Hoe werkt de kaart "De status is veranderd" bij een Somfy RTS rolluik

Het eerste rolluik wordt geopend met de RTS afstandsbediening. Als dit rolluik omhoog is, dan moet de rest van de rolluiken op die verdieping automatisch opengaan. Hiervoor heb ik een flow gemaakt die start met de kaart als “De status is veranderd Omhoog” voor het handmatig geopende rolluik. Vervolgens moeten de overige rolluiken open gaan. Als ik de flow test, dan werkt het. Bij het openen met de afstandsbediening werkt het niet meer. Wat zie ik over het hoofd of doe ik verkeerd?

RTS heeft geen terugkoppeling naar Homey. Het is eenrichtingsverkeer.
Als je het scherm met de afstandbediening omhoog of omlaag doet weet Homey nergens van.
Je zou dus een magneet contact in de bovenste stand van het rolluik kunnen monteren en
ALS contact is veranderd
EN contact is aan
DAN…

Zet dus in de Homey App dat device naar “Omhoog” en het werkt wel.
Homey stuurt het signaal en weet de nieuwe status.

@Dijker Maar dan moet je toch wel gebruik maken van bv een magneetcontact.
Want als ik alleen op de afstandsbediening druk gaat het scherm omhoog en verder gebeurd er helemaal niks.
Homey weet dus niet dat het scherm omhoog is.
Of ben ik nu helemaal mis?

Het eerste rolluik word geopend met de afstandsbediening.

@Dijker bedoeld dat je het eerste scherm opent vanuit je Homey app, dus juist niet met de afstandsbediening.

1 Like

Dat denk ik ook maar @Freek6952 gaf aan het eerste rolluik te openen met de afstandsbediening Dus vandaar mijn reaktie. :+1:t2:

Duidelijk. Bedankt voor de snelle reacties.

1 Like

Dat kan dan als nog door een KaKu afstandsbediening te gebruiken om de Homey flow te starten.

1 Like

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen.

Hoe werkt de kaart “De status is veranderd” bij een Somfy RTS rolluik

Nou zo dus… via een Status verandering in de Homey app…

Klopt daar gaat het dus fout… Alhoewel ik weet dat bijvoorbeeld bij KAKU als Homey het Aan Signaal ontvangt het ook werkt. Maar dan Moet Homey het nog steeds eerst ontvangen en dus geleerd hebben.
Maar dat lijkt niet met alle RF433 signalen zo, mogelijk zit er in RTS iets waardoor dat niet kan.

Dan er bij,
Indien je bij het Pairen van de Somfy de motor in Pairing zet en vervolgens Homey een nieuw Singaal laten sturen ipv dat Homey het signaal van de Remote kopieert…
Dan heeft de motor twee signalen geleerd.
Homey doet dus niets met het originele Aan signaal van de Remote.

Er is in ieder geval geen app voor. De RTS app is een beetje onduidelijk, omdat daar een RTS afstandsbediening getoond wordt bij het installeren.

Om te pairen met Homey heb je de originele afstandbediening nodig.
Als het scherm in pair modes staat stuurt Homey zijn eigen signaal naar het scherm.
Er kunnen als het goed is 6 afstandbedieningen gekoppeld worden aan 1 scherm.
Homey kan denk ik het RTS signaal niet ontvangen van de remote om deze te kopiëren.

Maar inderdaad, er kan met een andere afstandbediening die Homey wel kan ontvangen ook een flow worden gestart en dan werkt de flow in de start post wel.

1 Like

Hoezo,
geef een voorbeeld hoe een normale gebruiker een RTS motor in pairing mode kan zetten …

Ik denk dat dat voor consumenten best lastig is.
Kan natuurlijk wel en iedereen heeft zijn RTS motor op zo’n mooi verlengblok zitten:

(Er wordt niet bij verteld of de oude Remote daarna nog werkt)

De app vind ik een beetje onduidelijk, omdat het lijkt alsof je de RTS afstandsbediening installeert, alsof je de RTS afstandsbediening in leert. En dat daar de verwarring begon bij Freek_Berends. Maar zoals je zegt koppel je de Homey als tweede RTS aan het scherm.

de frequentie van RTS wijkt enigzinds af van de “standaard” frequentie ( 433.42 versus 433.92). Daarom kan Homey alleen RTS ontvangen/zenden als hij daarvoor naar deze frequentie heeft omgeschakeld, dus in “normale” ontvangsmodus ziet hij de RTS berichten niet.

2 Likes

Homey kan de frequentie van de afstandsbediening helemaal niet ontvangen.
De afstandsbediening word alleen gebruikt om het apparaat in pairingmodus te zetten.
Homey past tijdelijk de frequentie aan en stuurt een eigen Homey-ID naar het apparaat.
Zo lees ik het hier in de uitleg.

2 Likes

En als je meerdere schermen installeert, krijgen die dan allemaal een eigen of dezelfde code?

Ik neem aan een eigen ID,
Ik heb een zonnescherm en een screen en heb ze beiden apart aangemeld.
En ze zijn onafhankelijk van elkaar te bedienen.
Als ze dezelfde ID hadden zouden ze tegelijk bediend worden.

Mooi, er zal wel een maximum aan zitten, ik zie dat de topic starter er in ieder geval 5 bediend. Dus kan ik nog wel even vooruit.