Hoe voeg ik nieuwe hue lampen toe als de hue bridge via matter aan homey is gekoppeld?

Misschien weet iemand hier de oplossing. Gisteren kon ik de hue lampen via homey niet meer aansturen. Na alle controles bleek in de hue app dat de hue bridge de matter verbinding had weggegooid. Na het opnieuw connecten van de hue bridge via matter en alle lampen, etc plus een halve dag bezig zijn om alles weer te koppelen aan de flows, viel na een tijd een hue dimmer eruit met de melding dat hij waarschijnlijk niet meer bereikbaar is.

Nu is mijn vraag of iemand weet hoe je opnieuw deze kan connecten. Ik kan me goed voorstellen dat iemand een keer iets bijkoopt die hij dan ook aan homey, home assistant of … Wilt koppelen? Ik zou het jammer vinden om weer alles te repareren.

Als de hue bridge via matter gekoppeld is.
En je voegt een nieuw device toe aan je hue bridge.
Dan verschijnt deze automatisch in homey.

Als je een device dat via hue matter is gekoppeld weggooid (of om andere reden verliest) is er nog geen mogelijkheid om die weer terug te krijgen.
(Behalve alles verwijderen en opnieuw toevoegen, met alle gevolgen van dien)
Zie ook deze thread

Dank je, @FKey . Dat legt veel uit. Dus als ik het goed begrijp kan je verwijderde philips hue matter apparaten niet terug krijgen in homey? Alleen nieuwe toegevoegde hue apparaten toegevoegd aan de hue bridge? Daar hebben ze bij signify hue niet goed over nagedacht.

Wat als ik die verwijderde apparaat in homey bij de hue bridge in de hue app ook verwijder en opnieuw toevoeg? zou ik deze dan ook weer terug zien in de homey? Dan hoef ik alleen de flows van die apparaat repareren i.p.v. alle apparaten bij het opnieuw koppelen.

Helaas… zoals Fkey al schreef, Pieter, dat gaat helaas (nog) niet. Het is alles of niets:

Het is een Homey-probleem.

Aaah. Okay. Dank voor de uitleg. :+1:

B.t.w. Het apparaat in de hue app verwijderen en weer toevoegen laat inderdaad weer het apparaat (in mijn geval dimmer) weer terug zien in homey. Het rare in mijn geval was 2x dat beide hetzelfde deed.

Hee @Peter_Kawa. Het werkt wel. Gelukkig. Lees de berichten boven.

1 Like

Ik heb dit ook geprobeerd, dat werkte toen niet…

Het lijkt er dus op dat meerdere pogingen tot slagen kunnen lijden

Wil je dit ook not even in die andere thread posten? Dan staat daar de mogelijke oplossing ook

@FKey Ik wacht even met deze oplossing te plaatsen. Het gekke is dat na het herstarten van homey door een firmware update deze dimmer weer aangeeft dat hij een fabrieksreset heeft gehad.

Kan iemand dit verklaren? In de hue app functioneert hij nog zonder problemen.

In het andere genoemde draadje is dat ook al aan de orde geweest. Ergens in de Matter verbinding tussen Hue en Homey gaat dit niet goed.
Ik heb de “oplossing” die jij hier aangaf (device uit Hue verwijderen en opnieuw toegevoegen) ook al eerder getest en dan lijkt het even te werken maar na een poosje komt de fout toch weer terug.

@Hsd1965 Aaah. Dus herkenbaar. Dat is jammer, omdat het de hele tijd goed heeft gewerkt tot na homey crash.