Homey 2023 reboots en connectie verlies

Ik heb sinds de eerste batch een Homey pro 2023.
Met veel plezier begon ik met het terugzetten van een backup van min homey 2019.
Echter verliest mijn homey constant zijn verbinding.
Daarom begonnen met een kale installatie.
Helaas nog steeds valt constant de homey weg en crashed de homey gemiddeld iedere 30 min. Dit weet ik door de rode ring en daarna de witte ring.

Na weer een nieuwe installatie via ethernet blijf ik constant die probleem houden.
Ping naar de homey valt niet weg maar de app kan maar geen verbinding vast houden.

Het lijkt er op als er veel ethernet verkeer is de homey weg valt.
Ook een Raspberry 4 adapter bied geen oplossing.

Zijn er meer mensen met de problemen of beter zijn er mensen met een oplossing.
Ik begrijp dat de 2023 model beta is, echter is dit wel heel instabiel

+1 … → Loading... - Form by Asana

Dit heb ik uiteraard al ingevuld.
Maar ik krijg hier geen reactie op. (Zoals volgens mij aangekondigd)

1 Like

Als die met een kale installatie al elke keer crashed lijkt het mij een hardware probleem. Ik heb nu 30 apps draaien, en hij is volgens mij nog niet gecrashed.

heb je ook gekeken naar https://homey.app/en-us/wiki/hp23-early-access/

  • Power Adapter — The first shipment has received a power adapter which unfortunately makes Homey Pro’s CPU underclock. Read the e-mail here »

Kijk eens wat je uptime en videoCore* doet, hier: Homey Developer Tools
of

Bedankt voor de tip.
Dank zij die app zie ik dat de Homey te weining geheugen vrij heeft.
Zodra die onder de 100mb zakt doet die een reboot.
Voor nu heb ik enkele apps uitgeschakeld en doet het zich nu al een 12 uur niet voor.
Wel zie ik een stuk geheugen wat Other heet.
Dit vreet steeds veel geheugen weg en blijft oplopen naar mate de dag vordert.

image

Other komt bij mij niet voor, Homey zelf is 440762368 bytes.

Nu is natuurlijk de vraag waar dat vandaan komt.
Ik zie een nieuwe installatie kunnen beginnen.
Echter zit er best wat werk in.
Ik heb overigens in het duitse gedeelte van het forum ook iemand gevonden die dit probleem heeft.

Dit is slecht 1 uur verder

image

Heb het gemeld bij Athom. Ben benieuwd hoe snel er een fix komt.
Helaas is mijn oude Homey kapot gegaan waardoor in nu een soort van gedongen wordt de nieuwe te gebruiken.

Ik heb nu een factory reset gedaan via de USB manier.
firmware RC73 werd direct geinstalleerd.
Als ik nu naar het geheugen kijk staat er direct Other bij.

image

Ben benieuwd of het nu ook gaat oplopen.

Als je een paar apps installeert is de Other memory weg.
Echter als je meer dan 34 apps installeert komt het weer terug en gaat het ook niet meer weg en blijft het geheugen oplopen

Volgens mij een bekend probleem. Other is het Linux besturingsysteem als ik het goed heb begrepen.
Op mijn Homey Pro 2019 had ik ca. 40 apps draaien. Homey was toen stabiel maar traag. (CPU load ±200%).
Nu heb ik meerdere apps uitgeschakeld en ik laat een RPI Homey ondersteunen om hem draaiende te houden met 34 apps. Dan doorgaans ook weinig RAM over. (Zie hier voor meer info: Slack)

Ik heb een betere CM4 liggen maar krijg Homey helaas niet gedemonteerd…

1 Like

Mijn oude homey draaide ongeveer 65 apps.
Die zelfde 65 apps krijg ik nu niet geinstalleerd.
Ik mag toch verwachten dat de nieuwe Homey met meer geheugen en meer CPU de zelfde configuratie kan draaien en dat is op dit moment zeker niet het geval.

Ik zou best kunnen dat other het besturingssysteem is.
Echter is het met weining apps geheel niet aanwezig.
Dan zou er in theorie geen besturingssysteem draaien. Dat lijkt me onlogisch.

Mmm, toch staat het luid en duidelijk aangegeven hoe het werkt :hugs:

Op homey 2023 draaien zoals ik heb begrepen de apps in een docker container ipv “native” zoals op de andere homeys. Dit zou een probleem kunnen veroorzaken ivm het geheugen. Maar ze zijn er gelukkig wel mee bezig👍🏻

1 Like

Ik vermoed…. Maar dat is zonder specifieke homey kennis dat “other” geen probleem is… ik vermoed dat dit caching is, op die manier wordt “geheugen dat over is” zinnig gebruikt… dit zou vanzelf terug moeten lopen als de apps meer geheugen vragen…

Maar as said: ik kan er ook helemaalclangs zitten…

Dat zou inderdaad ook kunnen. Dank voor het meedenken!
Ik heb er lang mee gerommeld om te kijken wat het gedrag is van het geheugen gebruik. Het viel me wel op dat meer apps draaien maakte dat de categorie ‘other’ groter werd en visa versa. Ook werden de problemen groter bij ‘te weinig! ‘ vrije RAM beschikbaarheid. (Instabiel indien RAM beschikbaarheid onder de 250mb zakte en Homey crasht als cloud backups start met minder dan 450-500 mb vrije ram. (Ca 400 mb nodig voor deze backup). Hopelijk kunnen ze dit gebruik optimaliseren :+1:

Homey houdt rekening met buffers/caches, de hoeveelheid vrij geheugen waarmee wordt gerekend is wat in de kolom “available” staat als je het commando free uitvoert.

De volledige berekening voor “other”: totale hoeveelheid geheugen - “available” hoeveelheid geheugen - de hoeveelheid geheugen die gebruikt wordt door de verschillende Docker containers.

In oudere rc versies werd de hoeveelheid geheugen die werd gebruikt door de verschillende experimenten die in een eigen container draaien (SSH, HomeKit) niet meegerekend, maar nu volgens mij wel. En ik denk ook van verschillende systeemprocessen (maar niet allemaal).

1 Like