan staat het goed.

De Elektriciteitskosten worden berekend op basis van de volgende formule:

( kale-elektriciteitsprijs + Elektriciteitskosten ) * (1 + BelastingPercentage/100 )
Bijvoorbeeld ( [Prijs] + 0.10154) * (1.21)

Publiceert je Energieleverancier een opslag voor het gebruik (dus €/kWh) inclusief BTW kun je dit omrekenen naar Exclusief BTW en als Elektriciteitskosten invullen of bijvoorbeeld kiezen voor de formule en als volgt invullen:

( [Prijs] * (1 + BelastingPercentage/100 ) + opslagElektriciteitskosten_Incl.BTW )
Bijvoorbeeld: ( [Prijs] * (1.21) + 0.12345 )

In de volgende post onder dit Topic maken we een WIKI die iedereen kan bijwerken om voor de Nederlandse zone per energiecontract de kosten of formule in te vullen.
Naar behoefte kunnen we voor België hier of onder het EN Topic een separate Wiki-post creëren

Opmerkingen:

• De maandelijkse vaste kosten worden in Homey Energie niet meegerekend.
  • Homey kan geen onderscheid maken in kosten tussen de afgenomen of teruggeleverde energie, variabele terugleverkosten of andere contractvarianten.
  • Dynamische prijzen voor Gas zijn nog niet mogelijk in Homey.
2 Likes

Voor een overzicht van de contracten in andere landen/regio’s zie: List of Country specific contracts.

Nederland

Meestal zal de Regio “Nederland (NL)” automatisch goed staan.

Mocht je zelf een andere prijs hebben gevonden laat dat weten in de comment’s en zijn er periodiek andere contracten / opslagen beschikbaar. Geef dit even aan met een toevoeging aan de naam (Bijvoorbeeld ANWB - 25Q4 ) en/of het jaartal in de tweede kolom)

Voor Nederland is voor dit jaar (2025) de belasting (BTW) altijd 21% of in formule *1.21
In onderstaande tabel is de Price of Prijs Tag afgekort naar P.

Overzicht Energiecontracten in de Nederlandse Regio:

Leverancier/Contract Jaar Electriciteitskosten Formule Opmerking
ANWB 2025 0.14154 (( P + 0.14154 )*1.21) Zie Post #5
Frank Energie 2025 tbd
Frank Energie - 1Sept25 2025 0.11657 ( P* 1.21 + 0.1229+ 0.01815) Smart Return - Post
Tibber 2025 (P*1.21)+0.0248+0.1228 Overstappen naar Tibber - #2 by Paul_Scholte
Zonneplan 2025 0.11807 (P *1.21 + 0.12286 +0.02) Zie Post #5
2 Likes

Voor een overzicht van de contracten in andere landen/regio’s zie: List of Country specific contracts.

:belgium: Belgium

Meestal zal de Regio “België (BE)” automatisch goed staan.

Mocht je zelf een andere prijs hebben gevonden laat dat weten in de comment’s en zijn er periodiek andere contracten / opslagen beschikbaar. Geef dit even aan met een toevoeging aan de naam (Bijvoorbeeld Dynamic - 25Q4 ) en/of het jaartal in de tweede kolom)

Voor België is voor dit jaar (2025) de belasting altijd ?? % of in formule *1.???
In onderstaande tabel is de Price of Prijs Tag afgekort naar P.

Overzicht Energiecontracten in de België Regio:

Leverancier/Contract Jaar Electriciteitskosten Formule Opmerking
Luminus - Dynamic 2025 0.1??? (( P + 0.1??? )*1.??) Zie Post #5 Template
Frank Energie 2025 tbd
Tibber 2025 ( P * 1,21 + 0,17244) Zie Post #4
Mega 2025 tbd

Als ik me niet vergis dan moet de formule voor Tibber voor 2025 zijn:

( [Prijs] * 1.21 + 0.12286 + 0.0248)

CORRECTIE: Ondanks dat Homey in de App het gebruik van een komma aangeeft als decimaal teken, moet er een punt gebruikt worden.

Uitleg van de berekening:
De formule is ( [Prijs] * (1,21) + Energiebelasting_Incl.BTW + Opslag_Tibber_Incl.BTW) splitst de kosten in drie delen:

• [Prijs] * 1,21: Dit pakt de kale, uurlijkse inkoopprijs ([Prijs]) en telt daar direct 21% btw bij op.
  • Energiebelasting (2025): De overheid heeft de energiebelasting voor 2025 vastgesteld op € 0,12286 per kWh (inclusief 21% btw).
  • Opslag Tibber: De vaste opslag die Tibber rekent is € 0,0248 per kWh (inclusief 21% btw).
2 Likes

Voor mijn Zonneplan: (afgesloten mei 2025)

de Inkoopvergoeding 0.02 + Energiebelasting 0.12286 = 0.14286 € /kWh
Delen door 1.21 krijgen we Excl BTW alle extra kWh kosten al 0.11807 wat kan in de GUI

Ik zit in België vanaf volgende maand bij Frank Energie.
Sinds zeer kort kan je daar op de website de all in prijs ook direct zien: Slimme Energie - Frank Energie
Ik moet mijn eerste contract nog krijgen, maar op basis van de gegevens daar werkt deze formule op dit moment: ( P* 1.21 + 0.1411)

is de BTW op energie in BE ook 21% net als in NL?
Je refereert trouwens met je link naar de .NL site en de .BE site van Frank geeft hier en daar toch ~2 cent minder aan Slimme Energie - Frank Energie dus ik twijfel of je het goed hebt.

ai, heel terechte opmerking… ik had helemaal niet door dat ik op de .nl site van Frank Energie zat
De sites lijken zeer sterk op elkaar :slight_smile:

Dat is inderdaad voor Nederland

All in prijs = marktprijs * BTW + energiebelasting + levertoeslag.

Energiebelasting Nederland is € 0.12286 (€ 0.10154 x 1.21%)

levertoeslag (is afhankelijk van wanneer je contract gestart is) op dit moment €0.01815

Dat is samen 0.14101

Waar haal je die 0.12286 vandaan?

Heel vervelend inderdaad, dat de voorbeelden met een komma zijn, maar het met een punt moet.

Edit: Hoewel ik nog steeds nieuwsgierig ben naar waar die 0.12286 vandaan komt, komen de prijzen in Homey dan wel overeen met die van Tibber. En dat is wel het belangrijkste :slight_smile:

Edit 2: Tibber hanteert ook dynamische gasprijzen. Weliswaar met een dagprijs in plaats van een uurprijs, maar toch. Wordt dat ook nog toegevoegd aan Homey?

Staat hier al uitgelegd..

Dat is de energiebelasting 2025 op electriciteit in Nederland, incl de BTW
€ 0.10154 X1.21% =€0.12286

Edit 2: Tibber hanteert ook dynamische gasprijzen. Weliswaar met een dagprijs in plaats van een uurprijs, maar toch. Wordt dat ook nog toegevoegd aan Homey?

Tibber verkoopt zelf geen gas (al lijkt het wel zo), ze verkopen het door van EnergyZero (daar heb je ook contact mee wanneer je bijvoorbeeld via https://gasverbruik.tibber.com je maandbedrag aanpast). Maar zou idd leuk zijn als de dagtarieven van gas in homey te zien/te berekenen zijn om vervolgens hier iets mee te doen.

Ik meende daar op de Tibber site dus een ander bedrag te zien. Maar goed… het klopt nu.

Ja, dat is op zich wel duidelijk uitgelegd. Volgens mij moeten ze wel gas doorverkopen, maar doen ze het liever niet. Ik meen wel, dat er daar ook met een dagprijs gerekend wordt, dus vandaar dat ik daar naar vroeg.

Prijsberekening Quatt Energy:

( [Prijs] * 1.21 + 0.15)

Kosten per maand: € 7,50

Bron:Hoe werkt de prijsopbouw? | Quatt Support

De Quatt App rond de prijs naar benden af:

Tibber tervergelijking, die iets goedkoper is laat een prijs van € 0,285 zien:

Gas is dan wel weer 5 cent duurder vandaag bij tibber.

Ik heb een Tibber contract en wil een en ander instellen zoals hierboven aangegeven. Echter bij staan de prijzen in kr (kronen?) en ik krijg dit met de beste wil niet aangepast. Iemand een tip?

Wat is de locatie van je Homey? Al even je locatie aangepast? Wellicht even op Noorwegen of zo zetten en even later terug zetten?

Heb ik als eerste geprobeerd :slight_smile: Maar helaas, hij geeft aan dat Nederland is gedetecteerd dus lijkt me goed te gaan en daarna… gewoon weer alles in kr ipv eur.

Opgelost! Blijkbaar is de volgorde van belang maar als je de taal aanpast en daarna je locatie neemt Homey dit na een herstart over. Dus eerst UK als taal en locatie ingesteld, daarmee reset alles. Dan vervolgens beide terug naar NL en dan gaat het goed en staat de currency ook goed op EUR. Dank voor het meedenken!

Dat is de Regio van de Energie.
wat als je de Homey op de kaart voor de aanwezigheid het aanpast?

Meer - Instellingen - locatie …

Als ik mijn Homey in Noorwegen plaats is het onmiddellijk zonder herstart in KR, en als ik Homey terug zet direct zonder herstart in € .

Het werkt inmiddels, locatie/taal instelling is inderdaad de sleutel.