Homey opstartproblemen

We hebben de laatste tijd best wel wat power outages hier (Liander, zo’n fijne club…). Alles komt na een power outage wel weer in de lucht, behalve… Homey :frowning:

Nu ook weer. Homey start terwijl er nog geen netwerk is… totaal onbereikbaar. Het duurt nou eenmaal lang voordat het ziggomodem weer een verbinding heeft. Dus, wachten totdat het netwerk weer stabiel is, dan homey PTP. Meestal beginnen de netwerken dan wel weer te werken (al duurt het allemaal een eeuwigheid).

Daarnaast zijn er iedere keer weer devices die wel werken maar opeens niet meer reageren in een groep. Bijna allemaal zijn het zigbee apparaten, nou weer een ikea lamp die niet mee wil in de groep. Uit de groep halen kan niet, dat laat de group app niet toe.

Ben ik nou de enige die daar last van heeft? Of is dat toch een Homey dingetje? Er werkt zo veel niet helemaal lekker aan dat kreng… het is dat ik geen zin meer heb om alles om te zetten naar een nieuw systeem maar anders kreeg’ie een grote schop rinchting kliko.

Wat betreft het niet krijgen van een IP-adres omdat je modem niet niet gereed is zou je kunnen kijken of je een smart plug kunt automatiseren.
Daar duw je dan je Homey is, maar die kan die plug dan niet bedienen uiteraard.
Misschien heb je nog een Shelly plug waarmee je iets kan automatiseren?
Bijv: na een power outage na 5 min de plug uit-/aanzetten. Of kun je zoiets via een Hue bridge of zo doen, etc. Geen idee, zal even zoekwerk zijn.
Mogelijk kun je ook vanaf een tablet die altijd thuis blijft (oid) via een programma als Tasker of SmartDroid iets automatiseren. Geen ping vanaf Homey = smartplug uit-/aan na 5 min.

Het zigbee mesh netwerk wordt na het opstarten weer helemaal opnieuw opgebouwd, wat soms uren kan duren. En daar kan wel eens iets misgaan.
Overweeg Homey via een permanent oplaadbare powerpack te voeden, zodat Homey blijft draaien tijdens korte stroomonderbrekingen.
Een UPS is misschien een betere, maar kostbaarder oplossing. Kun je je modem ook aan hangen misschien

Zigbee apparaten die niet meer willen reageren kun je opnieuw pairen, ZONDER ze vooraf te verwijderen.
De app meldt dan “dit apparaat is al toegevoegd”.
Herstart dan de app, dan moet het zigbee apparaat weer werken, ook als deze in een < groep > app groep zit.

Zeker wel.
Sommige apps gebruiken de “repareren” pagina als vrij te gebruiken instellingen paneel, wat je in eerste instantie niet verwacht.
Het is dus niet onder geavanceerde instellingen te vinden, maar onder:
Onderhoud > Probeer te repareren

1000041602

Mijn gedacht zou ook gaan richting oorzaak = power outage.

Heb sinds kort een APC UPS voor 90,- die Homey, router(s) en NAS in de lucht houdt (tot ca een uur). En ik moest een model met USB datapoort hebben voor de NAS.

Voor iets meer als de helft heb je ook al wel wat …

Die app werkt echt niet naar behoren. “Nieuwe” vinkjes worden, zo lijkt het wel opgeslagen maar hij doet er niks mee. Als je dan nogmaals het menu opent, zijn de zojuist nieuw opgevoerde vinkjes weer uit. De counter die aangeeft hoe veel apparaten er in de groep zitten wordt wel opgehoogd…

Kortom, de app is buggy.

Anyway, toestanden met wifi gebaseerde schakelaars om homey mee te resetten… nee. Dat is een prutsoplossing. Net als UPS’en door het hele huis voor netwerk en homey zelf (ik zou er 5 nodig hebben… router, mesh netwerk satellieten + homey). Dat is van de zotte natuurlijk. Geen plek voor ook.

De oorzaak is power outages. Daar kan je niet zo veel aan doen. Het Homey apparaat heeft gewoon geen betrouwbare bootsequence en reageert niet goed op exceptions. Daar ligt nog best wat werk voor Athom, maar ik vrees dat ze geen werk meer gaan steken in de core van een “oud” product als de 2019 Homey Pro.

Tik je wel op de blauwe balk onderin na het aanpassen. Op 't filmpje zie je dat het wel onthouden wordt.

Je kunt je bevindingen altijd even doorgeven aan de app ontwikkelaar Jamie via het Group app topic;
Het linkje vindt je op de app store pagina vd Group app.

Er is iig een nog een melding van:

.

Over Homey, netwerk en stroomuitval:
Nee, ze gaan imho voor een Pro 19 geen verbeteringen meer proberen door te voeren, om extreme omstandigheden zoals bij jou beter te kunnen opvangen.
Trouwens, de Pro 23 heeft ook voldoende moeite met wifi verbindingen :man_shrugging::face_with_peeking_eye: en “offline” problemen.
Vandaar dat de nieuwe HoMeyNi enkel ethernet heeft < dat lijkt me de beste oplossing.

En ik vermoed dat ergens in de kleine letters staat dat de performance van je Homey afhangt van de kwaliteit van de stroomvoorziening en het draadloze netwerk.

Thx, zeker doe ik dat.

Anyway. De problemen zullen niet veranderen met Ethernet. Of het nou wifi is of bedraad doet er niet toe. Weet niet of het inmiddels mogelijk is met de '23 om een vast IP adres in te stellen, dat zou wellicht helpen.

Probeer je Windowsmachines eens keer op keer keihard stoomloos te zetten. Zie eens of die het overleven.

Idd. oorzaak is power outages, die zou ik idd liever aan (laten) pakken… dien een klacht in bij je netbeheerder ofzo…

1 Like

Een Wintendo machine is een totaal ander ding (die overleeft het echt wel overigens en is een heel stuk sneller weer operationeel). Homey is een embedded machine, totaal ander ding. Het kreng heeft gewoon een onbetrouwbare boot sequence. Als de door mij ontwikkelde apparaten zich zo zouden gedragen als Homey werd ik ter plekke ontslagen.

De oorzaak ligt bij Liander. Die is bezig elektriciteitshuisjes te vervangen hier in de buurt en blijkbaar kan dat niet first time right.

Overigens is dat niet alleen te zien aan Homey’s gedrag na een power outage, je kunt er van op aan dat na een firmware update het forum vol staat met klachten dat na zo’n update $X niet werkt. Meestal opgelost met een PTP.

Maar dit soort zaken werken al jarenlang niet goed, net als andere dingen die keer op keer terug komen. Maar het heeft simpelweg geen prioriteit.

1 Like

Ok, succes…

1 Like