Homey niet bereikbaar in de ochtend, enorme moeite om wifi te verbinden via setup

Gisterochtend kwam ik erachter dat mijn flows niet activeerden bij beweging in de gang, badkamer enzovoort. De homey was ook niet bereikbaar via de App. Vervolgens gecontroleerd en bleek de homey ook niet meer online te zijn in mijn netwerk.
De Homey heb ik op dat moment herstart. Dit een paar keer herhaald met langere (5-10min) tussenpozen maar zonder resultaat.
Op dat moment de recovery getriggered door m om te draaien. Via de setup wifi kan ik me bereiken. Wanneer ik de WiFI selecteer probeert de Homey te verbinden maar uiteindelijk geeft die de melding dat het niet lukt.

De Wifi is 2.4Ghz (Dedicated dus geen 5Ghz ssid van hetzelfde wlan). De naam bevat enkel letters, geen leestekens, spaties enzovoort. Daarnaast draait dit wifi netwerk al goed 6 maanden met de Homey verbonden. Ook bestaat er een reservation van een IP buiten mijn DHCP scope voor de Homey in de router zodat deze altijd hetzelfde IP krijgt met google als dns. 8.8.8.8/8.8.4.4.
Na een hoop pogingen de boel gestaakt. Op een gegeven moment was de Homey ‘spontaan’ online gekomen. Geen idee hoe. Allemaal mooi, de boel werkte weer en ik heb geen problemen meer ondervonden gedurende de dag.

Vanmorgen exact hetzelfde probleem weer. Echter krijg ik m nu echt niet meer aan de praat.
Hij blijft aangeven dat die niet kan verbinden met de WiFi. De backups hebben de afgelopen dagen wel gedraaid. Rond 2 uur gister en om 4 uur vannacht. De homey draait versie 4.2.0 als firmware.
Ook een nieuw Wifi netwerk krijgt de Homey niet zover.

Ik ben volgens mij door de optie heen, wat kan er nog geprobeerd worden?

Bijgeleverde wordt gebruikt. Inmiddels geswitched naar een 3A variant (van mijn google pixel) maar heb nu ledjes. Komt niet online, recovery countdown start ook niet meer.
Ben bang dat die beyond repair is.

-edit-
Draai m net weer om, rode ring begint en loopt vast. Draai m nog een paar keer om en hij lijkt een hele riedel aan oude commando’s te verwerken. Roept zo ongeveer 4x gelijktijdig door elkaar de recovery countdown. Setup wifi komt in de lucht. Verbinden ermee duurt vrij lang.
Wel weer mij Wifi kunnen aangeven en wachtwoord invoeren.
Resultaat, sorry could not connect to your Wifi.

Zit te wacht op dat magische moment zoals gister dat het spontaan doet. Dan kan ik tenminste wat insights bekijken.

De Homey nu 1 uur van de stroom gehad. Ingeplugd en hij verbind nu weer met de Wifi zonder recovery door te lopen. Nu die weer online is ben ik toch benieuwd wat ik eruit kan halen qua logging om een oorzaak te vinden.

Een herstart triggeren gaat goed en hij komt dan ook terug.
CPU en RAM gebruik hebben geen enorme pieken tussen de backups en de tijd dat ik erachter kwam dat die down was dus een memoryleak lijkt het niet te zijn.

Wat er qua apps eventueel geupdate is heb ik nog niet kunnen vinden.

Mijn oplossing was door alles apps te disablen, dan 1 voor 1 weer te enablen en dan gelijk de app te rebooten.

Bij andere is dit probleem opgelost door alles apps te rebooten, ik kreeg dat niet voor elkaar omdat hij na 2 min al vast liep. Dus vandaar alles eerst uitgezet.

Ik heb 2e kerstdag een backup getrokken van de status op dat moment. Uiteindelijk de setup zover gekregen dat die met wifi verbonden en alles naar factory gezet.
Daarna pas weer gekoppeld aan mijn account en de backup terug gezet.
Enige irritante daaraan was dat die alle apps die ik ooit gebruikt heb gelijk weer installeert. Terwijl die al lang niet meer in gebruik waren. Die weer verwijderd.
Sindsdien draait die weer stabiel.

Oorzaak nog onbekend.

Inmiddels een week verder en het is weer raak. De Homey is niet bereikbaar via wifi.
Van de stroom halen en later opnieuw inpluggen verhelpt het niet.
Recovery mode initiëren heeft 3 pogingen nodig met omdraaien voor die reageert.
Tijdens de setupmode wil die niet verbinden met de wifi welke die altijd gebruikt.
Inmiddels ook verschillende hotspots van telefoons geprobeerd (apple en android) en nog een oude router welke ik heb liggen met enkel 2.4Ghz maar geen van alleen verbind die mee.
Voor de melding komt dat die niet kan verbinden gaat er ook een goeie 90 seconden overheen.

Hij lijkt me dus toch echt ergens hardwarematig een probleem te hebben. Nu wil ik m aanmelden voor garantie gezien die nog lang geen jaar oud is maar ik kan werkelijk nergens een link vinden op de site.
Is dit ergens te doen of moet je hiervoor gewoon een algemene mail sturen?

Welkom op het community Forum,

Dit topic verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, als je daar problemen mee hebt neem dan gerust contact met me op of een andere moderator.

Hoewel je volgens Nederlands consumentenrecht wellicht naar de verkoper moet verwacht ik dat Athom Support je wel verder helpt en mogelijk beter dan een verkoper, tenzij het echt een maandag ochtend exemplaar is welke de verkoper omruilt.

A top, die support optie kon ik op de Nederlandse site niet terug vinden.
Het topic stond al in het Nederlandse deel van het forum voor zover ik weet… Misschien eerder verplaats.

Garantie bij de Mediamarkt is nu ff lastig ivm de lockdown gezien je niet naar de winkel kan.
Eerst maar even zien wat ze vanuit athom zeggen op basis van de informatie die ik heb.

Nu was die op een of andere manier stabiel de laatste 17 dagen. Wifi is niet veranderd qua instellingen of firmwares. Wel is de wifi een aantal keren offline geweest i.v.m. onderhoud in de meterkast maar de Homey verbond elke keer keurig. Tot vandaag, wederom is de Homey niet verbonden met het netwerk.
Ik heb sinds de laatste keer logging ingesteld op mijn Unifi controller richting een syslog server om meer inzicht te krijgen.
Voor wat ik op kan maken uit de logging is dat de Homey vannacht rond half 4 van het netwerk vertrokken is. Opnieuw opstarten van de Homey haalt helaas niks uit.
In de logging zie je wel dat die verbind met de Wifi maar als vrij vlot zelf een deauth stuurt en dus disconnect.

Wederom in recovery mode allerlei hotspots, aparte netwerken met de simpelste wachtwoorden geprobeerd maar de Homey vertikt het om ergens mee te verbinden.
Wat hooguit irriteert gezien dat ding prima gewerkt heeft de afgelopen weken. Zonder enige wijzigingen aan netwerk, homey of wat dan ook stopt die er simpelweg mee.
Het lijkt erop alsof die ergens hardwarematig vast loopt.

Ik leg 'm weer aan de kant voor de komende twee uur en ga 'm na opnieuw aansluiten. Als het consistent is met de voorgaande keren verbind die dan spontaan weer met de WiFi.