Heiman smart motion sensor

Ik heb de Heiman app geïnstalleerd en de smart motion sensor gekoppeld aan Homey.
Alleen doet hij niet wat ik wil.
Hij geeft continue een sabotage alarm aan en een bewegings alarm.
Dit wordt niet gereset.??
De batterij status wordt ook niet ge-update en blijft grijs.
Ik zie wel dat de sensor rood wordt en beweging detecteert maar in een flow werkt het niet en de status wordt dus nooit gereset.

Grappig dat iedereen die een nieuw topic start wel altijd de tags kan vinden (in dit geval app en zigbee) maar dat de meeste het niet in de goeie afdeling plaatsen (in dit geval Devices/Engels) .
En ook dat bijna idereen zo weinig informatie geeft en toch veel hulp verwacht.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit Roy!

Ja sorry heren.
Ik wilde jullie ook een leuke avond bezorgen.
Ik heb nog niet zo veel hulp gevraagd daarom stond dit in de Engelse groep.
En ZigBee ja ook dat was fout komt omdat ik ook met IKEA lampen bezig was, die zouden door de bewegingssensor moeten worden aangestuurd.

@Rocodamelshekima wat voor informatie zou je nog meer willen weten van mij.?
Ik heb een “Homey pro” met versie 5.0.0-rc. 38
En de Heiman app is versie v1.08

1 Like

Ter Info; Ik heb Homey Pro 4.2.0 draaien met de Heiman app 1.08 met een Heiman vochtmeter (zwave) die het erg goed doet.

Ik heb ook wat zigbee draaien maar tot nu toe toch de beste ervaringen met zwave. ook de pirren/bewegingssensoren van zwave doen het beter en sneller.

voor zover is alles van Heiman dat ondersteund wordt, alleen zwave, geen zigbee devices.

Roy bedankt voor het goed uitvragen.

Mijn batterijtester gaf aan dat de batterij nog goed was, maar heb er toch een nieuwe ingezet.
Ik heb de sensor nog een paar keer opnieuw gekoppeld op tussen de 10 en 20 cm vanaf mijn Homey.
Dit heb ik gedaan voor en na een PTP en ook getest.
Ik heb de sensor getest op een afstand tussen 1 en 2 meter.
Zijn definitieve plek is in een voorraadkast op 7 meter van mijn Homey.
Ik heb 1 router maar mijn modem staat in een stand waarvan ik de naam ff kwijt ben maar in die stand is de modem in ieder geval geen router.
De experimentele versie kan ik niet vinden van Heiman heb het geprobeerd door /test achter de url te zetten.

Nu heb ik een zelfde probleem met 2 Everspring bewegingsmelders SP103.
Dat is ook zwave maar het zijn sensors die buiten kunnen werken.
De app bouwer @ralfvd ook de log gegeven van die app en daar zag hij wel dat er een reactie binnenkwam bij Homey en de app maar waarom hij niets triggert is hij nog aan het uitzoeken.
Het kan dus zijn dat het niet een app probleem maar een zwave probleem is ??

Bedankt Roy,

In dat geval heb ik twee Fibaro binaire sensors die de temperaturen van mijn aquariums meet

Ik heb een stukje logging uit de developer waar ik volgens mij wel zie dat het bericht aankomt bij Homey.
Maar dus niet in de app en ook niet in een flow.

De sensor is Node[111]

[2020-10-20T08:39:06.799Z] Node[111]: Received application command for COMMAND_CLASS_SENSOR_BINARY, data: 0x03ff08
[2020-10-20T08:39:06.800Z] Node[111]: [COMMAND_CLASS_SENSOR_BINARY] {“Sensor Value (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[255]},“Sensor Value”:“detected an event”}
[2020-10-20T08:39:06.851Z] Node[111]: Received application command for COMMAND_CLASS_NOTIFICATION, data: 0x05000000ff07030000
[2020-10-20T08:39:06.854Z] Node[111]: [COMMAND_CLASS_NOTIFICATION] {“V1 Alarm Type (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[0]},“V1 Alarm Type”:0,“V1 Alarm Level (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[0]},“V1 Alarm Level”:0,“Reserved (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[0]},“Notification Status (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[255]},“Notification Status”:“On”,“Notification Type (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[7]},“Notification Type”:“Home Security”,“Event (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[3]},“Event”:3,“Properties1 (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[0]},“Properties1”:{“Event Parameters Length”:0,“Sequence”:false},“Event Parameter”:{“type”:“Buffer”,“data”:},“Sequence Number (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[0]},“Sequence Number”:0,“Event (Parsed)”:“Tampering, Product covering removed”}
[2020-10-20T08:39:23.486Z] Node[51]: Received application command for COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL, data: 0x0d030331050144000008bd
[2020-10-20T08:39:23.487Z] Node[51]: [COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL] {“Properties1 (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[3]},“Properties1”:{“Source End Point”:3,“Res”:false},“Properties2 (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[3]},“Properties2”:{“Destination End Point”:3,“Bit address”:false},“Command Class (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[49]},“Command Class”:49,“Command (Raw)”:{“type”:“Buffer”,“data”:[5]},“Command”:5,“Parameter”:{“type”:“Buffer”,“data”:[1,68,0,0,8,189]}}
[2020-10-20T08:39:23.497Z] Node[51]: Decapsulated frame from COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL to COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL, data 0x050144000008bd

Als ik verder kijk in de developer bij het device zie ik iets opvallend.
Als ik voor de sensor sta en hij dus beweging zou moeten detecteren detecteerd hij blijkbaar niet een motion maar een tamper.???

@eval kan je ook eens naar dit probleem kijken gaat over de app door jou gemaakt.?

ik heb es gelezen dat sommige devices de gpio’s waren omgewisseld waardoor dit dus ook zou kunnen zijn.

als de app normaliter wel goed werkt, is het de vraag wat hier nog aan te doen is. je kan een van de sensoren softwarematig uitzetten om te zien of dan de juiste sensor wordt uitgezet of niet

Helaas geen reactie meer van @eval ook na pb niet

Homey zelf zegt dat het niet aan Homey zelf ligt. Ik blijf het dan toch raar vinden dat ik hetzelfde probleem heb met een Heiman bewegingsensor en een Everspring

Sorry, I don’t speak Dutch :-/

I haven’t been able to reproduce this issue myself, but Athom has fixed an issue in the meshdriver that most likely causes the problem you are experiencing. Can you please test with the beta version of the app? https://homey.app/no-no/app/com.heiman/Heiman/test/

@eval: I noticed version 1.0.9 is out of beta. On 1.0.7 a flow is triggered when pushing the test button on the z-wave smoke detector. On version 1.0.8 and 1.0.9 pushing the test button doesn’t trigger a flow anymore.

Hi MarcoG

That is very strange. Pushing the test button does trigger flows for me. Have you tried to re-pair the device?

This afternoon I received a fresh new smoke detector. After pairing I noticed the flow was not triggered. Tried another smoke detector, that one didn’t start the flow either. So no, I didn’t re-pair an existing one but added a new one. I now installed version v1.0.7 via Cli. The flow is now triggered again.

Hmm, I’m not able to reproduce, but I have reverted one of the changes in 1.0.9. Can you try the new beta? https://homey.app/no-no/app/com.heiman/Heiman/test/

Installed the 1.0.10 version, works like a charm again. Thanks for the quick response.

I also installed the update sadley my motion sensor is still not detecting motion