Homey zeer instabiel op de late avond

Hoi Alex,

Een feest van herkenning, althans een feest is het zeker niet, maar ik ben blij mijn problemen te herkennen in 99% van de problemen zoals jij ze ervaart. Ik loop bij mijn Homey namelijk al weken tegen dezelfde uitdagingen aan. Helaas vanuit Athom weinig / geen oplossingen in de afgelopen 3 weken.

Vorige week het grootste deel van mijn Innr lampen uit de Homey gehaald en gekoppeld aan een Hue bridge, deze werken nu weer, met wat geknipper bij het aan en uit zetten, stabiel.
Vandaag update 7.2 gedownload, helaas nu kan ik geen enkel nieuw Zigbee device meer rechtstreeks toevoegen (Ikea, Innr etc) dit terwijl er rechtstreeks aan mijn Homey maar 7 Zigbee devices hangen. Daarnaast moet ik elke dag de Homey opnieuw opstarten omdat de 7 rechtstreeks aangesloten devices het op dat moment niet meer doen (niet meer bereikbaar). Ook de “tip” zoals ik die vanuit de support afdeling heb gekregen, zie onderstaand, werkt niet meer. Toch blijft men vanuit Athom maar volhouden dat ze niks geks aan mijn Homey kunnen zien…

  1. Zet je Homey in recoverymode door deze 1 minuut op de kop te zetten.
  2. Als Homey in de setup modus staat moet je vervolgens met een laptop of desktop naar https://setup.athom.com.
  3. Selecteer de gewenste taal, en ga naar de volgende stap.
  4. Druk op de ALT toets om doorgaan in de browser zichtbaar te maken. Kies hier voor “Doorgaan in de browser” (staat er in het grijs), en volg de stappen op je scherm.
  5. Vanaf het moment dat je de WiFi gegevens invoert, druk je de ALT toets op je toetsenbord in en houdt je deze ingedrukt tot je de optie 'Volledige update downloaden" krijgt.
  6. Kies er vervolgens voor om je gegevens te behouden. Homey heeft nu nog enige tijd nodig om de update te installeren.

Ik ben benieuwd welke oplossingen jij nog krijgt aangereikt vanuit Athom?

1 Like

Als je de originele Athom power supply nog gebruikt: vervang die voor een andere (5V, minstens 2A). En volgens mij heb je nog geen volledige Zigbee reset uitgevoerd?

Aangezien ik niet echt verder kom wil ik een recovery uitvoeren. Helaas lukt het niet om deze volledig uit voeren omdat ik vast loop tijdens de setup.
Ik hou mijn Homey op zijn kop en wacht tot een stem zeg welkom, ik ben Homey…
Ik ga op mijn laptop naar setup.athom.com en kies de taal en druk op de ALT knop en volgende. Daar koos ik voor ga door in browser en heb ik verbinding gemaakt met homeysetup-xxxxxxx. Als die verbinding tot stand is gekomen kan ik niet verder omdat de knop volgende greyed out blijft.
Ik heb voor deze handeling de 5G van mijn ssid even uitgezet. De homeysetup-xxxxxx verbinding geeft aan geen internet en open. Ik neem aan dat dit ook zo hoort.

Heb ik ergens in dit proces toch iets vergeten want ik kom ook hiermee niet verder zo. Ik heb deze procedure op 2 laptops uitgevoerd met 2 keer hetzelfde resultaat.

Deze heb ik al meerdere keren vervangen, ook met dit probleem. Heeft niet geholpen. Er zit nu een Apple power supply op.
Zigbee reset heb ik gisteren gedaan maar krijg nu niets meer gekoppeld. Staat in de post waar Danee op reageerde.

Ja, dat kan best wel eens kloppen ja :slight_smile:

De recovery ook al met Firefox als browser geprobeerd?

Nee, alleen Google Chrome en Edge. Zal het eens proberen.

Met firefox is het gelukt om de recovery ( met data behoud) volledig uit te voeren. Helaas nog zonder het gewenste resultaat. Apparaten worden nog steeds niet gekoppeld.
Morgen maar een volledige reset naar fabrieksinstellingen doen en kijken of het daarmee wel wil lukken.
Ik heb een backup dus ga er vanuit dat ik niets kwijt ben.

hier ook in de avond drama, homey niet bereikbaar, hue via de hub niet bereikbaar en chromecast moet ik ook steeds opnieuw de app starten.

Vanmorgen heb ik een volledige reset naar fabrieksinstellingen gedaan en de backup van vannacht teruggezet. Daarna opnieuw een Zigbee reset gedaan ondanks dat er geen enkel apparaat in stond.
Vol goede hoop geprobeerd een router apparaat te koppelen maar helaas gebeurt er nog steeds niets.

Begin er nu wel een beetje moe van te worden.
Volgens mij is dit toch wel het maximale wat ik kon doen, of is er nog een optie die te proberen valt?

Het is echt alleen een ZigBee koppelingsprobleem want net even een oude Kaku schakelaar gekoppeld voor de kerstzooi en dat ging gewoon zoals het hoort.

Aangezien ik dus blijkbaar niet de enige ben met dit of soortgelijk probleem lijkt het dat Athom hier naar moet kijken, als ze daar al niet bezig zijn.

Als ik het hier en op FB allemaal een beetje volg hebben meerdere gebruikers problemen met het Zigbee deel in de Homey.
Deze kwam ik, ondanks dat het hier over de seal van de verpakking gaat, vandaag tegen op de FB pagina “Homey gebruikers”.

Ben benieuwd wanneer Athom eens echt service gaat verlenen?
Helaas wil / heeft Athom geen mogelijkheid om ze te bellen en zijn ze daar ook niet erg “happig” op naar mijn idee. Ik ben al 3 weken in contact met ze via de mail, waarin al meerdere keren gevraagd heb mij te bellen, maar helaas blijft het bij maximaal 1 mail per dag vanaf hun kant. Meer actie komt er niet.

Mijn Zigbee probleem is vandaag gelukkig opgelost. Eerst werd er nog door Athom gedacht aan een defecte zigbee chip maar na een nieuwe recovery met volledige update en reset werkte zigbee weer en kan ik alles weer koppelen.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

1 Like

Dat is mooi nieuws, hoe heb je Athom kunnen contacten? Bij mij word er na mijn laatste mail van afgelopen zaterdag aan de support afdeling niet meer gereageerd….

Weet je of heb je toevallig een telefoonnummer van Athom?

Athom doet niet aan bellen.

Ik heb dagelijks een reactie per mail gekregen op mijn vragen en bevindingen.

Hoi Alex,

Hoe zag het proces eruit wat je moest uitvoeren?

Hier helaas sinds vandaag de volgende ellende: vanmorgen rode ledring terwijl ik de adapter gister heb vervangen voor een nieuwe van 2A, homey in de app ook compleet offline… Ik heb het idee dat hij nu “overleden” is?

Ik heb mijn probleem uitgelegd via support@athom.com en daar werd ik dagelijks voorzien van een antwoord op mijn probleem net zo lang tot ik aangaf dat het probleem was opgelost.

Of de nieuwe adapter was toch niet zo geweldig? Het lijkt me nogal opvallend zo kort na de vervanging. De prodedures voor een full firmware update en zigbee reset zijn overgens op veel plekken op dit forum. De firmware update is als je de juiste optie kiest zonder dataverlies, een Zigbee reset betekent wel alle zigbee apparaten opnieuw toevoegen en flows repareren. De uitleg staat notabene uitgebreid beschreven in deze thread.

Ik heb deze opdrachten uitgevoerd.

  1. Zet je Homey in recoverymode door deze 1 minuut op de kop te zetten.
  2. Als Homey in de setup modus staat moet je vervolgens met een laptop of desktop naar https://setup.athom.com.
  3. Selecteer de gewenste taal, en ga naar de volgende stap.
  4. Druk op de ALT toets om doorgaan in de browser zichtbaar te maken. Kies hier voor “Doorgaan in de browser” (staat er in het grijs), en volg de stappen op je scherm.
  5. Vanaf het moment dat je de WiFi gegevens invoert, druk je de ALT toets op je toetsenbord in en houdt je deze ingedrukt tot je de optie 'Volledige update downloaden" krijgt.
  6. Kies er vervolgens voor om je gegevens te behouden. Homey heeft nu nog enige tijd nodig om de update te installeren.

Indien de knop “Volgende” grijs blijft na het verbinden met HomeySetup kan je beter een andere browser proberen. We raden aan om Firefox te gebruiken.

1 Like