Honeywell Evohome installatie

Ik zit na te denken om de Honeywell Evohome aan te schaffen. Het idee is om de woonkamer apart te verwarmen van de badkamer. In de badkamer komt vloerverwarming. Nu lees ik dat Honeywell adviseert om het te laten installeren. Is dat nodig of kan ik het zelf. Wat heb ik nodig van Honeywell om dit voor elkaar te krijgen. Dus evohome thermostaat in de woonkamer, radiatorknoppen op elke radiator en voor de badkamer? Hoe meet hij de temperatuur en hoe stuurt hij de cv aan. Cv is van intergas en ongeveer 4 jr oud.

Ik ben zelf absoluut geen expert, maar weet je zeker dat er in de badkamer water-gebaseerde vloerwarming komt (gekoppeld aan het CV systeem) en geen elektrische?

Nee daar ben ik mij op het oriënteren. Bij electrisch zie ik het voordeel van de onafhankelijkheid van de woonkamer, maar electrisch is naar mijn idee een stuk duurder. En hoeveel kan mijn meterkast aan. Het hele huis eventueel electrisch lijkt mij qua meterkast onhaalbaar.

Op dit moment draait mijn airco in de woonkamer en verwarmt super. Daar lijk ik erg veel gas mee te besparen. Echter airco’s gaan ook kapot en dan zal ik toch iets van verwarming moeten hebben.

Ik wil alle radiatoren vervangen. Maar twijfel hierbij heel erg. Wat is verstandig? Infrarood? Electrisch of zoals nu de gedachte is, Jaga H2O radiatoren met evohome.

Ik zou dan eerst even gaan uitdenken welke kant je op wilt gaan, want het aandragen van een oplossing is helemaal afhankelijk daarvan.

Of elektrische vloerverwarming een stuk duurder is weet ik niet, want als je nu nog radiatoren hebt (en er dus een vrij hoge watertemperatuur uit de CV komt) moet je voor een watergebaseerde vloerverwarming voor één ruimte iets gaan verzinnen om de watertemperatuur dáár flink lager te krijgen (tenminste, zo heb ik altijd begrepen hoe vloerverwarming werkt, maar zoals ik al zei: geen expert). Als je LTV radiatoren overweegt is dat probleem waarschijnlijk weg, want dan kun je denk ik dezelfde watertemperatuur voor zowel de vloerverwarming als de radiatoren gebruiken.

Over stroomgebruik: daar moet je uiteraard een deskundige naar laten kijken. Ik lees dat een elektrische vloerverwarming ongeveer 160W per vierkante meter gebruikt, dus je kunt vrij makkelijk uitrekenen hoeveel stroom dat gaat kosten. Meestal staat een (elektrische) vloerverwarming in de badkamer overdag uit, dus dat scheelt ook al.