Homey gaat eigen leven leiden 😅

Is het de Nano shutter? Dan zou dit het schema moeten zijn:

Heb je hem zo aangesloten?

Zeker

Out1 = down (close)
Out2 = up (open)
S1 is pulse from switch for down
S2 is pulse from switch for up

(let niet op blank koper. Nog niet definitief, dan namelijk even vertinnen)

Apart,
Ik meet 90V over S1 (en S2) en N…
Ik zou 0 verwachten, maar weet niet wat de Aeotec van binnen doet.
Straks de schakelaar even nameten, of die zuivere koek is.

Nooit vertinde draden onder schroefcontacten!
Dat geeft slechte verbindingen na verloop van tijd, de tin wordt steeds verder ingedrukt, waardoor er overgangsweerstand ontstaat.
Gebruik liever adereind hulzen.

5 Likes

Thanx voor de tip

1 Like

Aeotec verdenkt de shutter zelf. Vanavond even een andere plaatsen (heb er gelukkig nog 2 liggen)

De 90V over de contacten is by-design, dus niets geks.

Probleem gevonden. De Aeotec Shutter was gewoon defect :slight_smile:
Nieuwe shutter geplaatst en alles zonder gek gedrag.

Ok, wel iets anders, maar daar start ik een nieuw topic over.

1 Like

Ik dacht ook last te hebben van spookgedrag; ineens werd de Honeywell T6 thermostaat op de meest vreemde momenten teruggezet naar de ruststand (19gr, vloerverwarming).
Honeywell app uitschakelen stopte dit gedrag, inschakelen was het weer terug, dus het moest ergens in Homey worden gezocht.

Na wat onderzoek mbv Insights kwam ik erachter dat er wel een complete flow werd afgetrapt, al wist ik nog niet welke. Dus her en der in de verdachte flows wat extra kaartjes gezet die mij een notificatie stuurden om te zien welke flow het betrof. Dat was er maar 1, dus ik kwam al dichterbij.

Na nog wat speurwerk zag ik dat de flow werd afgetrapt door 2 applets van IFTTT, die dus naar de verkeerde flow verwezen stond. Ik had deze applets kort daarvoor veranderd om onder de PRO-versie van IFTTT uit te komen.

Mooi verhaal, lekker kort (zul je denken), maar het geeft voor mij aan dat met enig speurwerk veel te verklaren valt. Sterker nog, Homey deed precies wat hem werd opgedragen, dus die heb ik dan ook zeker niet gereboot oid.

Flows kunnen je soms zo in de weg zitten. Hehe.

Flows… je kan niet zonder ze maar soms ook niet met ze :rofl:

Ook ik heb een vergelijkbaar probleem.
Betreffende een qubino zmnhnd en zmnhad waar allebei een LED strip achter hangt.
Deze gaan sinds een week spontaan aan en uit en met name 's avonds en 's nachts.
Is er ook een ruwe parameter optie voor Qubino om dit te verhelpen?
Beide lampen hangen in slaapkamers, dus je kunt je de impact wel voorstellen…

Flows die er aan een device zitten zijn te vinden in het flow tabblad van dat device, dan kun je snel zien welke flows kandidaat zijn. Indirect getriggerde flows blijven wel een gedoe.

Als het vooral ‘s nachts gebeurt lijkt het verdacht veel op een flow: als de lichthoeveelheid verandert en de hoeveelheid is laag zet het licht aan (i.p.v. uit), al dan niet i.c.m. beweging.

Bij z-wave is er ook een kans dat het om een direct association gaat. Heb je die ergens bij andere apparaten ingesteld? Bewegingsmelders of zo? Heb je misschien hergebruikte apparaten die niet goed gereset zijn die mogelijk oude id’s in associations hadden staan? Andere z-wave apparaten gekoppeld in de afgelopen weken?

Ik weet niet of er veel flows aanhangen, en/of de lampen veel andere devices routeren, anders zou je kunnen overwegen de devices opnieuw te koppelen. Foute flows ben je dan kwijt. Ik weet niet of je devices dan altijd een nieuw id krijgen, maar zo ja ben je ook van eventuele associaties af.

Alleen als je een bestaande flow aan het nieuwe apparaat koppelt, en die wordt indirect afgetrapt ben je weer terug bij af. Je kan dan overwegen die flows te herbouwen.

1 Like

Hoi,

Ja dit hebben we al getest. Afgelopen nacht heeft homey de hele nacht uitgestaan, maar de lampen gingen evengoed aan. Qua associaties staat er ook niets in

Associaties staan niet in Homey maar in andere z-wave apparaten. Het feit dat het gebeurt met Homey uit is juist een aanwijzing dat dat je probleem hoogstwaarschijnlijk is.

In een z-wave devce kan een tabelletje gezet worden met apparaten die bediend worden. Zo kun je met associaties bijvoorbeeld een knop rechtstreeks koppelen aan een lamp, of b.v. een bewegingsmelder aan een lamp. Dat is heel fijn als Homey stuk gaat, want dan blijft het lichtknopje werken.

De kans is dus aanwezig dat er ergens een z-wave apparaat in je netwerk zit die denkt je licht te moeten bedienen bij bepaalde gebeurtenissen. In Homey vind je de associaties in de geavanceerde instellingen van elk z-wave apparaat.

Een andere mogelijkheid: sommige apparaten gaan aan als de stroom is onderbroken. Kan het zijn dat dit bij de qubino ook zo is, en dat de stroomvoorziening onderbroken wordt? Als het een slechte verbinding is heb je mogelijk zelfs brandgevaar.

Tja, maar midden in de nacht als iedereen op bed ligt (geen PIR’s in de slaapkamers)…?
En sinds een week…

Als een ander z-wave device is kan het overal in je z-wave netwerk vandaan komen, niet alleen de slaapkamer. Dat is de kracht van het mesh netwerk.
Maar het is vrijwel niet mogelijk dat externe partijen jouw z-wave netwerk kunnen bedienen. Als het Homey niet is dan is het of een ander z-wave apparaat of iets in de power, veel anders kan ik niet bedenken.

Mijn advies zou toch zijn de devices te resetten en opnieuw te koppelen. Kijk voordien even welk ID ze hebben in Homey Developer, en controleer of ze na opnieuw koppelen een ander ID hebben. Associaties werken op ID.

1 Like