Homey Bridge

De P1 op je energiemeter is een lokale poort, en vrijwel alle integratiemogelijkheden zetten dit om naar een local LAN verbinding. Laat dat nu juist een beperking zijn van de bridge, die dat dus niet ondersteunt. Je P1 gegevens aanbieden aan een cloudservice waar Homey op aan kan sluiten is juist wat veel mensen niet willen. Dat zal zou dan ook een betaalde dienst zijn tenzij je je verbruiksgegevens verkoopt. M.a.w. een P1 ondersteuning voor Homey Cloud/Bridge is niet waarschijnlijk, ook niet op redelijke termijn.

Mja, ik heb zo het idee dat dat ook helemaal het doel niet is. Het is zo ongeveer bedoeld als instap Homey voor non-techies

Er zijn heel veel apps die niet beschikbaar zijn voor de bridge, dus eigenlijk heb je nog niks aan de bridge. (Beta) Wanneer worden alle apps beschikbaar voor de bridge (Beta)?

Niet, de Bridge kan en zal een hele hoop apps niet gaan ondersteunen. O.a.:

  • apps die apparaten aansturen via lokaal netwerk
  • apps uit de “gereedschappen” categorie
  • de meeste apps van community ontwikkelaars.

Dat idee heb ik bij een P1 monitor (of Dongel) die niet met de cloud overweg kan maar alleen lokaal aangesproken kan worden…
maar wellicht zijn het verschillende oplossingen voor verschillende doelgroepen / scenario’s.
Ik zou dus niet de ene of andere partij iets dergelijks willen verwijten.

om maar een voorbeeld te nemen, Tibber App voor Homey | Homey kan het straks wel (App nu nog in /Test )

hmmm…

Als Tibber-klant krijg je je groene stroom voor de prijs die per uur op de beurs wordt bepaald, zonder marges en met 0,2 cent (€0,002) per kWh voor onbalanskosten (kosten die worden gemaakt als er meer of minder vraag naar stroom is dan dat er aanbod is) en de Garantie van Oorsprong (het certificaat dat de hoeveelheid stroom die jij verbruikt herleidt naar eenzelfde hoeveelheid lokaal geproduceerde groene energie).

Het lijkt me nu niet heel fijn om uurprijzen voor stroom te moeten betalen, zelfs zonder winstmarges. En zoals ik al aangaf, her verdienmodel van Tibber is dus eigenlijk gewoon een webservice/app voor je stroomverbruik á 3,50 per maand. Je koopt feitelijk zelf gewoon je stroom op de beurs. Normale energieleveranciers steken tijd en moeite in goede (langeretermijn) deals voor stroom, dat doet Tibber dus zo te zien helemaal niet.

Ik ben de laatste die zegt dat Tibber het gouden EI is, echter dat je zonder Lokale LAN toegang niet aan de energietransitie mee kan doen lijkt me niet helemaal waar. hooguit dat de meeste gebruikers die geïnteresseerd waren in de data uit de P1 poort nog niet zo cloud minded waren en alles lokaal hadden.

/OT
Waar wij in NL één prijs hebben of hooguit twee tarieven blijkt dat in een aantal andere landen het gebruik gestuurd wordt op de uren dat de energie beschikbaar is. Naast Tiber op Homey maakt Heating Controller App for Homey | Homey daar gebruik van.

Er zijn zelfs uren dat je geld toe krijgt voor het afnemen van energie (excl. transport kosten) en zie dus dat Heating controller het bij de Energie trading markt van https://www.nordpoolgroup.com/api/ ophaalt. In Nederland is die data ook beschikbaar en ik zag dat Tibber hier ook wil gaan leveren.

Dat is een heel mooi streven, en dat is de haak die ze gebruiken om je binnen te halen Maar daar hebben ze geen real time informatie van individuele gebruikers voor nodig. Dus om te horen wanneer er een overschot of energietekort op de markt is zodat je je verbruik daarop kunt afstemmen vragen ze én je gegevens én 3,50 per maand.

Het lijkt alsof ze een pagina uit het boekje van Paypal hebben genomen. Ik wilde laatst het geld dat aan mij op Paypal is gedoneerd naar mijn bankrekening hebben. Om dat te mogen overmaken wil Paypal van mij:

  1. Bewijs dat de rekening van mij is (hoezo? mijn geld, als ik zo dom ben… maar goed, daar wil ik dan wel in mee gaan)
  2. 90 dagen inzicht in al mijn betaalgegevens… . Excuse me!!! Ik wil mijn eigen geld en jij wilt wat?!?
  3. Het recht om te incasseren van mijn rekening. Ehhh, het geld moest toch de andere kant op? Wil je in mijn portemonnee kijken én graaien?

En als je niet alle stappen doorloopt dan breekt Paypal transactie af. Tibber is niet zo erg, maar het lijkt wel een trend.

Maar goed, ik ga nu te veel of topic.

Denk dat je dan moet gaan kijken of je een deal met Quby kan maken:
http://manuals-backend.z-wave.info/make.php?lang=en&sku=6500-1400-6000&cert=ZC10-15040005
Is een Z-Wave P1 meter, is in gebruik bij Eneco voor de Toon. Weet niet of Eneco deze in opdracht heeft laten maken of alleen afneemt bij Quby. Als je ze kan inkopen rest alleen nog het schrijven van een app.

Quby is ingenieurs bureau achter de Toon.
Maar en zijn meer aanbieders zoals Youless, plugwise … Deze hebben in de Homey wel ondersteuning echter in de bridge is er geen enkele aanwezig

Goedemorgen,

Ik ben een nieuwe user die een Bridge in huis heeft gehaald.
In het begin liep ik er tegenaan dat veel apps nog niet beschikbaar zijn op de bridge, hier heb ik inmiddels vrede mee en koop enkel apparaten die wel ondersteund worden.
Het gene waar ik minder vrede mee kan hebben is het volgende:
Sinds gisteren tegenaan loop, is dat mijn Homey Bridge geen apparaten meer kan toevoegen.

Voorbeelden:

  • Mijn Aqara temperatuur sensor verloor steeds verbinding en heb ik opnieuw toe willen voegen. Dit lukt op geen enkele manier.
  • Ikea beweging sensor reageerde niet meer. Ook deze heb ik opnieuw toe proberen te voegen, maar helaas ziet mijn Homey het apparaat niet in het pairings proces.
  • Innr dimmable lamp toevoegen lukt ook niet.
    Het zijn 3 verschillende apparaten die alle 3 een ondersteuning heben voor de Homey Bridge.
    Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Klinkt als dit probleem:

Goedemorgen Robert,

Dat lijkt er inderdaad op.
Hoe kan ik dit oplossen? Dit is voor mij echt wel een deal breaker namelijk.

Alvast bedankt!

Volgende keer geen product kopen met het label “beta” :grimacing: (en ja, dat klinkt stom, maar het komt erop neer dat alle Homey Cloud/Bridge gebruikers op dit moment testers zijn voor Athom).

Of wachten met de hoop dat Athom dit snel oplost.

Dank voor je snelle reactie.
Stel dat ik zou switchen naar de Homey Pro, kan ik dan mijn setup overzetten vanaf mijn account?

Voor zover ik weet is er geen migratie mogelijk tussen Homey Pro en Homey Cloud, je zult dus opnieuw moeten beginnen.

Dankjewel, dan weet ik voldoende.

Hi Roel,

Ik had hier ook last van. Wat ik heb gedaan is opnieuw beginnen met instellen. Daarna werkte hij wel perfect. Wel eerst de zigbee “routers” koppelen.

1 Like

Goedemorgen all,

ik heb een bridge gekocht en alles werkt zo ver. Nu wil ik inloggen via de web.app maar dan vind ie mijn bridge niet. Is het uberhaubt al mogelijk om een bridge te benaderen via de web.app?

gr,John

1 Like

Yep

Ik neem aan dat je de bridge eerst aan Homey cloud hebt toegevoegd in de mobiele app?

In de web app lukt mij dat niet. Ik voeg bijv. een zigbee apparaat toe, en krijg dan enkel deze mededeling

1 Like