Homey kan eigen netwerk niet vinden

Sinds gisterenavond is homey 7 keer de verbinding kwijt geraakt met de wifi, en nu sinds de laatste keer kwam dat ook niet meer vanzelf goed.

Nu dus een reset gedaan door 10 seconden even op de kop te houden, en nu dus opnieuw instellen.

Alleen helaas nu het volgende, hij vind wel alle netwerken in de buurt, maar niet die van mij. Dit lijkt bijna bij mij TP-link dan te liggen, maar de wifi op alle apparaten is prima, alleen Homey kan het netwerk niet vinden.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Voor Homey werkt het meestal het beste als je je WiFi-netwerk terugschakelt naar jaren-90 instellingen: alleen 2.4Ghz, geen 5Ghz (en al helemaal geen 2.4+5Ghz met dezelfde netwerknaam), geen “wide channels”, geen mesh netwerk.

Nadat Homey aan je netwerk gekoppeld is kun je je WiFi-netwerk weer terug naar de moderne tijd instellen.

Overigens, als Homey plotseling raar gaat doen, en je gebruikt nog de originele Athom power supply, dan kun je die beter omwisselen voor iets beters. Een fatsoenlijke USB oplader die minstens 2A (liever wat meer) kan leveren is goed.

2 Likes

Helaas heeft dit geen effect, heb alle instellingen basic ingesteld. Maar vind hem nog niet.
Hele netwerk ook al gereset, maar ook dat heeft geen effect.

Had homey maar gewoon een utp aansluiting…

Voeding had ik al gelijk vervangen inderdaad. Nu zit er een 3A voeding aan.

Ik heb hem nu tijdelijk maar even op een oud apart netwerk aangesloten van de router in de meterkast.
Helaas kan ik op deze manier dan niet de smart presence app gebruiken wat toch een hoop flows buitenspel zet.

Misschien dan maar een app met gps, ipv wifi

Zie nu ook dat alle wifi apparatuur dan ook niet meer werkt. Hue, google, smile p1.

Even een gedachte: Heb je geen oude router o.i.d. die je als AP in kunt stellen? Hang hem in hetzelfde netwerk, maar geef het een eigen SSID en koppel Homey er aan.

1 Like

Dat kan inderdaad, heb nog een extra Tenda router liggen.
Maar zal het dan niet zo zijn dat door de andere SSID homey het als een ander netwerk ziet?

Mijn kennis is hierin wat beperkt ook. Al heeft tenda wel een mooie app om alles in te stellen.
Ik kan hem denk dan het beste aansluiten aan 1 van de tp-link kastjes. En dan draaidt deze gelijk in het netwerk mee.

Ik ga me er vanavond even in verdiepen.

De SSID staat los van de netwerken die in gebruik zijn. Maar omdat de AP geen deel van je mesh uitmaakt, lijkt mij een aparte SSID het beste.
Als jouw wifi netwerk bijv. 192.168.1.x IP adressen heeft, dan moet je zorgen dat de Tenda daar ook aan wordt gekoppeld.

1 Like

Nu via de wan-poort aangesloten en een nieuw netwerk hierdoor gemaakt via het bestaande netwerk.

Dat is nu deels een oplossing.
De smart presence, en de philips hue werken weer.

Helaas doen de smileP1 en de google producten het nog niet.

Ik ga even contact opnemen met TP-link om te vragen hoe je het mesh netwerk tijdelijk om kan zetten naar 1 access point.
Dat ik daarna alles weer terug kan instellen als het verbonden is.

Maar voor nu kan ik in ieder geval weer een groot deel van de flows draaien.

1 Like

Door de andere nodes uit te zetten?

Dat zal het misschien al kunnen zijn, maar volgens mij worden andere apparaten ook in het mesh netwerk gebruikt.
Maar dat ga ik inderdaad ook even proberen op een dag dat er niemand thuis werkt.

Beste Willem, het zal je niet helpen maar ik heb exact hetzelfde probleem met een gelijksoortige configuratie. Ik heb een Ziggo modem met de wifi uit en twee TP-Link Deco’s in een mesh netwerk als accespoint. Als het netwerk uitgaat en weer aan dan connecten alle apparaten weer behalve Homey.
In mijn geval bleek dat na meer dan een uur Homey zich toch weer connecte. Toeval, ik weet het niet. Hoe dan ook het probleem is structureel.
Ik heb de Deco’s op 2,4 GHz gezet. Ik overweeg terug te gaan naar een configuratie zonder Deco’s en met een normaal ouderwets Accesspoint maar het zou niet nodig moeten zijn. Ik vrees echter dat er vanuit Athom geen oplossing komt.

Ik heb zelf een extra modem gekocht en deze een eigen netwerk gegeven.
Gek genoeg ziet Homey het nu als 1 netwerk, en werken sommige apps hierdoor nog goed.

Hoe het zit kan ik niet uitleggen, soms moet je toch wat geluk hebben met Homey en internet.

Nu een 2023 model gekocht, eindelijk stabiel en zoals het hoort.

Je kunt in de Deco app de Mesh functie voor elk individueel apparaat aan of uit zetten. Voor Homey heb ik nu de Mesh functie uitgezet. Het verbinden lukte nu in 1 keer maar dat kan toeval zijn. Afwachten dus of de verbinding stabiel blijft.

Na een reset van de Deco’s kwam Homey niet meer online ook niet na power on/power off van Homey. In de verbonden apparaten lijst staat Homey ook offline. Er is iets merkwaardigs met de Deco’s dit ook gezien opmerkingen van andere gebruikers.
Ik heb nu mijn oude Ziggo TP-link wifi booster teruggezet en de Deco’s verwijderd. De Homey kwam onmiddellijk online.
Dingen die ik nu zeker weet,
Het heeft niets te maken met de 2,4 gHz of gecombineerde 2,4 en 5 gHz;
Het heeft niets te maken met de Mesh functie aan of uit;
Er is of zijn geen dubbele IP(s).

Wat wel, ik weet het niet.

Het is al een wat ouder topic, ging over de Pro 19, en daar zijn heel wat berichten over het niet kunnen omgaan met een gecombineerde 2,4 en 5GHz.
De Pro 2023 zou dat in theorie wel moeten kunnen.

Heb je je Homey eerder nog proberen te fixen op Ă©Ă©n AP? D.m.v. band steering/MAC filtering/transmit power?