HUE en Matter werkt wel, maar?

Ik heb Matter met de HUE bridge goed werkend gekregen, maar toch een vraag. Sinds ik Matter heb geactiveerd zie ik echt een verbetering in de reactie tijd van lampen en dat is fijn.

Toch is er nog iets bijzonders. Na de upgrade van de HUE bridge naar Matter heeft hij feitelijk alle lampen en sensoren verdubbeld. Elke lamp zit er dus 2x in.

De vraag is kan ik zomaar de gewone lamp (dus niet de Matter versie) weggooien?

Zie screenshot.

Ik zou eerst even checkenof je die niet in een flow gebruikt.
Want als je de lamp weggooit raakt de flow corrupt…

Wat ik heb gedaan
1 check of er flows zijn met de lamp
2 open een voor een die flows en vervang de lamp door zijn matteer broertje
3 pas als alle flows verdwenen zijn de lamp verwijderen

Let wel goed op dat je. Jet per ongeluk een matter lamp verwijderd…
Want hoe je die dan weer terug krijgt is mij nog een raadsel

Jullie gaan het niet geloven. Ik had echt nog helemaal niets veranderd, maar gisterenavond om precies 20:24 uur heeft Homey alle Matter apparaten ineens verwijderd?

Ik zie ze nog wel, maar niks werkt meer. Ik begin ondertussen gek te worden van Homey en vertrouwen loopt hard weg.

Ja inderdaad heb ik er ook 1 weggegooid en kan nog niet ontdekken hoe ik ze weer terug kan zetten.

Ik heb inmiddels ook een call gemaakt bij Athom zelf, maar kreeg een teleurstellend mailtje dat het antwoord 2 tot 3 weken kan duren.

Is er ooit antwoord gekomen? Ik heb hetzelfde en vraag me af hoe dit kan.

Nee een antwoord waar ik niets mee kan. Ik heb uiteindelijk een back up teruggezet waarin Matter het nog wel deed.

Tot nu toe niet meer gehad. Maar ben wel bang dat het weer gebeurd. Is ook jammer dat je maar een paar dagen backup kan bewaren en niet een goede backup ergens kan opslaan.

Dank, dan wacht ik nu even met het opnieuw inrichten tot een nieuwere versie van Homey. Begrijp dat in de nieuwe versie Matter uit Beta is. Nu heb ik behoorlijk veel problemen als ik Matter en de Hue Bridge gebruik. Wellicht helpt het ook als ik de HP23 bedraad ga aansluiten ipv Wifi only?

?

Ik denk niet dat “uit beta halen” het Matter gebeuren opeens foutloos laat werken.
Maar je kunt het i.i.g. nu al uitproberen:
Matter zonder beta is in de RC firmware versie te krijgen, of zou je inderdaad even kunnen wachten tot de stable firmware versie uitkomt:


Bron
.

Dat kan geen kwaad, maar als je weinig tot nooit de “Homey is offline” meldingen krijgt, of dat Homey zélf nooit offline is (dit kun je checken en loggen met de Net Scan app ) zou het in mijn beleving niet veel opleveren, behalve dat je de nadelen van wifi niet hebt (bijv. kans op slecht/zwak signaal, verstoringen, hickups, AP ‘hoppen’)

1 Like

Thanks dat ga ik ook eens doen. Waarschijnlijk net voor een vakantie :slight_smile:

Inderdaad misschien is het toeval. Maar mijn Matter probleem was in de fase dat ik nog over Wifi liep. De backup heeft nog een paar dagen gedraaid en in diezelfde periode heb ik de Homey bedraad aangelegd.
IK heb in het verleden inderdaad meer issues gehad over offline zijn dan nu.

Ondertussen heb ik Homey gisteren bedraad aangesloten. Op WiFi was ik na een nacht matterdevices kwijt, maar nu nog niet. Lijkt dat ontlasting van de radio bijdraagt aan de stabiliteit al had ik verder geen connectieproblemen via wifi

1 Like

Ik zou je bevindingen zeker even met Support delen, een Homey via Wifi zou toch bijna net zo goed moeten werken (= aanname).
Alleen heeft Athom natuurlijk geen invloed op het wifi netwerk in kwestie, want daar kan veel meer mee misgaan dan met een bedraad netwerk.

1 Like