Homey Pro 2023 Top of Flop

Hallo,

Als gebruiker van een Homey Pro 2019 lees is over de 2023 veel zaken die niet goed werken.
Waarbij vooral het verbindingsprobleem op nummer 1 staat.
Nu vraag ik mij af of Athom er wel verstandig aan heeft gedaan, om over te stappen op Rapberry PI hardware, en hoe dat compatible is met hun Homey soft-en hardware.
Heb verschillende Rapberry PI’s in gebruik en er eigenlijk nooit dit soort problemen mee.
Misschien zou Athom gewoon de software moeten vrijgeven en beschikbaar stellen zoadat je je eigen hardware kunt configureren.
Ik snap dat dit voor veel mensen dat ‘lastig’ is, maar zoals het nu gaat is het volgens mij ook niet goed.
Dat blijk al uit het feit dat de support overspoeld wordt met vragen.
Zat in het begin wel te denken om een 2023 aan te schaffen, maar ben blij dat ik dat tot nu toe niet gedaan heb.
Als je een goed product in de markt zet, heb je ook geen problemen dat je support afdeling over belast raakt.
Maar er is gekozen om een product in de markt te zetten, wat nog niet ‘af’ is. En dat is nooit goed.
Gelukkig hebben we in Nederland goede consumenten rechten die ons tegen dit soort zaken beschermen.

Hoeveel Raspberry Pi Compute Modules 4 gebruik je? Specifiek in die zit een issue,
en hoeveel procent van de gebruikers denk je dat dit probleem betreft? Zelfs bij een paar procent zijn dat er voor Athom HEEL VEEL, en dan ook nog veel “Normale” gebruikers die vaak geen idee van RPi CM4, Wifi standaarden en Mesh netwerken hebben…

en dan alle medewerkers op straat zetten en iets anders gaan doen?

Je weet niet wat je mist :wink:

Ik vraag me echter af wat je met dit Topic wil bereiken…

Waar leid je dat uit af?
Als we op het Forum het aantal nieuwe gebruikers zien, dat zijn er heel veel…

Als ik de Nieuwe Releases en updates zie waar jij ook van mee profiteert op de eerste generatie Homey’s ben ik iedere keer weer blij.

Zelf met de in de Blogs gecommuniceerde tegenslagen, het gaat ook als je de activiteit in de Community (Groei, nieuwe Apps, betrokkenheid etc ) ziet heel goed.

En je kunt gerust naar een Home Assistent model gaan, maar dat garandeert niet:

  1. dat je dan geen problemen hebt
  2. dat het voor sommige (minder technische) gebruikers veel lastiger/moeilijker wordt. (Zelf samenstellen, keuzes)

En wat je dan duidelijk niet begrepen hebt is de visie van Athom, Gemak en eenvoud. en in iedere woning een Homey :wink:

Dus als antwoordt op je Topic vraag:

Homey Pro (Early 2023)

- Top!

1 Like

Hoeveel Raspberry Pi Compute Modules 4 gebruik je? Specifiek in die zit een issue,
en hoeveel procent van de gebruikers denk je dat dit probleem betreft? Zelfs bij een paar procent zijn dat er voor Athom HEEL VEEL, en dan ook nog veel “Normale” gebruikers die vaak geen idee van RPi CM4, Wifi standaarden en Mesh netwerken hebben…

Ik heb er 7 in gebruik maar wel model 4B.

en dan alle medewerkers op straat zetten en iets anders gaan doen?

Werk jij daar soms???

Je weet niet wat je mist :wink:

Ik vraag me echter af wat je met dit Topic wil bereiken…

Dat er zowel positieve als negatieve zaken van de 2023 worden gemeld.
Want heel vaak zie je alleen maar de problemen.

Persoonlijk kan ik een heleboel met software en hardware.
De Homey 2019 gebruik om mensen met bepaalde handicaps te helpen met een aantal zaken in huis.
Daarbij moet je wel kunnen vertrouwen op de betrouwbaarheid van een product.

En het HA model is inderdaad niet zomaar geschikt voor de simpele gebruiker. Echter zullen er bij ieder product ook gebruikers zijn, die wel dit soort zaken kunnen en willen. En daar ligt volgens mij ook een kans voor Athom. Zowel voor de beginneling als voor de gevorderde gebruiker een keuze geven.
Want ook een beginneling wordt ook een ervaren gebruiker en wil dat soms ook meer. Ook daar moet je rekening mee houden.

Nop, Community member vanaf het eerste uur (Kickstarter) en vrijwillig Tester (AATP), vrijwillig Moderator hier en volgens mij meestal gewaardeerd door Athom (The Homey Developer Award | Homey ) voor mijn bijdrage.

1 Like

Model 4B is iets compleets anders als de compute module 4 (CM4), ze gebruiken andere WiFi/BLE chips en dus niet te vergelijken. (Model 4B: Broadcom BCM4345/6, CM4: Cypress CYW43455).

Dat klopt, zelfs met een topic als dit zullen er niet veel positieve reacties komen want 9 op de 10 mensen die geen problemen hebben, zullen ook niet op het forum komen. (dit soort topics zijn al eens vaker geprobeerd).
Vaak de mensen die veel reageren op dit soort topics zijn mensen als ons, die (heel) veel op het forum zitten.

Maar ook antwoord te geven op de orignele vraag, ik heb naast een (heel af en toe) trage z-wave reactie (zend) weinig tot geen problemen.
dus: TOP

2 Likes

Maar goed dat niet alle Homey gebruikers hier op het forum zitten, dan word het al snel onoverzichtelijk.
Dit zijn waarschijnlijk alle Homey gebruikers, inclusief Homey Bridge en Homey Pro.
image

Maar op de meeste fora zijn alleen mensen met problemen en de vaste club die heel veel assistentie bieden aan de mensen met vragen.

1 Like

volgens mij heb je hele oude info… Of ze bedoelen iets anders… (Homeys vs Users of …)
image

Dit uit een document van 9 maanden oud…

@Dijker Het staat op de website, die is dan misschien niet bijgewerkt.

Ik heb niet veel ernstige klachten gelezen/gehoord,
meestal vooraf hoog van de toren hier een veel te lang topic openen. Vaak nieuwe Forum leden meestal toen Athom aan gaf dat het door de release even wat langer kon duren voor je antwoord zou krijgen.
Vaak gevolg door een hele snelle reactie dat er contact was en dat het al weer opgelost was.
(met uitzondering van wat in de Blogs gemeld is als “Issues” oa Z-Wave (opgelost), Connectie, PowerAdapter (opgelost))

Dus ik vind zo’n toevoeging meer uitlokken dan objectief peilen of het product Top of Flop is.
(en daar zit zoveel tussen :wink: )

1 Like

LOL, ja ik zie het en ergens anders uit Marketing kom ik op die andere.
mogelijk dus verschil in Homey’s vs Homey Gebruikers of zoiets…

Ze houden het vanuit concurrentie natuurlijk liever wat wazig :wink:

1 Like

Wat mij betreft TOP. Echt een verademing. Fantastisch hoe eenvoudig je diverse apparaten met elkaar kunt verbinden. Geen enkele issue met beperkende verbindingen of dergelijke. Het grootste minpunt dat veel software nog op de zeer oude SDK2 is geschreven en die wordt niet meer ondersteund door de HP2023.