Dag begint met een vastgelopen Homey Pro 2023

Vannacht rond 3 uur (30 april 2025) is mijn Homey Pro er gedeeltelijk mee gestopt.
De dagelijkse backup mislukte, alle verbindingen met mobiele devices (3 tablets en 1 smart phone) waren verbroken (geen update van dashboards meer, geen data-registratie van zonnestroom-opwekking vanaf 7 uur, etc) maar mijn gordijnen gingen wel gewoon open en mijn koffiemachine deed het ook.

In Insight zie ik dat temperatuurmetingen ook stopte maar weer niet die welke via 433 MHz gemeten worden (via app Draadloze Weersensoren). Maar gegevens via de Tuya app bijvoorbeeld stopte.

Pas na een power cycle van de Homey Pro deed alles het weer.

De laatste paar dagen (sinds de update naar 12.4.3 ??) gebeuren er vaker gekke dingen. Homey is wat onbetrouwbaarder geworden.

Dat klinkt enkel als een weggevallen netwerk- of internetverbinding (dat kan ook aan Homey zelf liggen, die “denkt” wel eens dat er iets mis is, terwijl alle andere netwerk apparaten gewoon verbinding hebben).
Alle lokale verbindingen werk(t)en namelijk nog, en Homey zelf dus ook.

Een power cycle van je router had het probleem mss ook verholpen.

Kans is heel groot dat rond 3 uur de cloud backup heeft gedraaid, en dat daar iets mis is gegaan.

Meer inzicht krijgen:
Ik zou Net Scan installeren, en daarmee dan je router monitoren, en een betrouwbare interweb site.
Zo kun je precies achterhalen wat Homey ‘ziet’, qua netwerk, op welk moment.

Voorbeelden
Router:

Internet (facebook):
Zet de check interval niet te kort, om minimale overlast te veroorzaken. Om de 5 minuten lijkt mij prima.

Er wordt regelmatig “gehannes” gemeld na een app- of Homey update.
Zet auto updates dus uit, en voer updates zelf uit wanneer jij dat wil / nodig acht;
In het geval van firmware updates, maak vóóraf een offline backup middels de USB Tool, zo kun je altijd terug naar de vorige firmware versie.

Firmware updates worden op Slack aangekonigd, en zijn ook via firmware.athom.com op te zoeken.

App updates kun je monitoren met bv. de App Version Checker app uit de Homey Community Space app store.

Mijn eerste “verdachte” was mijn FritzBox modem/router. Maar deze werkte op het oog prima. Al mijn apparaten die via de FritzBox met internet verbonden zijn werkten gewoon goed. Daarom ben ik naar Homey zelf gaan kijken.

Geen van de tablets en mijn smart phone konden verbinding krijgen met Homey, toen maar op de stoel geklommen en de voeding eruit getrokken (Homey ligt hoog op een kast).
Draait de gehele dag prima.

Ik ken de sites rondom updates. Ik ga enkel voor de “stable” versies.

Andere gekke dingen zijn oa dat Z-Wave schakelaars niet allemaal om gaan. Ik schakel groepen aan of uit via een Advanced Flow met tijdveraging voor elke schakelaar (zijn er 10). Dit gaat eigenlijk altijd prima, tot een paar dagen geleden. Nu worden er steeds een paar vergeten, telkens anderen. En ik maar denken dat z-wave juist zo handig is ivm 2-weg communicatie, dus wordt een weigerende schakelaar even later nogmaals aangestuurd.

Via “Homey Developer Tools” zie ik de commando’s voor niet reagerende schakelaars voorbij komen met een foutmelding. Blijkbaar geeft Homey het snel op.

Net Scan, op welk apparaat moet deze geïnstalleerd worden?

Net Scan is een Homey app.

Qua zwave: ik weet niet of Homey doorgaat met het commando sturen totdat het betreffende apparaat bevestigd heeft.
Dat het opeens slechter presteert zou idd met de firmware update te maken kunnen hebben. Kun je nog een versie terug, middels een USB Tool backup?

Ik zie overigens geen zwave vermeldingen in de laatste firmware changelogs.

Vanacht wederom een mislukte back-up. Maar Homey was vanochtend wel gewoon bereikbaar en de dashboards deden het ook. Nu handmatig een back-up gegenereerd, wat direct goed ging.

Ik ga die Net Scan eens installeren. Dank voor de tip!

Graag gedaan. Meld het vooral even bij Support. De automatische backups gingen bij een aantal Homeys steeds mis, en daar zou een fix voor zijn gepubliceerd op 2 april j.l.

Terug van vakantie.
Tijdens mijn vakantie had ik volledige toegang tot Homey Pro 2023. Wel had ik de automatische update uitgezet. Het eerder gemelde probleem lijkt “opgelost”, verdwenen. Onbevredigend maar wel fijn…