Homey temperatuur normaal of te hoog?

Beste allen,

Hier een Homey 2023 draaien. Deze bevalt tot nu toe uitstekend en is al hard aan het werk. Inmiddels alles gemigreerd van een 2019 versie wat achteraf meer werk was dan gedacht door wat issues/uitdagingen. Inmiddels draait alles stabiel en na wat reductie in flows nu zo’n 300 flows, 8 advanced flows en zo’n 250 devices. Wat me opvalt is dat de gemiddelde CPU load op zo’n 50% en de temperatuur (bij deze lage buiten temperaturen) tussen de 60 en 79 graden.

Wat google werk wijst me er op dat deze temperaturen langdurig eigenlijk helemaal niet wenselijk zijn en daarnaast is het nog de vraag wat dit in de zomer gaat doen als de omgevingstemperatuur nog met zo’n 10 graden kan stijgen.

Na wat terugzoeken op het Athom blog kwam ik de foto’s tegen van het binnenwerk van Homey:

Op Aliexpress vond ik deze eenvoudige heatsink voor 3 euro. Ik zag echter ook dat ze versies hebben van 2x deze hoogte.

Open vraag: Wat vinden jullie van de huidige temperaturen en is het überhaupt nodig hiernaar te kijken of is het prima het zo te laten? Ik vind het opmerkelijk dat ik 2 Raspberry 4 modulen heb draaien en beide op 30-36 graden (zonder fan, goede case) en deze CM4 module op zo’n 70 graden.

Dank voor het meedenken!

1 Like

Ik vind 60-79°C erg hoog (zeker als de CPU load “maar” 50% is). Mijn Homey doet echt helemaal niks (load van 0.04) en zit op 56°C.

Volgens de datasheet:

The BCM2711 will reduce the clock rate to try and keep its internal temperature below 85°C. So in high ambient temperatures it is possible that the clock will also be automatically throttled back.

Als het straks 30°C is in de zomer verwacht ik dat een hoop Homey’s een stukje langzamer zullen zijn en/of dat de eerste “hoe monteer ik een fan in de Homey Pro case” tutorials zullen verschijnen hier op het forum.

Overigens zie ik ook nergens ventilatiegaten zitten in de case, vandaar dat het koellichaam dat Athom op het laatste moment heeft toegevoegd maar 6 graden verschil maakt.

Mee eens. Dit lees ik ook op het web. het verbaast me echter dat in het blog van Emile waar ik naar verwees men blij leek te zijn met een stabiele temp van ca 68 graden. Ik ben eerlijk gezegd ook wat huiverig voor of-/ en wat dit in de toekomst/zomer gaat brengen. (Denkende ook aan slijtage door langdurig hogere temperaturen.)

Als ik optisch de heatsink van het blog bekijk en match met modellen op internet dan lijkt het een 5mm (hoogte) model te zijn. Ik heb er op Ali 1 gevonden met vergelijkbare montage van 12mm hoogte. Voor de zekerheid 1 besteld gezien de levertijd van 4 weken. Mocht het nodig zijn dan heb ik wat liggen.

Hier bijvoorbeeld een temp overzicht van afgelopen 2 uur. Hier ben ik net wakker en loop ik dus zo door het huis, gaan lampen af en toe aan, etc.

vind de temperatuur wel erg hoog. kan je de behuizing makkelijk open maken? hoop hem in april te ontvangen en mijn eerste stapjes ermee te kunnen doen. hij komt bij mij in de meterkast en het maakt mij niet uit of hij open is. open slopen lijkt me niet wenselijk vanwege garantie.


Als je een beetje voorzichtig bent kan je de “deksel” er zo afwippen👍🏻

1 Like



12v ventilator op een 5v voeding erbovenop doet wonderen voor de temperatuur😎

1 Like

de deksel er af halen scheelt al snel 10 graden, vraag me alleen af of je weg komt met een hogere heatsink en de deksel er op.

@undertaker! :stuck_out_tongue_winking_eye:
Konkurrenten am Horizont fur deine Bastelstunde?
(Kapers op de kust voor je knutseluur!)

1 Like

Haha, nice!

De hoop is dat met meer massa de temperatuur lager blijft. (De energie die er in gaat veranderd immers niet). Ik ga kijken of dat makkelijk te doen is. Ik verwacht spullen half april.

Mijn nieuwsgierigheid maakt echter gelijk de overweging de cm4 te vervangen voor 1 met meer werkgeheugen en opslag… is deze eenvoudig los te maken/vervangen? :see_no_evil:

1 Like

Ik gok dat als je de 4 moertjes eraf draait dat hij dan al los is, maar ga ik nu nog even niet proberen aangezien mijn hele huis er op draait😇


Zat even te kijken voor de meest “luxe” versie maar uiteraard niet leverbaar en nogal prijzig😬

Ik wil geen spel breker zijn, maar vindt toch dat ik het even moet melden:
Houdt er rekening mee dat je bijna 100% zeker je garantie hier door wel kwijt bent. :smile:

Zolang hij het blijft doen tot ze bij de mediamarkt in het schap liggen is dat geen probleem😇, hobby mag geld kosten he👍🏻

Sure, maar niet iedereen heeft altijd zo 400 euro liggen, maar hier misschien wel aan zou liggen denken om te doen :wink:

als je heel voorzichtig een klein plastic tooltje gebruikt rond de rand spring hij er bijna vanzelf af, er zitten maar twee echte clips die hem op de plek houden.

Als je heel voorzichtig de 4 schroefjes op de onderkant los draait, die onder de geplakte “zool” zitten, dan is de onderkant ook los, maar je bent nog steeds de garantie kwijt :wink:.

Hence, het is alleen een waarschuwing voor de andere gebruikers dat hun garantie officieel weg is, hoe voorzichtig je het ook zou doen.
En het dus volledig op eigen risico doen.

1 Like

Mag er vanuit gaan dat mensen snappen dat als je een product (wat er niet voor bedoeld is uiteraard) open maakt dat je garantie vervalt, maar als iemand die dit soort dingen voor het werk doet weet ik gelukkig wat ik soort van doe en wou er zobiso eentje extra kopen als ze binnenkort beschikbaar komen om als “ontwikkel” homey te gebruiken😇

Je zult je verbazen hoe mensen kunnen denken, een kat in de magnetron doen om op te drogen bijvoorbeeld, wij zouden ook zeggen “dat lijkt me geen slim idee”, maar toch zijn er mensen die het wel doen.

Haha ja dat klopt inderdaad, gelukkig hier wat minder als in amerika😂